Jump to content
Annons

Gud är störst


DivineCo

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)

Det är svårare att bevisa om gud finns än att bevisa att man skitit. 🙁

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 253
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Ja, visst kanske det är att hårddra att kalla buddismen för religion. Men min poäng är fortfarande den att det är svårare för övriga religioner att försvara sig när man släpat ut denna obekväma sanning.

Är den nuvarande Dalaien som blivit galen eller var det någon tidigare?

Ligger väl i släktet, som med alla andra andliga ledare.

Dalai Lama är ju som sagt en person som vill kräva tillbaka Tibet för att placera sig själv som kung, det säger väl en del? Det var väl den nuvarande också som bl a tyckte att det var en skitbra idé att Indien provade kärnvapen, men det är ju knappast ett kontroversiellt ämne så jag vet inte hur det skulle kunna vara en grund för konflikt...^^ Han har även gjort en bunt korkade uttalanden kring diet och sex, som i allra högsta grad är farligt för alla som tror honom.

Hoh, påminner mig om andra roliga saker religiösa ledare sagt och gjort... Som bannlysningen av den lilla sydamerikanska flickan som blev våldtagen och gravid och var tvungen att göra abort för att överleva, det gillades inte av Vatikanen som hängde på i bannlysningen av både flickan och hennes mor. Och hur de förespråkade att kondom inte fick användas i Afrika, med kampanjer i världens mest hiv- och aids-drabbade områden.

Organiserad religion är inte bara korkat, det är livsfarligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men det finns ingen som kan bevisa någon av alla påstådda gudars existens, så man kan inte göra annat än tro på vad andra påstår är sant, om man vill bli religiös. Man kan inte ens kolla upp på något sätt om det verkligen är som andra påstår, utan man är hänvisad till hundratals år gamla dammiga böcker och uppfattningar och just att tro att det som påstås, är sant.

Hej Claes! Mikarna funkar btw... 🙁

Jag håller inte med alls i denna fråga. Egentligen tycker jag denna fråga är överflödig, med tanke på att om man fått uppleva Gud så har man det och då VET man det och då behöver man inte ägna sig åt trivialiteter som att försöka tro på Gud eller att försöka göra som alla andra i en sammanslutning och hoppas att inga andra där ser att man egentligen kämpar, verkligen kämpar... för att låtsas som om man tror eller kanske en dag verkligen få uppleva Gud.

De som inte rörts av Gud vet inte om hans existens.

De som gjort det vet om den.

Det behövs egentligen inga sammanslutningar eller texter om fenomenet.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes! Mikarna funkar btw... 🙁

Jag håller inte med alls i denna fråga. Egentligen tycker jag denna fråga är överflödig, med tanke på att om man fått uppleva Gud så har man det och då VET man det och då behöver man inte ägna sig åt trivialiteter som att försöka tro på Gud eller att försöka göra som alla andra i en sammanslutning och hoppas att inga andra där ser att man egentligen kämpar, verkligen kämpar... för att låtsas som om man tror eller kanske en dag verkligen få uppleva Gud.

De som inte rörts av Gud vet inte om hans existens.

De som gjort det vet om den.

Det behövs egentligen inga sammanslutningar eller texter om fenomenet.

//:debatt

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes! Mikarna funkar btw... 🙁

Jag håller inte med alls i denna fråga. Egentligen tycker jag denna fråga är överflödig, med tanke på att om man fått uppleva Gud så har man det och då VET man det och då behöver man inte ägna sig åt trivialiteter som att försöka tro på Gud eller att försöka göra som alla andra i en sammanslutning och hoppas att inga andra där ser att man egentligen kämpar, verkligen kämpar... för att låtsas som om man tror eller kanske en dag verkligen få uppleva Gud.

De som inte rörts av Gud vet inte om hans existens.

De som gjort det vet om den.

Det behövs egentligen inga sammanslutningar eller texter om fenomenet.

//:debatt

...men om det inte hade uppfunnits gudar som förklaring på naturfenomen på stenåldern någon gång (och som ända sedan dess har upprätthållits som ett maktmedel), så hade alla som har "rörts av gud" i dag, förstått att det inte alls handlade om någon gud, utan snarare om någon form av självinsikt eller självtillfredställelse när man har kommit fram till något bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes! Mikarna funkar btw... 🙁

Jag håller inte med alls i denna fråga. Egentligen tycker jag denna fråga är överflödig, med tanke på att om man fått uppleva Gud så har man det och då VET man det och då behöver man inte ägna sig åt trivialiteter som att försöka tro på Gud eller att försöka göra som alla andra i en sammanslutning och hoppas att inga andra där ser att man egentligen kämpar, verkligen kämpar... för att låtsas som om man tror eller kanske en dag verkligen få uppleva Gud.

