Jump to content
Annons

fråga om en elbas.


merbid

Recommended Posts

Hej!

jag har hittat en gammal bas i min garderob av märket Academy och den är lixom en fender pbaskopia. Men så till min bitterhet märkte jag att varenda liten skitsladd på insidan var av. så nu ska jag ge mig på att löda till skiten. men jag undrar lite. Vad är det för sladd som försvinner in i basen? Var ska den sitta? dvs ska den på ton eller volym? Sen såg jag att någon smart hade moddat den lite så det satt ett motstånd på 2 mellan ton och volym, är detta vanligt eller ska jag ta bort det?

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det är inte säkert att nån har moddat basen. Motståndet sitter nog just för att den skall fungera som tonkontroll. Var länge sen jag rota i basen så om jag inte kan se det framför är det svårt att råda.... Leta på nån sida efter teknsika specar som du kan jämföra med.... eller helt enkelt prova dig fram. Den sladd som kommer innifrån basen är väl den som kommer från micken. du sa att det var en P-bas-kopia. Den har väl bar en mick så du har du ingen balans kontroll utan just bara ton o volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det är asså en sladd som leder från kroppen till micarna.

Försöker kolla men jag hittar inte en enda sida om företaget som gjort basen.

de kan ju ha försvunnit. precis som brownsville. det är ju fan typiskt.. hmm motståndet verkar vara rätt.. det har nog bara bytts ut någon gång..

tackar för svaret då!

men om någon hittar något om märket Academy så hojta till!

Link to comment
Dela på andra sajter

...obs, ofta försvinner två sladdar in i basen. En "dubbel" till micken (om det bara är en mik), och den andra (enkel) ofta ansluten till en av skruvarna/bultarna som håller stallet. Den tjänar som jord (skärm)... 🙂 Kabeldragningar och kopplingar kan skilja sig ganska mycket åt mellan olika märken och kvalisorter...tyvärr. 🙁

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

helvete om det inte var så att bara en sladd kommer ut ur basen, det kan ju betyda att en sladd lossnat där och då är det inte mycket att göra annat än att spräcka kroppen va? För det går inte att komma åt fästet på annat sätt!

Lugn i stormen... 🙂 . Genom att ta bort plektrumskydd (om det finns), lyfta mik(arna) och lossa alla eventuella "lock" kan man ofta gissa sig till hur det är draget orginal. Om det finns ett borrat hål mot stallet, antingen från urfräsningen där pottarna stter, eller från den nedersta mikrofon-försänkningen så har det varit tänkt som en kanal för jord(skärm)kabel. Därmed inte sagt att där har suttit någon. Genom att släppa stallet och skruva upp bultar/skruvar kan man ha tur att hitta rester efter en jord(skärm)kabel om den nu har varit utrustad med en sådan från början (vilket inte alls är säkert).

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju vara två ledare i den här sladden, eller hur?

Nej det verkar bara som om en av sladdarna är tillräckligt lång för att nå hela vägen till under stallet. men imorgon ska en polare ta en titt. Det verkar inte finnas något schema som ser ut som det här gör.. Får väl chansa!

Fortfarande ingen som vet ngt om märket Academy?

fick höra att de konkat, men någon information borde väl finnas där ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju vara två ledare i den här sladden, eller hur?

Nej det verkar bara som om en av sladdarna är tillräckligt lång för att nå hela vägen till under stallet. men imorgon ska en polare ta en titt. Det verkar inte finnas något schema som ser ut som det här gör.. Får väl chansa!

Fortfarande ingen som vet ngt om märket Academy?

fick höra att de konkat, men någon information borde väl finnas där ute?

Hittade ett standard kopplingsschema för passiva basar här. http://hem.passagen.se/kapol/html/elbas_misc.htm

Förvisso med två mickar men det spelar ingen roll. Principen är densamma. Observera att "brumdödaren" (jordning/skärm eller vad man vill kalla det) som brukar vara fäst i stallet inte är med på kopplingsschemat. Det är ju inte alla basar (eller gitarrer för den delen) som har det som tidigare nämnts...

Hoppas att det här kan vara till hjälp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp!

Lite skumt såg det ut, men efter ett jävla skruvande (skruvdragaren ville inte) så såg jag ett ruskigt fult hål unders stallet som någon av basens tidigare ägare till och med hade skrivit "jord" på... Fan, men nu gäller det att nita dit stallet ordentligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

...så såg jag ett ruskigt fult hål unders stallet som någon av basens tidigare ägare till och med...

Det kan mycket väl vara hemgjort. Någon tidigare ägare till basen kan ha tröttnat på brusig mikrofon, radioupptagningar från öststaterna eller dåliga lågbasegenskaper... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hahhaha spräcka kroppen!

Så du menar att du aldrig stött på ett instrument där kroppen är solid i två delar? Mellan vilka man jordat på en liten platta?

nej det är väl såklart otänkbart, med tanke på hur ditt inlägg inte hjälpte mig ett skit. men tack ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...