Jump to content
Annons

Line Audio CM03 till sång?


barkley

Recommended Posts

Annons

Hej,

Testade föra veckan just detta, CM03 ger mer lågt mellan register och känns inte lika öppen i förhållande till en billig stormembranare, skulle köra på en SM58 om man har tillgång till en. Men testa genom att sjung in en rad själv och jämför.

Cheers!

/Nyberg

Redigerat av Nyberg
Link to comment
Dela på andra sajter

CM3 är ju en neutral mic som saknar diskantlyftet som finns i de flesta stormembranarna (och som därför ibland uppfattas som "tråkig"), så om du trivs med ljudet från den till sång, så finns det inget som hindrar dig. 🙂

Den finns med på min testsite, med både sång och gitarr, så kan du få en uppfattning om hur det kan låta - men eftersom du har micen själv redan, så är det som sagt bara att testa själv om det funkar enligt din smak.

SM58 hade jag helst undvikit. Om en dynamisk behövs, så skulle jag mycket hellre välja Beta58.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Testade föra veckan just detta, CM03 ger mer lågt mellan register och känns inte lika öppen i förhållande till en billig stormembranare, skulle köra på en SM58 om man har tillgång till en. Men testa genom att sjung in en rad själv och jämför.

Cheers!

/Nyberg

Tack för svaret!

Var rädd för det...

Är det i princip så att om man inte har en stormembranare så är det bättre att ta en dynamisk mick? (solosång alltså)

Och - nej jag har inte micken själv, då hade jag inte frågat. Så slö är jag inte :-)

Redigerat av barkley
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det i princip så att om man inte har en stormembranare så är det bättre att ta en dynamisk mick? (solosång alltså)

Nej - det finns inga sådana "regler", utan man använder en mic som man gillar, helt enkelt. Om det sedan är en stormembranare, småmembranare, dynamisk, band, rörmic etc, kvittar. Nackdelen med småmembranare är att de generellt har ett högre egenbrus än stormembranarna, på grund av vad som kallas "Brownsk rörelse".

Och - nej jag har inte micken själv, då hade jag inte frågat. Så slö är jag inte :-)

Ok - jag skrev kanske lite snabbare än jag tänkte... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det finns inga sådana "regler", utan man använder en mic som man gillar, helt enkelt. Om det sedan är en stormembranare, småmembranare, dynamisk, band, rörmic etc, kvittar. Nackdelen med småmembranare är att de generellt har ett högre egenbrus än stormembranarna, på grund av vad som kallas "Brownsk rörelse".

Jag förstår rent generellt. Men jag tänkte lite mer mobilt om det går att få acceptabla sångresultat med en CM03 om man sitter hemma hos nån och ska spela in en demo.

Vilket jag tror borde gå utifrån svaren ovan.

Om micken har ett transparent/"rakt" ljud borde det ju gå att eqa/färga ljudet mha mjukvara efteråt.

Stormembranare har ju ett mer färdigt ljud så att säga.

Redigerat av barkley
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår rent generellt. Men jag tänkte lite mer mobilt om det går att få acceptabla sångresultat med en CM03 om man sitter hemma hos nån och ska spela in en demo.

Vilket jag tror borde gå utifrån svaren ovan.

Om micken har ett transparent/"rakt" ljud borde det ju gå att eqa/färga ljudet mha mjukvara efteråt.

Jäpp! Inga problem. Lyssna som sagt på exemplen på min testsite, hur CM3:an kan låta, så får du kanske en känsla för om det är användbart eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt sjunga genom CM3 men även om det inte är en bra sångmick så är den hundra gånger bättre än det mästa andra. Problemet är att man behöver ett puffskyd mer än någonsin om man vill vara nära.

CM3 är som regel bättre än ADK eller SP men i verkligheten är en Shure mycket bättre. Antingen en SM57 eller en 7b.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har CM3 och gillar dom som f-n till ak gitarr. Monterade upp en CM3, NT2-A och en SE Electronics 2000 nånting, kommer inte ihåg beteckningen, den ser ut som en lite stormembranare, membranet är mindre än en tum. I alla fall så gillade jag inte sångljudet genom CM3 alls, jag hade riktiga puffskydd, men nej...

Åker man hem till nån och ska göra snabba enkla inspelningar kan nog en fräsch dynamisk SM57 med ett riktigt puffskydd framför vara bra, då slipper man lite av rumsljudet också. Jag tycker de låter väldigt fint om man sjunger ca 10 cm ifrån och inte "puffar" rätt på dem. Med lite övning kan man faktiskt skippa puffskyddet, det gäller att sikta lite bredvid micken.

Ibland fixar jag ljud åt politiker som ska prata på möten, då är SM57an med ett puffskydd den mick som tål mest gain och krut innan det blir rundgång, och det behövs eftersom det ofta är helt omöjligt att få ovana talare att prata nära micken, de blir rädda när de hör sig själva och backar snabbt. Så en SM57 i väskan kan man ha till mycket, trummor oxå förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och testade nya pluggar som jag va tvungen att tanka hem för ett jobb. Till detta så spelade jag in allt med en CM3:a bara för att ha något att testa pluggarna på för att jag ska lära mig dom snabbt. Kom sedan på att jag hade för mig denna tråd hade kommit med frågan om CM3 på sång. Du kan iaf lyssna vad som blev resultatet av detta test. Så illa tycker jag nog inte CM3:an är, även om jag som sjunger nu sjunger som en kratta 😆 Den är även används på akgit och elgit. Trummor, perc, stråk och bas är gjorde i datorn bara för att jag skulle ha något att spela till. Använde puffskyddet som följde med till CM3:an vid sånginspelningen.

http://www.speedyshare.com/668838182.html

Kanske hjälper dig lite till i valet och kvalet iaf 🙂

Inspelad i ett icke behandlat rum, med både dator och interface 1m ifrån.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och testade nya pluggar som jag va tvungen att tanka hem för ett jobb. Till detta så spelade jag in allt med en CM3:a bara för att ha något att testa pluggarna på för att jag ska lära mig dom snabbt. Kom sedan på att jag hade för mig denna tråd hade kommit med frågan om CM3 på sång. Du kan iaf lyssna vad som blev resultatet av detta test. Så illa tycker jag nog inte CM3:an är, även om jag som sjunger nu sjunger som en kratta 😄 Den är även används på akgit och elgit. Trummor, perc, stråk och bas är gjorde i datorn bara för att jag skulle ha något att spela till. Använde puffskyddet som följde med till CM3:an vid sånginspelningen.

http://www.speedyshare.com/668838182.html

Kanske hjälper dig lite till i valet och kvalet iaf 🙂

Inspelad i ett icke behandlat rum, med både dator och interface 1m ifrån.

MVH

Anders

Lät ju inte alls tokigt. Tack för ljudprovet!

Körde häromdagen i livesammanhang med en AKG småmembranare (typ C391 fast en äldre modell tror jag) på sång och ak-git och den lät helt OK.

Tror man kan komma ganska långt med såna mickar om man inte orkar släpa med sig stora.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät ju inte alls tokigt. Tack för ljudprovet!

Körde häromdagen i livesammanhang med en AKG småmembranare (typ C391 fast en äldre modell tror jag) på sång och ak-git och den lät helt OK.

Tror man kan komma ganska långt med såna mickar om man inte orkar släpa med sig stora.

No problemas! Tänkte som sagt det kunde vara intressant när det ändå blev en musiksnutt med CM3:an som enda mick. Ja, man kan komma rätt långt med det mesta faktiskt om bara använder det rätt. Har hört stormembranare som låter bra mycket sämre än CM3:an.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...