Jump to content
Annons

Placering av låtar på PR-skiva?


robber666

Recommended Posts

Hej! Vårt band har just gjort klart 4 låtar som vi ska lägga på en promotion-cd. Problemet är att vi inte kan komma överens med vilken ordning vi ska ha på låtarna. Alla är överens då det gäller vilken låt vi tycker är bäst och som speglar vår musik väl. Titel, Board my heart. Sen har vi en låt som inte är någon favorit hos någon men den sticker ut lite och är ganska upptempo. Titel, Hail the king. De resterande 2 gillar vi alla men låt säga att de är utfyllnad. Två alternativ står det mellan:

Alt1:

1. Den "bästa" först, för att första intrycket varar.

2. Utfyllnad

3. Upptempo, för att hålla ångan uppe.

4. Utfyllnad

Alt2:

1. Upptempo, för att höja på ögonbrynen.

2. Utfyllnad

3. Den "bästa", för att ytterligare höja ribban.

4. Utfyllnad

Skulle vara intressant att höra era åsikter och låtarna finns att höra här:

http://www.ubetoo.com/profile/4282

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att det är bäst att börja med den bästa låten först. Den behöver iofs inte vara bäst men den ska sticka ut litegrann.

Vet iofs inte hur de gör när de provlyssnar men jag tror att de börjar med första låten.

Om den första låten ej är intressant finns risken att de hoppar över hela skivan och byter till en annan skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som redan sagt, de lyssnar på första låten först och tycker de inte att det bra inom 25 sekunder (om de ens ger det så lång tid) så är det nästa demo som gäller.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa låten först, och det är ändå inte nog!!

Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men när jag under en period lyssnade mycket på demos var det första fem sekunderna avgörande.

Tips: Börja låten med sång, eller något annat som omedelbart fångar lyssnarens uppmärksamhet. Långa intron sänker dina möjligheter att bli hörd, det ska vara så "pang på" som möjligt.

Glöm inte att skriva lite text på skivans "omslag", något som kortfattat fångar intresset. Då har man något att göra och kanske får skivan gå ytterligare några sekunder.

Det kan låta krasst, men så är det.

Det finns fler bra band än lediga platser på skivmarknaden tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Glöm inte att skriva lite text på skivans "omslag", något som kortfattat fångar intresset. Då har man något att göra och kanske får skivan gå ytterligare några sekunder.

Folk köper inte skivor idag så text på omslaget gör varken till eller från.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som lyssnar på demos lyssnar ju igenom hundratals varje dag. Om den första låten inte är superb så slänger dem skivan och lyssnar på nästa. Bäst först!

En liten sidohistoria…

En del lägger ner mer tid på "demohanteringen"...

För en hel del år sedan så skickade vårt punkband runt egeninspelade demos (nästan omixat inspelat på en porta direkt från replokalen, lät skit men vi och de närmaste sörjande gillade det).

En del skickades till större bolag, en del till mindre. De flesta svarade aldrig men en del skickade nått svar i stil med "tack för visat intresse, ring inte oss, vi hör av oss vid eventuellt intresse…" 😄

Dock, Warner (har jag för mig det var) svarade med ett brev där någon person faktiskt tagit sig tiden att klippa och klistra in en seriestripp som handlar om en ”demolyssnare” som fick en så dålig demotejp att han var tvungen att spy… 😉

Vi använde sen breven och den seriestrippen sen till våra affischer inför spelningar. Många tyckte det var coolt. 😎

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför överhuvudtaget lägga sånt ni själva betraktar som utfyllnad på cdn.

Bättre att skicka två låtar.

Helt rätt! Det är inte alltförofta jag tycker du säger något överdrivet intressant, men här håller jag med dig helt och hållet!

Att skicka med material som man anser är "utfyllnad" är dålig marknadsföring. Man ska presentera endast sådant man kan stå för och försvara till 100%

Säg till ett bolag/arrangör att du tagit med låtar "bara som utfyllnad" — och bolaget/arrangören frågar "varför det?" — och du är till råttorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför överhuvudtaget lägga sånt ni själva betraktar som utfyllnad på cdn.

Bättre att skicka två låtar.

Instämmer! Om man kollar runt efter vad olika bolag ger för rekommendationer inför demo-inskick, så är det i stort sett alltid att man bara ska skicka de bästa låtarna, 2-3st. Absolut ingen idé att skicka med någon utfyllnad! Om ni vill ha fler spår på skivan så är det bättre att jobba vidare ett tag till tills ni gjort en låt till som ni själva är riktigt nöjda med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att få mottagaren så nyfiken så att de vill ta kontakt med er. De kommer då att be om mer

material som de kommer att lyssna noggrant på. Ni har då skapat en kontakt som har ett intresse

av att hjälpa er, eftersom de redan investerat en del av sin tid i er musik. Ni har dessutom vunnit

tid att göra nya bra låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Som många andra sagt är det självklart att den bästa låten ska ligga först. Och som Hellpig sa, om inte de första 25 sekunderna är bra byter de demo.

Två väldigt viktiga saker:

Bästa låten först.

Intressant CD med kontaktuppgifter på. Är den inte intressant kanske de inte ens spelar den. Utan kontaktuppgifter tar de inte kontakt med dig. Om du endast har kontaktuppgifter på ett papper/på ett omslag är det möjligt att de inte finns kvar, då de som lyssnar ibland slänger allt förutom skivorna.

Dina "Uppfyllnadslåtar" är väldigt bra att ha om skivbolag / dyl kontaktar dig och frågar hur många låtar ni har samt hur många inspelningar ni gjort. Men för marknadsföring och för att få någon intresserad är detta material knappt intressant.

Intressant till utséendet och en intressant låt. Låt inte introt vara för långt så att de behöver "vänta". Inga döda 3 sekunder i början av spåret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...