Jump to content
Annons

Medhörning/Backtracks


Maximiliam

Recommended Posts

Hallå där!

Jag har kollat runt och hört med folk på internet, högskolan och andra musiker för att komma fram till hur jag ska få till medhörningen med klick och backtrack live. Jag är trummis och kommer vara den enda som har "klicktrack".

Den bästa och möjligtvis enklaste lösningen jag hittills kommit fram till vore att ta en MP3-spelare där klick är panorerat L och backtracks R, därefter ta ut signalen och dela den, så att L skickas i mono till ett sepat mixerbord som jag sköter, och R skickas i mono ut till huvudkontrollbordet, dvs Ljudteknikern som skickar ut det i mono i FoH. Därefter tar jag alternativt medhörning+backtracks från kontrollbordet till min mixer, och ställer nivåer själv, alternativt har endast klick i in-ear, och medhörning/backtracks i monitor.

Har någon annan en smidigare lösning?

Min huvudsakliga fråga är; vad är det jag letar efter om jag vill splitta L och R till två separata kablar på scen?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror ju lite på hur höga krav du har, och vilken utrustning du har tillgång till.

Har för mig att jag provade det du pratar om för väldigt länge sedan, men upptäckte att det inte blev helt separerat L-R, trots full panorering, så klicket kom med i utljudet. Jag antar att du måste ha någon enhet med flera separata utgångar, tex ett litet ljudkort. Men jag kan ha fel, det kanske går på ditt vis med lite fix och tricks.

I nuläget använder jag LapTop med FW-kort och skickar 3 stereopar + 1 mono(för click) till vår egen mixer. Använder ett gammalt Cakewalk som uppspelare, och det har fungerat väldigt bra hittills.

Men jag kan förstå att man vill slippa allt bök med dator och ljudkort, så förhoppningsvis kommer det in lite idéer från annat folk snart.

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du beskriver beskrev även en bekant till mig. Klicket läckte ut trots full panorering. Det var däremot ett par år sedan, men det borde inte vara någon skillnad nu. Värt att testa däremot, och isåfall innan livetillfälle! Möjligtvis kan någon kunnig beskriva varför det blir så.

Att slippa dator och ljudkort vore ju underbart i och med att jag som trummis har relativt mycket att tänka på ändå, speciellt med alla extra-prylar vi har på scen. Men om det är det fungerande alternativet så finns det ingen annan väg att gå!

Tack för svar : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon annan som har förslag på en lösning?

Kanske en gammal ADAT? Bara en tanke iaf, spela in backtrack och klick på den. Lär du hitta någorlunda billigt. Eller varför inte en Alesis HD24? Då slipper du datorn och har en digital maskin bredvid dig som snabbt hittar till spåren du vill ladda upp. Sedan kan ni använda HD24:an för flerkanalsinspelning om ni vill göra lite demos i replokalen osv.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en gammal ADAT? Bara en tanke iaf, spela in backtrack och klick på den. Lär du hitta någorlunda billigt. Eller varför inte en Alesis HD24? Då slipper du datorn och har en digital maskin bredvid dig som snabbt hittar till spåren du vill ladda upp. Sedan kan ni använda HD24:an för flerkanalsinspelning om ni vill göra lite demos i replokalen osv.

MVH

Anders

Har ingen koll på ADAT. Däremot var HD24:an inte riktigt min prisklass. Jag försöker komma undan med något billigare alternativ, så simpelt som möjligt, endast för klick/backtracks live.

För inspelning har jag redan hemmastudio samt tillgång till Högskolan Dalarnas studio! Men tack så väldigt mycket för förslagen.

Som sagt, backtracks till FOH-tekniker, klick endast till mig är det jag vill åt. För att höra backtracks kan jag få det via medhörning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu kommit fram till att jag tänker testa med Laptop + Ljudkort, där jag har klick panorerat L och backtracks R. Därefter tar jag signalen från L till ett litet mixerbord vid sidan om, och R genom en linebox till FOH-teknikern.

Anledningen till detta är att många MP3-spelare och sånt nuförtiden har en funktion som blandar ihop L&R lite för att fixa en "behagligare" stereobild, framförallt när man använder hörlurar (även bland annat iTunes har den funktionen).

Får se hur det går!

Åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu kommit fram till att jag tänker testa med Laptop + Ljudkort, där jag har klick panorerat L och backtracks R. Därefter tar jag signalen från L till ett litet mixerbord vid sidan om, och R genom en linebox till FOH-teknikern.

Anledningen till detta är att många MP3-spelare och sånt nuförtiden har en funktion som blandar ihop L&R lite för att fixa en "behagligare" stereobild, framförallt när man använder hörlurar (även bland annat iTunes har den funktionen).

Får se hur det går!

Åsikter?

Låter bra.

På sikt kanske du kan skicka en stereotapp till teknikern, om ditt ljudkort tillåter och du vill panorera dina bakgrunder.

Se till att sköta om datorn du använder, tråkigt om det blir konflikter och annat strul live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra.

På sikt kanske du kan skicka en stereotapp till teknikern, om ditt ljudkort tillåter och du vill panorera dina bakgrunder.

Se till att sköta om datorn du använder, tråkigt om det blir konflikter och annat strul live.

Jo, senare blir det helt klart annat system, när hela bandet kör in-ear och så. Just nu är det mest för att testa och så, och för att komma undan med någorlunda få prylar, någorlunda billigt.

Datorn bör klara det! Jag tänker inte köra backtracks genom Logic då det ändå är relativt krävande. Om man bouncar och spelar upp genom något annat borde den inte ha några problem, kan man tycka.

Tack för tips 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu kommit fram till att jag tänker testa med Laptop + Ljudkort, där jag har klick panorerat L och backtracks R. Därefter tar jag signalen från L till ett litet mixerbord vid sidan om, och R genom en linebox till FOH-teknikern.

Anledningen till detta är att många MP3-spelare och sånt nuförtiden har en funktion som blandar ihop L&R lite för att fixa en "behagligare" stereobild, framförallt när man använder hörlurar (även bland annat iTunes har den funktionen).

Får se hur det går!

Åsikter?

Det gick fint under Fredagens spelning. MacBook + CME Matrix K ljudkort, linebox och inear löste problemet. Ska senare testa att byta ut dator+ljudkort mot ipod+mixer. Får se vad som händer!

Ni som undrar om problemet med klick som läcker in, antingen är det redan i ljudfilen pga någonting, tex en kompressor, eller så beror det på det du väljer att spela upp genom. En del program (bland annat iTunes) och en del MP3-spelare har en funktion som mixar ihop L&R aningen för att ge en bekvämare stereobild för hörlurar. Vissa iPods har den funktionen, andra inte. Inte säker på vilken version som har det.

I vilket fall, iTunes gick inte, däremot hade Quicktime inte den funktionen, så det blev det jag använde. Gick extremt enkelt, inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...