Jump to content
Annons

Minimera brusförhållanden


Zyan

Recommended Posts

Kopplade in en nanopatch igår och stänger jag av musiken och vrider upp den till -0dB så blir det ordentligt med brus. Har inte tänkt på detta tidigare.

Nu har jag kopplat följande.

Focusrite Saffire Pro 10 (har monitorutgången på max, torde vara -0dB)

TRS

NanoPatch (har den på -40dB vid normal lyssning, svagt brus om man trycker örat mot högtalaren och stänger av musiken)

TRS

Monitorer, Yamaha HS80M, Har level på hälften (+4dB)

Datorn är ojordad (har inte tillgång till jordade kontakter). Kör allt på samma kontakt.

Vrider jag upp nano-patchen utan musik så är bruset väldigt tydligt.

Skulle det ge någon fördel att ändra leveln på monitorerna?

Vad är normalt brusförhållande? Det är ju kräm i monitorernas slutsteg så detta är väldigt förstärkt. Kanske är normalt fast jag bara inte har förstärkt det så pass tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kopplade in en nanopatch igår och stänger jag av musiken och vrider upp den till -0dB så blir det ordentligt med brus. Har inte tänkt på detta tidigare.

Nu har jag kopplat följande.

Focusrite Saffire Pro 10 (har monitorutgången på max, torde vara -0dB)

TRS

NanoPatch (har den på -40dB vid normal lyssning, svagt brus om man trycker örat mot högtalaren och stänger av musiken)

TRS

Monitorer, Yamaha HS80M, Har level på hälften (+4dB)

Datorn är ojordad (har inte tillgång till jordade kontakter). Kör allt på samma kontakt.

Vrider jag upp nano-patchen utan musik så är bruset väldigt tydligt.

Skulle det ge någon fördel att ändra leveln på monitorerna?

Vad är normalt brusförhållande? Det är ju kräm i monitorernas slutsteg så detta är väldigt förstärkt. Kanske är normalt fast jag bara inte har förstärkt det så pass tidigare.

Nu känner jag inte exakt dina grejer men vad jag förstår är nanopatch en passiv volymkontroll/dämpsats. Den kommer ju att dämpa signalen och sedan kompenserar du det med att fläska på i monitorerna med hög förstärkning = brus.

Tror du ska ställa ner volymen på monitorerna helt. Sedan maxxar du de andra volymerna. Skruva nu upp monitorerna så högt som du vill spela som högst. Skruva ner till lagom lyssningsvolym på nanon! Det blir nog det mest fördelaktiga ur brussynpunk om du nu måste ha nanon där.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu känner jag inte exakt dina grejer men vad jag förstår är nanopatch en passiv volymkontroll/dämpsats. Den kommer ju att dämpa signalen och sedan kompenserar du det med att fläska på i monitorerna med hög förstärkning = brus.

Tror du ska ställa ner volymen på monitorerna helt. Sedan maxxar du de andra volymerna. Skruva nu upp monitorerna så högt som du vill spela som högst. Skruva ner till lagom lyssningsvolym på nanon! Det blir nog det mest fördelaktiga ur brussynpunk om du nu måste ha nanon där.

/Jocke

Tror det är något som är fel då en normal monitor inte brusar nämnvärt (normalt < 10dB (A-vägt) som jämfört med brusgolvet i ett normalt rum som brukar vara mint 30 dB, är ohörbart) även om den är fullt pådragen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert har rätt.

Kom på att jag kunde testa lite lätt, har även en patchbay mellan ljudkortet och nano patchen.

Kopplade in min pod xt (ej möjlighet att jorda) istället (också balanserad) till nano patchen och sen vidare till monitorerna.

Då försvann bruset.

Så ljudkortet eller datorn är med i signalkedjan så brusar det.

Först trodde jag att det var högtalarkablarna som passerade ett par nät-sladdar. Men det är det alltså inte.

Några tankar vad man kan göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du verkligen brus och inte brum?

Vet inte om det är någon terminologiskt skillnad, känns som magnetstörningar och jordproblem att de går under brum.

Associationsmässigt tänker jag mig ljust missljud är brus och mörkt som brum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är någon terminologiskt skillnad, känns som magnetstörningar och jordproblem att de går under brum.

Associationsmässigt tänker jag mig ljust missljud är brus och mörkt som brum.

Man brukar beskriva brus som sådant man hör mellan radiostationerna, medan brum har en specifik ton - ofta 50 eller 100Hz - eller andra frekvenser, beroende på var det kommer ifrån. Du kan kanske hitta några användbara tips i artikeln om störningar i Kontrollrummets Wiki. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar beskriva brus som sådant man hör mellan radiostationerna, medan brum har en specifik ton - ofta 50 eller 100Hz - eller andra frekvenser, beroende på var det kommer ifrån. Du kan kanske hitta några användbara tips i artikeln om störningar i Kontrollrummets Wiki. 😉

Haha...trodde jag läst igenom hela wikin på kr, men den har jag missat totalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vet inte om det är någon terminologiskt skillnad, känns som magnetstörningar och jordproblem att de går under brum.

Associationsmässigt tänker jag mig ljust missljud är brus och mörkt som brum.

Det är inte bara björnen som brummar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...