De som inte rörts av Gud vet inte om hans existens.

De som gjort det vet om den.

Det behövs egentligen inga sammanslutningar eller texter om fenomenet.

//:debatt

Byt ut ordet 'gud' mot spindelmannen eller annan valfri fantasifigur(jultomten är ganska poppis), och det kommer inte att dröja lång tid innan du blir inlåst på psyket pga schizofreni. Religion är en allmänaccepterad masspsykos som tillåts klassas som 'normal' bara för att den är uråldrig och fortfarande har så pass stora mängder anhängare.

När du skjutit ihjäl någon och hänvisat till att gud sa till dig att du skulle göra det kommer du däremot låsas in direkt. Så länge du inte skadar någon är din schizofreni okej, kör i vind, men skadar du någon kommer du klassas som sjuk och låsas in. Frågan är då om det är någon egentligen skillnad på personen i fråga före och innan skjutningen?

Som tur är så har de flesta religiösa människor fortfarande en viss verklighetsförankring, det är därför Konsum kan ha öppet på söndagar utan att riskera att personalen blir stenad.

Link to comment
Dela på andra sajter

DivineCo - tror du missförstod mig lite.

Claes - tycker detta borde vara off topic-tråd.

Vet vad du fiskar efter.

Men vet att ingen av oss suttit här utan Guds existens.

Vi kan kalla det nåt annat än Gud om du vill...

Neumann? Päronsoda?

Problemet där är att du skapar mer frågor än svar. Frågor som varken du eller någon annan kan svara på utan att återkomma till upphovet till frågan, dvs "det var gud, så klart". Varifrån kom gud?

"Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker? Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?"

Douglas Adams

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan berätta en sak ur verkligheten som skedde rätt nyligen...

på jobbet började några nya och efter ett tag på lunchen började en tjej prata om sin killes vistelse på en skola för kristna. Det var först då jag såg att hon hade ett kors som smycke. Hursomhelst, jag undrade varför hon hela tiden gick förbi mig med blicken och svarade alla runt bordet utom mig när vi diskuterade alla möjliga ämnen (utom religion). Sedan pratade jag med en annan tjej som suttit med, och då sa hon att jag sagt en svordom innan jag satte mig som hon hörde som började på f och slutade på n. Då blev jag lite rädd...

Har undrat senare om tjejen med korset hade hjälpt en främmande männsiak som var sexuellt avvikande, eller alkoholist eller neger eller... om denne varit i absolut nöd nånstans ute... Har fått en otäck känsla om att så inte skulle vara fallet. Vet inte varför.

Eller så var det beroende på henne som person bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

DivineCo - tror du missförstod mig lite.

Claes - tycker detta borde vara off topic-tråd.

Vet vad du fiskar efter.

Men vet att ingen av oss suttit här utan Guds existens.

Vi kan kalla det nåt annat än Gud om du vill...

Neumann? Päronsoda?

Jodå - vi hade varit här även om vi inte hade hittat på några gudar att tro på. Det beror ju helt enkelt på att våra föräldrar ville skaffa barn. Utan föräldrarna hade vi däremot inte varit här... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan berätta en sak ur verkligheten som skedde rätt nyligen...

på jobbet började några nya och efter ett tag på lunchen började en tjej prata om sin killes vistelse på en skola för kristna. Det var först då jag såg att hon hade ett kors som smycke. Hursomhelst, jag undrade varför hon hela tiden gick förbi mig med blicken och svarade alla runt bordet utom mig när vi diskuterade alla möjliga ämnen (utom religion). Sedan pratade jag med en annan tjej som suttit med, och då sa hon att jag sagt en svordom innan jag satte mig som hon hörde som började på f och slutade på n. Då blev jag lite rädd...

Har undrat senare om tjejen med korset hade hjälpt en främmande männsiak som var sexuellt avvikande, eller alkoholist eller neger eller... om denne varit i absolut nöd nånstans ute... Har fått en otäck känsla om att så inte skulle vara fallet. Vet inte varför.

Eller så var det beroende på henne som person bara.

Påpeka för henne att bibeln inte någonstans nämner att man inte får svära. Att missbruka guds namn däremot ligger däremot på den kristna top 10-listan på saker man inte får göra. Yahwehyahwehyahweh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har rätt och jag har fell!

Aha! En tvättäkta anti-taliban... 😉

Jag tror egentligen att DivineCo främst drog igång tråden för att skapa debatt om ämnet. Det hade varit en lysande fredagstråd á la Valle, men nu kom den på en måndag i stället, så den kanske blir ännu mer långlivad... 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...