Jump to content
Annons

Feng Shui i studion.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

I boken står det att väggar och golv INTE stoppar negativa och positiva effekter av hur det ser ut. Alltså ger en stökig källar full med skräp dåliga vibbar rakt upp genom betongen. I en hyreskåk där det ser ut som helvete hos alla grannarna kan inte vara hälsosamt alls om detta stämmer.

Om man verkligen tror på det där så mycket att man skriver en bok om det, borde man inte då vara väldigt sugen på att sätta igång och forska och skaffa sig vetenskapliga bevis? Man skulle ju garanterat vinna Nobelpriset flera gånger om om man kunde förklara hur det går till att smutsiga strumpor hos grannen som jag aldrig varit inne hos påverkar hur jag mår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om man verkligen tror på det där så mycket att man skriver en bok om det, borde man inte då vara väldigt sugen på att sätta igång och forska och skaffa sig vetenskapliga bevis? Man skulle ju garanterat vinna Nobelpriset flera gånger om om man kunde förklara hur det går till att smutsiga strumpor hos grannen som jag aldrig varit inne hos påverkar hur jag mår.

Till mig är lagom att bara acceptera en fakt att om JAG mår inte bra, vetenskapmänner kan säga vad som helst, det hjälper inte att må bättre.

Det tar nästa 10..20 år vetenskapmänner att förstå "tja, människokroppen var rätt. Alltid är bättre att lyssna signaler inifrån".

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gammal är egentligen vetenskap? Hur gammal är människans kropp? Fakt är att vi gör vetenskap enligt värld, men förut människor levde enligt magkänslan, intuition o.s.v. Därifrån kommer också situationer att "jaa, det är jätte bra metod men glömt borta", eftersom det matchar inte i svaga vetenskapliga ramar. Vi kan inte adda vad som helst saker i vetenskap eftersom vi behöver först helt nya definitioner. Att adda otraditionell medicin i vetenskap blir det samma som att lära sig till barn "1-2 = -1"

och barn vet inte alls vad är negativ nummer. Och om dessa saker matchar inte i vetenskapliga ramar säger vetenskaper att "förtrolleri, otraditionell sak"... men efter

20..50 år säger dem "ja, det är möjligt". Det har varit förut i histori också.

Till mig är lagom att bara acceptera en fakt att om JAG mår inte bra, vetenskapmänner kan säga vad som helst, det hjälper inte att må bättre.

Det tar nästa 10..20 år vetenskapmänner att förstå "tja, människokroppen var rätt. Alltid är bättre att lyssna signaler inifrån".

Människa ÄR förtvivlare. När jag sade till min kompis att det är möjligt att hitta vatten bara med hjälpen av kvister i båda händer -- han tror detta. Om jag säger att månen är ca 380 000 km borta och det tar 6 dagar att resa dit, det tror han också. När jag sade till honom att jag har för min gamla cykel också spikdäckarna, konstigt och han tror inte! Jag behövde bevisa detta, och min cykel var bara 40 meter borta!

Men HURSÅ att min kompis trodde att det var helt omöjligt? Konstigt att han tror måndistansen men han har inte alls varit på månen! MEN han trodde att jag inte haft spikdäckar även för min gamla cykel... 🙁

Men... i alla fall.. du får acceptera att dessa saker finns i världen men mänsklig vetenskap är inte alls redo för detta. Men om vi provar rama allt och trycka hårt i vetenskap lämnar vi mycket utifrån och ignorerar mycket nyttigt. Jag ser att det är mycket nyttigare att bli öppen för ny information och PROVA allt. Det är mycket bättre syn än att ifrågasätta allt utan att hade även provat.

När sekretär frågade från Einstein "What is electricity, mister?" - Einstein sade till henne "No no, electricity IS, use it!"

Min personlig Feng Shui tilladd -- fluorescentlampor är ohälsosamma p.g.a. deras ljusspekter. På det samma sätt får man undvika mikrovågsugn och luftkonditioner på sommar och allt annat som ioniserar luft.

Men va f*n vi talar om feng shui om mjukvara/hårdvara tillverkare bryter även gamla ergonomikstandarder!!!???

