Jump to content
Annons

Bra OH-mickar till rätt pris?


SareaJohan

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här på forumet och tänkte börja med att prova lyckan med en tråd om överhängsmickar.

Har nyligen dragit igång en studio men just nu falerar soundet främst på mina dåliga OH-mickar.

Skulle vilja ha tips på några bra och prisvärda mickar för ändamålet. Främst är det rock/hårdrock och delvis pop som kommer spelas in.

Priset bör ej överstiga 5000kr/st.

Tacksam för alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En tanke är att det inte nödvändigtvis måste vara småmembranare, det kan ge ett lika bra, eller ännu bättre ljud med stormembranare också. Fast det ställer lite krav på att stativen är stadiga. Jag tänker att cymballjudet blir ungf lika, men att golvpukor och hela trumsetet låter större och fetare med stormembranarare. Med valbarar karaktär, cardioid, 8 och omni blir det ju fler möjligheter att variera trumsoundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke är att det inte nödvändigtvis måste vara småmembranare, det kan ge ett lika bra, eller ännu bättre ljud med stormembranare också.

Det är vanligare att man använder småmembranare, men visst funkar det fint med stormembranare också - och faktiskt även bandmickar, om man tycker att det skräller för mycket om cymbalerna. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det bästa du kan göra är att lägga ner tanken på OH eftersom det orsakar fasfel. 🥰

De som påstår nåt annat är ute å cyklar punkt slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa du kan göra är att lägga ner tanken på OH eftersom det orsakar fasfel. 😄

De som påstår nåt annat är ute å cyklar punkt slut.

?

Om man kör XY så seriösa hamnar fasfel över 20kHz då 180° (½ λ) innebär 8,6mm för 20kHz, d v s inget problem förutsatt att man sätter kapslarna rätt (ganska vanligt att just detta illustreras fel i tidningar och manualer, kapslarna ska korsa varandra så de skapar ett X om man tittar ovanifrån).

Samtidigt så innebär stereo att det förekommer ”fasfel” för om signalen i L vs R är identiska så blir det inte stereo (och det blir heller inte ”fasfel” i ordets rätta bemärkelse innan man summat dessa ickeidentiska kanaler till mono).

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
?

Om man kör XY så seriösa hamnar fasfel över 20kHz då 180° (½ λ) innebär 8,6mm för 20kHz, d v s inget problem förutsatt att man sätter kapslarna rätt (ganska vanligt att just detta illustreras fel i tidningar och manualer, kapslarna ska korsa varandra så de skapar ett X om man tittar ovanifrån).

Samtidigt så innebär stereo att det förekommer ”fasfel” för om signalen i L vs R är identiska så blir det inte stereo (och det blir heller inte ”fasfel” i ordets rätta bemärkelse innan man summat dessa ickeidentiska kanaler till mono).

Eftersom varje trumma kommer låta i OH-kanalerna och i sina egna "närmickar" som då summeras i masterbussen så uppstår fasfel i respektive masterkanal var för sig.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Oh my... Jag hoppas att du bara försökte provocera lite.

Annars vänder jag på ditt roliga resonemang, det är närmikarna som introducerar fasförskjutningarna och inte tvärtom. Lika bra att enbart köra på ambiens-stereoparet då. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Fördelen med NT4 är ju att de "två mikrofonerna" hamnar i fas. Det underlättar när man ska spela in gitarr och vill ha lite rum med på inspelningen. Det är lättare att placera mikrofonen så att man får ett bra ljud då man bara behöver placera en mikrofon för att få stereo bilden som man vill ha den. Men naturligtvis så ÄR två NT5:or mera flexibla då man kan använda andra tekniker en just X/Y med dem. Själv tyckte jag att NT4 var den onödigaste mikrofonmodeller på marknaden ända tills jag testade dem. Så om man vill ha en snabb och enkel lösning på OH eller stereouppmickning tycker jag man bör kolla dem. Använder ibland bara ena mikrofonen i den genom att helt enkelt inte spela in en kanal. Får då en vanlig småmembrans att jobba med.

Tidigare så använde jag alltid CME2orna jag har men de ligger mest och skräpar nu. Om jag inte missminner mig så föredrar vissa dessa framför 3orna, då 3orna tydligen ska vara lite väl vassa. Stämmer det?

