Jump to content
Annons

Vilken midi controller?


Visionz (oregistrerad)

Recommended Posts

Visionz (oregistrerad)

Hej!

Har verkligen råtorskat på House och bestämt mig för att ge mig in i musikproduceringens värld!

Är inte helt färsk, då jag skapat mycket musik med gitarr och trummor, men vad det gäller EDM är jag färsk.

Funderar på att börja använda mig utav Ableton och en Midi-synth/Midi controller och undrar därför vilken jag borde satsa på?

Har haft Edirol PCR-300 eller ett liknande 49-tangenters i åtanke. Detta är då främst p.g.a. det billiga priset. Vill dock inte behöva byta upp mig på ett tag, så om det inte är någonting att ha en längre period så går detta bort.

Om man går upp i budget så kan en Novation X-station 25 eller en Novation Nocturn 49 vara intressant. vad tror ni om dessa?

Vill även gärna veta vad som är fördel med 49 tangenter. Kommer ju inte spela ackord och så på både höga och låga register samtidigt, är då 49 tangenter överflödigt?

Annars är det väl en microkorg el. microkorg XL som är intressant.

Vad tror ni om någon av dessa och varför? Har ni något tips på någon annan?

tackar så hemskt mycket på förhand för svaren!

Redigerat av Visionz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DeeJayVailent (oregistrerad)

Kanske är en väldig massa frågor vilket gör att ni ryggar tillbaka, men någon måste väl ha någonting att bidra med? 😏

MVH Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Visionz (oregistrerad)

Även ett 37 tangenters M-Audio Ozonic står högt uppe på önskelistan. Bara så svårt att välja...

Ser fram emot era råd!

Redigerat av Visionz
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker man, eller jag iaf, ska ha minst 5 oktaver dvs 61 tangenter(5 oktaver +ett högt c)

den här värkar ju rätt bra, många bra funktioner utöver keboarden. bla midi kontroller med motrorfaders.

tycker det är helt värdelöst att ha mixkontroller utan motorfaders efter som den inte ställer in sig som man sparat mixen i det inspelnings program man använder när man hoppar mellan projekt.

http://www.jam.se/produkt/MIDIkeyboards/A3...3;-REA!.jam

finns med 61 tangenter åxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

DeeJayVailent (oregistrerad)

Tack för ditt svar!

Nu är jag helt färsk på sånt här, men menar du att det inte går att justera vilka oktaver tangenterna på, låt oss säga ett 37 tangenters, ska representera?

CME:n såg ju onekligen intressant ut måste jag säga, men överstiger min budget en aning. Funderar som sagt även på en M-Audio Ozonic eller M-Audio 61 tangenters, vad tror du/ni om denna?

Är CME:n bättre eller skulle ni klassa dessa som likvärdiga?

Känner att det är mycket frågor, men är verkligen helt lost vad det gäller sånt här!

MVH Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw,

glöm inte kolla upp drivrutinsstöd etc.

Vet att tex M-Audio är totalt värdelösa på att supporta senaste OSX och Windows 7.

Köpte själv ett M-Audio Axiom och det visade sig att de inte ens släppt betadrivare för Windows 7 och Axiom.

Lite snopet för den som brukar råda andra att kolla upp drivrutiner innan de ska handla 😉

Att utgå ifrån att någon som är "stor" automatisk ska ha en förmåga att hålla sig uppdaterade om vad som är pg i branchen är naivt...

EDIT: lite bättre Svenska ...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

DeeJayVailent (oregistrerad)
Btw,

glöm inte kolla upp drivrutinsstöd etc.

Vet att tex M-Audio är totalt värdelösa på att supporta senaste OSX och Windows 7.

Köpte själv ett M-Audio Axiom och det visade sig att de inte ens släppt betadrivare för Windows 7 och Axiom.

Lite snopet för den som brukar råda andra att kolla upp drivrutiner innan de ska handla 😛

Att utgå ifrån att någon som är "stor" automatisk ska ha en förmåga att hålla sig uppdaterade om vad som är pg i branchen är naivt...

EDIT: lite bättre Svenska ...

Kommer att köra med Windows XP, så det bör inte vara några problem med någon av tillverkarna!

Någon som har något tips på vilken jag ska välja egentligen?

Detta är verkligen en djungel för mig...

MVH Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror ju egentligen på vad du ska ha den till. Om du inte kommer att köra många fugor eller symfonier behöver du ju inte 88 viktade so to speak. Hur mkt du är i behov av diverse controllers är ju också något man får tänka på. Allmänkvaliteten, oktaverna, controllers således. Och lite annat. Jag har själv ett edirol pcr-500 (49-tangenters) vilket jag tycker är lysande. Då har jag inte ens utnyttjat alla faders, kontroller och knappar.

Iofs är jag inte pianist i grunden (trummis), så 49 tangenter funkar bra för mig, och det går ju alltid att transponera...eller höja/sänka snarare, vilka oktaver respektive tangenter får komma att representera.

Sedan finnsju alltid den här:

http://www.thomann.de/se/cme_uf60.htm

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite housenörd själv så jag har halva den här.

http://www.novationmusic.com/products/midi...troller/sl_mkii

dvs Zero varianten utan klaviatur eftersom jag hade ett klavi sen tidigare. Det som är bra med den är automap funktionen för att styra plugins vilket du troligtvis kommer göra mycket om du vill göra house (compressorer, side-chain å annat kul). Om du kommer behöva ett full oktavs klavia kan bara du själv svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

DeeJayVailent (oregistrerad)

Tack så mycket för hjälpen! 🙂

Har PM:at min MSN om du har lust att adda, alltid kul att bredda sitt kontaktnät av musiker.

Kan även vara användbart när jag blir världskänd producent ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det gäller en stationär studio så förstår jag mig inte på människor som orkar sitta med en 25-tangenters klaviatur. Det är ju extremt begränsande! Då är det ju bättre att spara veckopengen till ett större, det lönar sig alltid. 🙂 Finns ju absolut inga nackdelar. Jag har ingen koll på Ableton, men jag kör FL och använder Korg K61 och Korg nanoKontrol just nu (kostade mig totalt lite över tusenlappen begagnat). Kan styra allt jag behöver, och mer än jag behöver. 😆

Redigerat av Nordlicht
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...