Jump to content
Annons

Gud är störst


DivineCo

Recommended Posts

Annons
  • Svar 253
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

1. Tack, jag vet.

2. Det är en del av problematiken, oförmågan att kunna tänka sig något annat och på så sätt skapa sig en mer nyanserad och objektiv synpunkt.

Religion skapar mer ont än gott. Åtminstone organiserad religion, men de religiösa som inte tillhör en organiserad religion är relativt lätträknade och därför en försumbar grupp i ämnet. Å andra sidan skapar all religion en grogrund och allmäntillåtelse för andra mer eller mindre skadliga religioner.

När du förstår varför du inte tror på andra möjliga gudar(Ra, Thor, Zeus ...) kommer du förstå varför jag inte tror på din.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi nu få in religionsbråk i forumet också? Det har vi varit förskonade från hittills, så det kan vi väl få fortsätta vara...? 🤪

Oavsett vilken tro man har så hör tråden hemma i Off Topic (om den öht hör hemma i forumet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi nu få in religionsbråk i forumet också? Det har vi varit förskonade från hittills, så det kan vi väl få fortsätta vara...? 🤪

Oavsett vilken tro man har så hör tråden hemma i Off Topic (om den öht hör hemma i forumet).

Du kommer fortfarande vara Gud här på forumet, så du behöver inte vara orolig för konkurrens!

🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Det nya skulle möjligen vara att vi lever på samma plats utan att slå ihjäl varandra.

Det kan man väl göra utan att bekänna sig till någon religion...? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Det nya skulle möjligen vara att vi lever på samma plats utan att slå ihjäl varandra.

+1

Buddismen är den enda världsreligion som inte skapat konflikter/motsättningar i världen.

Kan vara värt att tänka på i jämförelse med monoteistiska religioner.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt. Möjligen behöver man inga religioner. Själv tror jag att det är viktigt.

Du behöver inte säga förlåt för att i dina ögon vilja sprida något positivt..

Däremot kanske du ska tänka dig för innan du försöker frälsa människor?

Jag anser att religion är något personligt och något människor borde få söka på sin egen hand.

Tycker inte du?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte frälsa någon. Däremot tycker jag att vi borde prata om mer än 1176-kompresorer.

Vadå, du ville bara klargöra för oss din religiösa tro..? Varför inte skriva en låt i stället om det? 🤪

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
1. Tack, jag vet.

2. Det är en del av problematiken, oförmågan att kunna tänka sig något annat och på så sätt skapa sig en mer nyanserad och objektiv synpunkt.

Religion skapar mer ont än gott. Åtminstone organiserad religion, men de religiösa som inte tillhör en organiserad religion är relativt lätträknade och därför en försumbar grupp i ämnet. Å andra sidan skapar all religion en grogrund och allmäntillåtelse för andra mer eller mindre skadliga religioner.

När du förstår varför du inte tror på andra möjliga gudar(Ra, Thor, Zeus ...) kommer du förstå varför jag inte tror på din.

Mycket ont skylls på religion, trots att det inte har ett dugg med vartannat att göra. Pengar, sex och makt skulle jag nog säga är vanligare när det gäller att skapa konflikter och andra problem.

Sen beror det ju naturligtvis på hur man definierar religion, men det tänker jag nog inte reda ut här...

Ska vi nu få in religionsbråk i forumet också? Det har vi varit förskonade från hittills, så det kan vi väl få fortsätta vara...? 😆

Oavsett vilken tro man har så hör tråden hemma i Off Topic (om den öht hör hemma i forumet).

Håller med. Känns lite fel på ett studioforum, även om det kan vara spännande att diskutera.

Du behöver inte säga förlåt för att i dina ögon vilja sprida något positivt..

Däremot kanske du ska tänka dig för innan du försöker frälsa människor?

Jag anser att religion är något personligt och något människor borde få söka på sin egen hand.

Tycker inte du?

Inom den Kristna tron är evangelisation viktigt. Inte för att sätta sig över andra eller göra sig märkvärdig utan för att helt enkelt sprida ett bra budskap till sina medmänniskor (det där lät krystat). Frågan är hur man bäst når ut på ett trovärdigt sätt?

Oavsett vad man själv tror är det viktigt att respektera både troende och icke troende, andras tro och "icke-tro"

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
:lol:Jag kan inte frälsa någon. Däremot tycker jag att vi borde prata om mer än 1176-kompresorer.

Har du provat frälsa en 1176:a då? 😆

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt. Möjligen behöver man inga religioner. Själv tror jag att det är viktigt.

Man kan fråga sig vad som kom först - hönan eller ägget...?

På samma sätt är frågan om olika gudar relevant. Är vi och hela universum skapade av någon/några gud/ar eller är det rentav vi som har skapat gudarna för att vi för eoner sedan var tvungna att försöka förklara vår ofattbara omgivning, som vi då inte hade möjlighet att utforska på ett kritiskt sätt...?

Alla trossamfund som dikterar en enda syn på verkligheten - som inte får ifrågasättas trots nya upptäckter, är av ondo enligt min mycket bestämda mening.

Kom igen när det tillåts att man ifrågasätter bibeln/koranen/whatever i stället för att hänvisa dagens sökare till ord som skrevs i en helt annan verklighet, för hundratals år sedan.

Visst har vi fått flera genomtänkta moraliska och etiska regler från religionen, men faktum är att sådana regler uppstår i alla sorters samhällen där folk ska kunna leva tillsammans, så det är inte förbehållet religionerna att skapa sådana regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror fortfarande på Gud.

Det ska du också fortsätta med, om det är din övertygelse. Jag tycker inte sämre om dig för det, även om jag känner mig helt säker på att det inte finns och aldrig har funnits några gudar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Alla trossamfund som dikterar en enda syn på verkligheten - som inte får ifrågasättas trots nya upptäckter, är av ondo enligt min mycket bestämda mening.

Kom igen när det tillåts att man ifrågasätter bibeln/koranen/whatever i stället för att hänvisa dagens sökare till ord som skrevs i en helt annan verklighet, för hundratals år sedan.

Det är väl klart att man ska och tillåts ifrågasätta. Åtminstone i de kristna sammanhang jag är/varit med i (jag vet att det är långtifrån ok överallt). Att påstå något annat visar bara på okunnighet eller illvilja. Men som du formulerar det håller jag i princip med dig.

Ett av problemen med resonemanget vetenskapen vs. religionen är att så länge vetenskapen inte motbevisar sig själv är det den som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tyvärr gav jag inte Claes ett bra svar. Men tyvärr kommer jag att fortsätta att tro på gud.

Varför är det "tyvärr" om det är ditt kall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...