Jump to content
Annons

Fender vs vintage stratocaster?


sosper

Recommended Posts

Hej det är så att jag tycker om o spela rock och metal.. jag ska köpa en ny gitarr.. för ungefär 4500kr och jag funderar på , kan en stratocaster låta rock/metal? eller är det bara blues dom går för...

och om dom gör det vad är bäst Fender stratocaster Mexico kostar cirka 4000kr

eller Vintage V6 Icon Series kostar cirka 4000 dem med..

jag har också funderingar på någon typ av jackson gitarr men är rädd för att dom inte kan spela rock, utan när jag ser en jackson tänker jag bara på metal, men ja vill ju kunna trycka av både metal och rock, ge mig lite förslag ni som kan sånt här 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du letar efter Vintage-guror så kolla dv247.com för där får du rätt bra pris på dem.

Annars så kolla upp BaCH te.x från Edgar Audio . Jag köpte en Lespaul Goldtop därifrån.. Oerhört bra kvalite, speciellt med tanke på priset. Testade den mot en Gibson Les Paul Custom häromdagen och kunde ärligt talat inte "känna" någon större skillnad.. Förutom att min BaCH var lite tyngre:p

Link to comment
Dela på andra sajter

när det gäller rock och metal så tycker jag nog en gitarr med humbuckers ligger närmare. men prova själv vad DU tycker blir bäst. har en vintage telecaster som jag är nöjd med, testade även stratan och den lät också bra.

iron maidens en gitarrist kör väl på strata och den andra på les paul.

för ca 4000:- så finns ju hagström, vintage, ltd, bach mm. som är hellt ok instrument.

annars köper du en bc. rich för metal och en telecaster för rock. man kan inte få för många gitarrer. 😛

vintage tele´n kostar ca 2000.- i england och BC. rich tror jag fanns på musikbörsen för 2400.- om jag minns rätt.

här hittar du 4 olika LTD les paul modeller för 3900:- (har kostat 5900:-)

http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=210

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du letar efter Vintage-guror så kolla dv247.com för där får du rätt bra pris på dem.

Annars så kolla upp BaCH te.x från Edgar Audio . Jag köpte en Lespaul Goldtop därifrån.. Oerhört bra kvalite, speciellt med tanke på priset. Testade den mot en Gibson Les Paul Custom häromdagen och kunde ärligt talat inte "känna" någon större skillnad.. Förutom att min BaCH var lite tyngre:p

Wow! vilket pris!

Är det frakt på dom? Asså vintage gurorna?

Redigerat av Ihzon
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag gillade vintage gurorna jätte mycket. När jag såg denna sajt så blev jag häpen för stratan jag ville ha kostar 5000kr här i sverige och bara 2400kr på denna sida.

Kan man lita på hur de skickar grejorna och så. Har aldrig hört talats om hemsidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Hej det är så att jag tycker om o spela rock och metal.. jag ska köpa en ny gitarr.. för ungefär 4500kr och jag funderar på , kan en stratocaster låta rock/metal? eller är det bara blues dom går för...

och om dom gör det vad är bäst Fender stratocaster Mexico kostar cirka 4000kr

eller Vintage V6 Icon Series kostar cirka 4000 dem med..

jag har också funderingar på någon typ av jackson gitarr men är rädd för att dom inte kan spela rock, utan när jag ser en jackson tänker jag bara på metal, men ja vill ju kunna trycka av både metal och rock, ge mig lite förslag ni som kan sånt här 😛

det är inte gitarren som spelar - det är gitarristen

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har också funderingar på någon typ av jackson gitarr men är rädd för att dom inte kan spela rock, utan när jag ser en jackson tänker jag bara på metal, men ja vill ju kunna trycka av både metal och rock, ge mig lite förslag ni som kan sånt här 😛

Jag kör nästan uteslutande (älskar) Charvel/Jackson och kan garantera dig att den lilla suckern funkar till såväl rock som till metal och dansbandsmusik (har testat alla). Fast nu är det ju å andra sidan ganska "80" och ute med Charvel/Jackson... Men hittar du en billig 6:a, hugg den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör nästan uteslutande (älskar) Charvel/Jackson och kan garantera dig att den lilla suckern funkar till såväl rock som till metal och dansbandsmusik (har testat alla). Fast nu är det ju å andra sidan ganska "80" och ute med Charvel/Jackson... Men hittar du en billig 6:a, hugg den!

Är det nåt coolt mönster på din charvel typ krackelerad lack eller ormskinn? Ljuva 80-tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nåt coolt mönster på din charvel typ krackelerad lack eller ormskinn?

Ja, eller hur? 🥰

Tills för några år sedan hade jag två stycken model 6 i min ägo; en "pearl white" (se bild nedan) och en mörk-blå metallic. Skillnaden mellan de två var att den vita hade Floyd Rose-stall, och den blå ett Kahler. Dessvärre blev min vita skönhet stulen vid ett inbrott... Så idag får den blå jobba järnet.

post-67-1258388752.jpg

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, eller hur? 🤪

Tills för några år sedan hade jag två stycken model 6 i min ägo; en "pearl white" (se bild nedan) och en mörk-blå metallic. Skillnaden mellan de två var att den vita hade Floyd Rose-stall, och den blå ett Kahler. Dessvärre blev min vita skönhet stulen vid ett inbrott... Så idag får den blå jobba järnet.

post-67-1258388752.jpg

Snyggt. Jag hade en ganska precis likadan vit fast Yamaha. Den var grymt skön men kändes inte helt rätt då vi körde enbart Hendrix-låtar i slutet av 80. 😳 Svajen låste jag så hårt det gick för stämningen ville glida ur fas efter några ackord. Ångrar givetvis att jag sålde den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...