Jump to content
Annons

FTP frågor


Tobbe

Recommended Posts

Annons
Jag har utrymme för att lägga upp websida genom min internetleverantör. Hur gör jag för att lägga upp en låt så andra kan lysnna på den?

Jag har ingen "websida" och undrar VERKLIGEN hur f-n jag ska bära mig åt för att göra detsamma... 😉 (verkligen frustrerad nu...skickar snart PC;n genom fönstret...)...

Obs: Inte dig jag är irriterad på Tobbe, men får du ett ENKELT, LÄTTBEGRIPLIGT svar på den här frågan så ska jag gladeligen ta del av det...

Risken är bara att det kommer upp en massa svar som innehåller orden "domän, ftp-client, länkning etc etc"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

döp den till index.htm.

Enklast är ju bara att lägga mp3:an direkt på ftp:n och sedan skriva adressen dit.

I mitt fall så skulle det bli http://www.minadress.com/blabla.mp3 om jag lagt filen direkt under den mapp jag fått av leverantören, alltså det räcker egentligen med adressen till filen för att den ska gå att nå.

Om du länkar den via en sida så finns länken automatiskt på sidan om du kodat det rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu lyckades jag fixa det... Så här gjorde jag:

Jag gjodre en websida i MS word där det bara var rubrik och en länk till låten jag ville lägga upp. Det bli renklast om låten ligger i websidans mapp när du gör den. Sedan döper du om hemsidans dockument till index.html och lägger upp den och låten på ftpn. Sedan skriver du bara in adressen till sidan som du antagligen fått av ditt internetbolag och där ligger låten. Det är bara att kilcka på länken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu lyckades jag fixa det... Så här gjorde jag:

Jag gjodre en websida i MS word där det bara var rubrik och en länk till låten jag ville lägga upp. Det bli renklast om låten ligger i websidans mapp när du gör den. Sedan döper du om hemsidans dockument till index.html och lägger upp den och låten på ftpn. Sedan skriver du bara in adressen till sidan som du antagligen fått av ditt internetbolag och där ligger låten. Det är bara att kilcka på länken.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

😳

Ja, Slaptap, jag kan bara hålla med.....

Hur långt har Du kommit? Har Du hittat någon hemsida och skrivit på något, eller?

Skickar snart ut den här j-a, f-e s-ns s-tlådan till PC genom fönstret!!! Begriper ingenting alls av det här. Fixade en sån där "subdomain" och sen frågade den efter LÖSENORD!!! Drog hem 15 "ftp-clienter" och satt där som ett spånhuvud och undrade va f-n jag skulle göra med dem. Har ringt runt till alla i bekantskapskretsen och ingen har en blek om vad jag snackar om...

Funderar allvarligt på att lägga ner det här innan man fördärvar hela julhelgen för familjen och får tillbringa den i häkte.....(MEGAFRUSTRERAD)... 😳😳😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki... Kanske lite otydligt.

Först ar du något utrymme på en FTP server? I så fall hur? Genom din internet leverantör eller på något annat ställe på nätet? Vilka upp gifter har du har du? address anvädar namn och lösenord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki... Kanske lite otydligt.

Först ar du något utrymme på en FTP server? I så fall hur? Genom din internet leverantör eller på något annat ställe på nätet? Vilka upp gifter har du har du? address anvädar namn och lösenord?

...vad är en FTP server?... 😳😳😠

Link to comment
Dela på andra sajter

FTP=FileTranfereProtokoll. (kanske inte stavas så men skit samma). Det funkar så att du skaffar en ftp klient tx Cute FTP (http://www.globalscape.com/downloads/cuteftp.asp) . När du har instalerat det så går du in och klickar på "connect" då får du troligen upp en euta där du kan skriva in "host" eller "server" samt "Username" och "pass" . Beroende på vad din isp har för inloggning skriver du in nödvändig info o dom olika fällten. Tx: "Host"-ftp.isp.se "user"-dittnamn "pass"- ditt pass. När du loggat in så kommer du se två rutor, ena inehåller din lokala hårdisk och den andra servens. Du flyttar upp filer till serven igenom att dra o släppa ( i vissa fall markera o klicka på "uppload". Om det är en hel sida du skall lägga ut förutsätter det att din startsida är döpt till "index.html" eller .htm

Hoppas du förstår min något lumpna förklaring

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du förstår min något lumpna förklaring

Jag försöker verkligen, tro mig. Kan tänka mig att alla övriga här på forumet vrider sig i skrattkramp just nu....

Jag har behållit en "ftp-client" (ftpserver107), men jag förstår mig inte på den. Och än en gång faller jag på termerna. "Host och isp". Och var ska jag logga in? Två rutor säger du, den ena min hårddisk och den andra servern. Vilken server? 😳

Har snart kortslutning i skallen...

Link to comment
Dela på andra sajter

...vad är en FTP server?... 😳  😳  😳

En FTP-server är en dator med internetanslutning som delar ut bitar av sin hårddisk. Genom att lägga saker på den hårddisken kan andra på internet få tillgång till det. FTP-klient är det program du använder för att kunna "prata" med FTP-servern för att förändra innehållet på den.

Låt mig ta ett exempel:

Jag har URL'en www.majken.se, FTP'n jag kopplar upp mig mot heter ftp.majken.se. I min FTP-klient knappar jag in adressen "ftp.majken.se", användarnamn "majken" och lösenord "studio". När jag sedan kopplar upp mig mot FTP-servern kommer den att fungera ungefär på samma vis som en diskett, så länge datorn har kontakt med den kan jag förändra vad som finns på den. Låt säga att jag lägger dit majken.mp3 som är en låt jag själv gjort. Adressen till filen blir då http://www.majken.se/majken.mp3 - Skapar jag en mapp på servern som heter musik och lägger låten i den mappen istället så blir adressen http://www.majken.se/musik/majken.mp3

Många konstiga termer, men proceduren är enkel och logisk när man greppat vad det handlar om.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på deras hemsida, det brukar finnas bra TYDLIGA guider om hur du lägger ut din sida

Jag har en "splittad" uppkoppling (via router) med två andra gårdar (totalt 12 pers) på bonnvischan. Av den anledningen kan jag inte nyttja det utrymme som leverantören tillhandahåller för hemsida. Å andra sidan så vill jag (vi) ha så lite med de att göra då deras support och bemötande är under all kritik (inga namn nämnda). Har inte ens mailadress genom dem.

Men min tidigare leverantör (modem) använder jag fortfarande för mail, och där SKA jag tydligen ha utrymme. Men eftersom jag inte använt den uppkopplingen på över 2 år så kan jag inte aktivera det. Och supporten där är lika dålig. Beräknad svarstid var 3 dagar när jag hade en fråga för 3 år sedan. Har inte fått svar ännu.

Men jag vill inte lägga ut en sida. Jag vill bara lägga upp en låt på forumet... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...