ANSI 1989 år ergonomikstandard säger att laptoper är inte för långtidig arbete p.g.a du kan inte justerbara monitor och tangentbord distans. Det får bli bakgrundljuset och det får inte bli någon j*vla lågenergilampa, utan helt vanlig glödlampa eller

solljuset.

Dessutom -- bokstav storlek -- om du tittar på monitor från 50cm, bokstav får bli __MINST__ 3 mm hög ( det menar --- du som använder windows miljö, för 17" skärmstorlek är 600x800 maximum upplösning som

matcar den regel!). Till mig på en 26" breddskärm är 768x1360 max upplösning jag är nöjd, men nästan alla har bara "den

maximum". DU kan helt enkelt prova om dina ögonen är tröttnad för så hög upplösning -- efter några timmars arbete byt

upplösning till 600x800 eller 768x1360 (så att du har bokstavstorlek MINST 3 mm) och vad känner du då?

Hej synthjx, det är lite svårt att förstå allt du skriver, men jag ska försöka svara så kortfattat men utförligt som jag kan.

I grund och botten handlar det nog om om man "tror" på den vetenskapliga metoden eller inte. Jag får intrycket av att du inte är så bekant med vad vetenskap handlar om. I korta drag går det ut på att man har en teori som man testar på något sätt. Testet måste ofta ske upprepade gånger för att eliminera slump, och man måste noga se till att tt ex placeboeffekten inte påverkar resultatet. Man testar och testar och testar, och när man testat tillräckligt många gånger kan man titta närmare på siffrorna och få en bild av hur det verkligen ligger till. Och om man vill att någon annan ska ta det man gjort på allvar måste man berätta in i minsta detalj precis hur testet gått till och vad resultatet är, så att andra kan upprepa samma experiment eller dra sina egna slutsatser utifrån datan.

Jag kan lova dig, att om någon hade gjort en vetenskaplig undersökning av Feng Shui och kommit fram till att det inte finns någon tveksamhet om att det fungerar, då hade det varit en vetenskaplig sensation. Vi måste inte egentligen förstå HUR det fungerar, bara vi kan se ATT det fungerar. Det är en början. Man brukar säga att fantastiska påståenden kräver fantastiska bevis. Bevis kan vi bara få just genom vetenskapen.

Allt handlar om att undvika att dra några slutsatser innan man börjar och att eliminera allt som kan påverka resultatet annat än det man försöker mäta. Följer man inte de här reglerna går det tyvärr att bevisa nästan vad som helst!

Ska man testa Feng Shui så måste man se till att det inte finns några subjektiva upplevelser som påverkar resultatet. Man skulle till exempel kunna låta en Feng Shui-"expert" ta en titt på ett stort antal hem för att se till vilken grad de är inredda enligt Feng Shui, och hur det bör ha påverkat de som bor där. Därefter kunde man intervjua de boende dubbelblint och se om det finns någon koppling mellan resultaten.

Om man skulle genomföra ett sådant test, och det visar sig att det inte går att se någon koppling mellan Feng Shui och livskvalitet, skulle du vara beredd att omvärdera din syn på Feng Shui då?

Till vardags kan vi förstås inte testa allt vi hör talas om, utan vi är tvungna att bedöma ett påstående utifrån var det kommer ifrån, hur väl det stämmer in på vad vi redan tror att vi vet, osv. Växer man upp i en religiös familj tror man förmodligen på gud t ex, eftersom ens föräldrar verkar pålitliga i de flesta sammanhang och ens världsbild från barnsben har gud som en central del. Barn som växer upp i en ateistisk familj å andrasidan uppfattar ofta gudsidén som rätt larvig från början, eftersom den inte stämmer överens med deras världsuppfattning. Det bästa vi kan göra är att diskutera vad vi tycker och tror och varför, och dra egna slutsatser om vad som verkar rimligast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man verkligen tror på det där så mycket att man skriver en bok om det, borde man inte då vara väldigt sugen på att sätta igång och forska och skaffa sig vetenskapliga bevis? Man skulle ju garanterat vinna Nobelpriset flera gånger om om man kunde förklara hur det går till att smutsiga strumpor hos grannen som jag aldrig varit inne hos påverkar hur jag mår.