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom varje trumma kommer låta i OH-kanalerna och i sina egna "närmickar" som då summeras i masterbussen så uppstår fasfel i respektive masterkanal var för sig.

Ska man helt slippa fasfel måste nog trummisen spela enbart en enda trumma, mickad av en enda mick åt gången. Att få till en snygg och naturlig rundpallare då från ett stort heavyset med dubbla baskaggar, sex pukor och tio cymbaler bliva omständigt.

Dessutom, hur kommer det sig att man använt oh på typ alla truminspelningar ända sen 40-talet? Det är Analogfreak som är ute och cyklar. Med punka både fram och bak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men naturligtvis så ÄR två NT5:or mera flexibla då man kan använda andra tekniker en just X/Y med dem. Själv tyckte jag att NT4 var den onödigaste mikrofånmodellen på marknaden ända tills jag testade dem.

Antar att du menar "...andra tekniker utöver just X/Y med dem." då det går utmärkt att sätta två NT5:or i en skena och köra XY.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Oh my... Jag hoppas att du bara försökte provocera lite.

Annars vänder jag på ditt roliga resonemang, det är närmikarna som introducerar fasförskjutningarna och inte tvärtom. Lika bra att enbart köra på ambiens-stereoparet då. 😄

Det kan man göra om man nöjer sig med att allt kommer låta slaskigt. Det är bättre att skippa OH anser jag och placera ut rumsmickar som blir betydligt enklare att tidskompensera.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte på mig mickar hade jag en fin maildiskussion med Röde i Australien. Som oh till trummor tyckte de att stereomicken NT4 var det självklara valet. Väldigt mycket enklare blir ju hanteringen med bara ett stativ i stället för två. Jag körde med NT2A i x/y ovanför trummorna på en inspelning, det var rejält omständigt att få mickarna i rätt vinkel mot varann. Jag testade ju att ha dem på olika höjd över trummorna också, samma omständiga procedur med vinklarna varje gång. Med en NT4 hade det varit mycket enklare.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo det finns ju stereoskenor som du redan påpekat en gång förut. Men där måste man ju också kolla så att det inte blir fasfel när man monterar mikrofonerna på den. Och dessutom så är det inte bara NT5or man kan montera på en skena.

Så du menar säkert "då det går utmärkt att sätta till exempel två NT5:or i en skena och köra XY." 😄

Dessa skenor finns ofta från både mikrofontillverkare och de som gör olika stativ osv. Kolla Luthman tex.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom varje trumma kommer låta i OH-kanalerna och i sina egna "närmickar" som då summeras i masterbussen så uppstår fasfel i respektive masterkanal var för sig.

Ja, eller så är det närmickningen som orsakar fasfelen... Jag byter hellre ofta bort puk-mickar mot överhäng. Det finns väl inget tråkigare än närmickade pukor???

BTV jag kör med AKG C1000, inte för att dom låter överlägset bäst, men dom fungerar live också!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ja, eller så är det närmickningen som orsakar fasfelen... Jag byter hellre ofta bort puk-mickar mot överhäng. Det finns väl inget tråkigare än närmickade pukor???

BTV jag kör med AKG C1000, inte för att dom låter överlägset bäst, men dom fungerar live också!

/Johan

Byter du även bort kickmick och virvelmickar mot OH?

Link to comment
Dela på andra sajter

Två saker att oroa sig för den här hösten: svininfluensan och fasfel. Inget av det finns det heltäckande skydd för. Å andra sidan har det, efter avstämningar med verkligheten, visat sig inte vara så farligt som teoretikerna målat upp det. Till och med så att de botemedel som finns ibland framkallat andra problem.

Till farbrorn i den blå skepparmössan: Graalen du letat efter heter K&M 23550. Du hittar den i välsorterad butik och i Tyskland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byter du även bort kickmick och virvelmickar mot OH?

Nä, men helt seriöst så lägger jag ned mycket tid på att flytta mickarna så att jag får så lite fasfel som möjligt mellan virvel/kick och OH. Mitt största problem är att jag (mot bättre vetande) alltid tror att det blir "lite bättre att för säkerhets skull" micka upp hihaten också. Där får jag alltid stora problem med fasfel, det slutar oftast med att jag skrotar det spåret. Men man hinner ju glömma det redan till nästa inspelning 🤪

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...