En del grejer det står i boken om, är tydligen vetenskapligt bevisade av NASA i USA. Så vetenskapliga bevis saknas inte. Det finns en hel del saker som faktiskt existerar även om inte vi, vi västerlänningar kan förklara det. Vi har ju tex räknat ut att humlor inte kan flyga eftersom de har alldeles för små vingar.

Hade någon berättat om elektricitet för 300 år sen hade den blivit bränd på bål.

Och föresten, hur många trivs i stora hyreskåkar? Om det där var nys, då skulle väl alla trivas rent ohyggligt i de fina förortskomplexen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

En del grejer det står i boken om, är tydligen vetenskapligt bevisade av NASA i USA. Så vetenskapliga bevis saknas inte.

Sådana bevis skulle jag gärna vilja se. Finns det redovisat någonstans på NASA:s hemsida, så att man kan veta att det inte bara är påhitt för att sälja fler böcker...? Jag är väldigt skeptisk till sådant, som du nog har märkt...? 😄

Det finns en hel del saker som faktiskt existerar även om inte vi, vi västerlänningar kan förklara det. Vi har ju tex räknat ut att humlor inte kan flyga eftersom de har alldeles för små vingar.

En urgammal och väldigt seglivad myt som bara säger halva saningen och har sitt ursprung i att en fysiker någon gång i början av förra århundradet räknade ut att humlan inte kunde GLIDFLYGA, vilket stämmer - men eftersom humlorna alltid fladdrar med vingarna när de flyger, så har den gamla uträkningen egentligen ingen relevans i verkligheten.

Hade någon berättat om elektricitet för 300 år sen hade den blivit bränd på bål.

Inte otänkbart - men att från det gå till att tro att man måste tillämpa någon mysticism för att kunna möblera så att man trivs i sina rum, är väldigt långsökt. Man märker ju själv om man tycker att möbleringen är snygg och trivsam.

Visst finns det gammal visdom från Asien som verkligen fungerar, som akupunktur och zonterapi - men att med det som utgångspunkt tro på allt som kommer därifrån, är ganska naivt. De äter ju t ex tigerben för att höja potensen och en massa annat trams, för att det är "gammalt" och "beprövat" - och där spelar det ingen roll hur många bevis det får på att det inte har någon som helst effekt, utan de tror på det gamla ändå...

Och föresten, hur många trivs i stora hyreskåkar? Om det där var nys, då skulle väl alla trivas rent ohyggligt i de fina förortskomplexen.

Det beror nog på helt andra saker än att grannarna har det stökigt i lägenheterna som man inte ser... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tror på sånt flum som zonterapi? Att du inte skäms!

Skoja bara... 😲

😆

Man får välja flumtroendet väl...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det gammal visdom från Asien som verkligen fungerar, som akupunktur och zonterapi

Nja knappast va...? Är inte det placebo det också? Typ "åh äntligen någon som bryr sig om mej och tar mina problem på allvar", så känner man sig lite bättre sen, som de flesta alternativa "mediciner"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja knappast va...? Är inte det placebo det också? Typ "åh äntligen någon som bryr sig om mej och tar mina problem på allvar", så känner man sig lite bättre sen, som de flesta alternativa "mediciner"...

Nej, fullt så enkelt är det inte. 😏 Akupunktur används ju numera i den svenska vården efter att ha utvärderats under lång tid bland annat för smärtlindring, så det räknas inte längre som "alternativmedicin". I vissa fall används det som enda smärtlindring vid enklare operationer.

Zonterapi har jag själv varit med om och verkligen blivit imponerad av. Det var i Thailand, där vi var flera stycken som gick in mest på skoj för att testa. Det blev masserat och knådat och allt som hör konsten till, men sedan kommer det in en j-a munk som skulle ställa diagnos. Helt utan att prata med oss (han fick tolkas via personalen när han pratade), utan bara genom att titta under fötterna och klämma lite här och där, så prickade han tveklöst in olika krämpor som folk i sällskapet hade, med allt från tennisarm till ryggproblem, astma, prostataproblem och diabetes. Det var helt sanslöst och totalt oväntat.

Att det sedan inte är något botemedel, utan bara ger lindring genom avslappning, precis som annan form av massage, är en annan sak, men att det är gammal och verklig visdom, har jag inget tvivel alls om efter det. De i vårt sällskap som hade värst problem, blev väldigt trötta och lade sig att sova ett par timmar efter behandlingen när vi kom till hotellet, medan de av oss som var friskare, kunde fortsätta som om inget hade hänt, så det ligger helt säkert en del i detta med zonterapi.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana bevis skulle jag gärna vilja se. Finns det redovisat någonstans på NASA:s hemsida, så att man kan veta att det inte bara är påhitt för att sälja fler böcker...? Jag är väldigt skeptisk till sådant, som du nog har märkt...? 😏

En urgammal och väldigt seglivad myt som bara säger halva saningen och har sitt ursprung i att en fysiker någon gång i början av förra århundradet räknade ut att humlan inte kunde GLIDFLYGA, vilket stämmer - men eftersom humlorna alltid fladdrar med vingarna när de flyger, så har den gamla uträkningen egentligen ingen relevans i verkligheten.

Inte otänkbart - men att från det gå till att tro att man måste tillämpa någon mysticism för att kunna möblera så att man trivs i sina rum, är väldigt långsökt. Man märker ju själv om man tycker att möbleringen är snygg och trivsam.

Visst finns det gammal visdom från Asien som verkligen fungerar, som akupunktur och zonterapi - men att med det som utgångspunkt tro på allt som kommer därifrån, är ganska naivt. De äter ju t ex tigerben för att höja potensen och en massa annat trams, för att det är "gammalt" och "beprövat" - och där spelar det ingen roll hur många bevis det får på att det inte har någon som helst effekt, utan de tror på det gamla ändå...

Det beror nog på helt andra saker än att grannarna har det stökigt i lägenheterna som man inte ser... 😕

😄 :D 😄

Jag ser framtiden så... människor får första kontakter med själar utifrån rymden. Människa ställer vilken som helst fråga. Själen utifrån rymden ger upplösning. Enkla människor börjar följa rådet strax. Vetenskapmänner struntar och säger "Nah, jag kan inte följa din råd eftersom det är inte vetenskapligt kompatibel". Rymdsjälen ger förklaring till vetenskapmänner. Vetenskapmänner säger då "Jag även förstår inte. Dessa terminer finns inte. Dessutom hur kan DU existera här om det är och har varit helt omöjligt att hitta något intellektuel livsform enligt vetenskap och nutidens forskning??"

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan lova dig, att om någon hade gjort en vetenskaplig undersökning av Feng Shui och kommit fram till att det inte finns någon tveksamhet om att det fungerar, då hade det varit en vetenskaplig sensation. Vi måste inte egentligen förstå HUR det fungerar, bara vi kan se ATT det fungerar. Det är en början. Man brukar säga att fantastiska påståenden kräver fantastiska bevis. Bevis kan vi bara få just genom vetenskapen.

En åsikt till... 😆

Vet du vad är problem? Människa har TVÅ sidor i huvudet --

logisk (vänster) och empirisk (höger). Vetenskap är bara för logisk sida i huvudet och med mätbara varor. 🙁 Och allt är förklarad med logiska strukturer. Men dessa saker för andra sidan i huvudet -- känslor, visioner, intuiton, emotioner -- går inte att förklara eller forska med logik. Och därifrån kommer konflikt om vi provar ta saker med en huvudsida som är menad för andra sidan i huvudet. Det är lättare att vissa saker bara ta emot med högre sidan i huvudet och lät vila den vänstre sidan (har du haft ibland möjlighet att fixa fel med intuition till exempel trots allt logik?).

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om vi bara använder logik ignorerar vi mycket information vad finns där ute.

...eller så lyckas man kanske snarare se bortom fagra ord och löftesfyllda utsagor som inte kan påvisas... 😄

Hur många är det inte som har lurats av marknadsföringen, som har lyckats fått alla att tro att rörprylar alltid ger ett mycket "varmare" ljud...? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En åsikt till... 🙁

Vet du vad är problem? Människa har TVÅ sidor i huvudet --

logisk (vänster) och empirisk (höger).

Empiri innebär att en slutledning är grundad på erfarenhet. Empiri bygger på vetenskapliga undersökningar av verkligheten, iakttagelser och experiment och därav gjorda erfarenheter, snarare än på i förväg uppställda teorier eller filosofiska resonemang.
Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...