Jump to content
Annons

Gratis webutrymme för den luspanke lodaren


Coffeemidget

Recommended Posts

Alla som fifflar med musik gillar att lägga upp sin musik på en flashig discokodad hemsida me rolloverscript å bandinfo, Att skaffa en sida som man kan ha till det utan reklam kan va svårt nog om man inte vill betala, sen vill man ju ha en bunker att lägga upp låtehellvetena på, och de e svårare å hitta gratis...

Kan någon nån bra sida som e gratis att registrera sig på med hyfsat utrymme och som inte gnölar om man lägger dit mp3 eller inte loggar in på en vecka?

Jag kan en bra iaf utan reklam som man kan ha sin sida på

www.doramail.com har gratis registrering och klottrar inte ner sidan med reklam...

Kan nån nån mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 2 veckor senare...

Va? Vad menar Ni? Kan jag få en hemsida gratis? Jag har förstått att jag behöver det för att kunna lägga upp ljudexempel för slakt på detta forum. Är det någon som har tips på hur jag enklast och billigast och lagligt kan göra detta? Jag har noll erfarenhet av hemsidessnickeri och länkning, bara så att Ni vet! Hopplöst, va?! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en liten "knapp" med ett förstoringsglas och ett ord på tre bokstäver en bit uppe till höger på just den sida du tittar på nu... Testa att klicka på den! 😛

Jotack, min käre Android! Nu är det så att jag är helt sopig på det här med hemsida. Jag vet verkligen INGENTING om detta! Om jag nu hittar en hemsida, hur vet jag att jag kan lägga upp egna mp3:or där och hur gör jag för att forummedlemmar ska kunna lyssna på dem?

Nu mår Du allt, Android, när Du fick mig att erkänna min totala okunskap! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så får man 9GB utrymme och 50GB download/månad för ca 50:-/månad - utan att eventuella MP3-filer ifrågasätts - om man söker sig till rätt ställe... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Du, Slaptap, att de inte tar chansen?! Om de hjälpte oss silverryggar med detta så skulle ju de kunna gotta sig åt allt som vi spelat in och lägga in dräparkommentarer hej vilt! 🙂

Hehe, javisst! Men allvarligt talat, jag skulle faktiskt vilja lägga upp ett par låtar så att andra här på forumet kunde ta del av vad jag pysslar med. En ABC-handledning är nog nödvändig för mig, och en förklaring på alla termer (webhotel, domän, registrering, rolloverscript, webspace, länkning etc etc). Begriper faktiskt ingenting alls... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå... Är det så svårt så vet jag då rakt inte....

Kollat t.ex. här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=972&hl=webhotell?

eller här?

Eller är det själva länkningen som ni funderar över?

Hitta nånstans att lägga upp era låtar på (enligt länken ovan), sedan är det bara att klicka på "http://"-knappen skriva in sökvägen till låten (ex: <http://www.musicsite.com/mymusic/gruppen-låten.mp3> (fast utan "<" och ">"))...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå... Är det så svårt så vet jag då rakt inte....

Kollat t.ex. här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=972&hl=webhotell?

eller här?

Eller är det själva länkningen som ni funderar över?

Hitta nånstans att lägga upp era låtar på (enligt länken ovan), sedan är det bara att klicka på "http://"-knappen skriva in sökvägen till låten (ex: <http://www.musicsite.com/mymusic/gruppen-låten.mp3> (fast utan "<" och ">"))...

Ja, Du min käre Android, så svårt är det och så mycket Du har hjälpt mig och Slaptap nu, tack!!! 🙂

Nu ska jag försöka ta tag i detta. Jag har ett jullov på gång så någonting borde lösa sig, tycker jag.

Jag kan hjälpa Dig någon gång, Android. Om Du har frågor om rullator, färdtjänst, lösgomar, skörbjugg så är jag mannen att fråga! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå... Är det så svårt så vet jag då rakt inte....

Kollat t.ex. här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=972&hl=webhotell?

eller här?

Eller är det själva länkningen som ni funderar över?

Hitta nånstans att lägga upp era låtar på (enligt länken ovan), sedan är det bara att klicka på "http://"-knappen skriva in sökvägen till låten (ex: <http://www.musicsite.com/mymusic/gruppen-låten.mp3> (fast utan "<" och ">"))...

Får stämma in med wonderboy här. Tycker det här är j-a klabbigt. Det som avskräcker mig mest är att man ska slänga ut en massa personuppgifter (namn, adress etc etc) på nätet, och sen godkänna ett avtal (på engelska) som är så f-t långt så när man väl läst igenom det så har man hunnit glömma vad där stod. När det sen ramlar in en räkning på 1 500:- så har man s-t i det blå skåpet. Livrädd för att godkänna någonting på nätet. Och har man riktig otur så klickar man i fel ruta någonstans och helt plötsligt kommer brevbäraren med hela bilen full med artiklar från någon pervers webshop. 😛

Men jag ska försöka följa wondernboys exempel och kolla igenom det under julhelgen. Stort tack, android!!!

edit: spårade ur lite där uppe. Behöver du en rullator kan jag tipsa om wonderboy. Är du i behov av en järntacka kan jag ordna en 20-tonnare till dig. Häftig att ha i trädgården (snygg när den börjar rosta).

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så får man 9GB utrymme och 50GB download/månad för ca 50:-/månad - utan att eventuella MP3-filer ifrågasätts - om man söker sig till rätt ställe... 😉

och vilket ställer e det då? Kan man fins det stöd för PHP/mySQL? hur många ftp konton ?

Link to comment
Dela på andra sajter

börnen (oregistrerad)

Hej på er!

Jag reggade mig nyss för gratis webutrymme på 100webspace. Man får tydligen gratis 100Mb utrymme och en adress likt VALFRITTNAMN.freesuperhost.com och detta utan att behöva lägga in banners eller reklam på sin hemsida. Jag fattar inte var haken finns, men den dyker väl upp 😉

/Kent

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Jag reggade mig nyss för gratis webutrymme på 100webspace. Man får tydligen gratis 100Mb utrymme och en adress likt VALFRITTNAMN.freesuperhost.com och detta utan att behöva lägga in banners eller reklam på sin hemsida. Jag fattar inte var haken finns, men den dyker väl upp 😉

/Kent

det står att det blir en liten banner...

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så får man 9GB utrymme och 50GB download/månad för ca 50:-/månad - utan att eventuella MP3-filer ifrågasätts - om man söker sig till rätt ställe... 😉

och vilket ställer e det då? Kan man fins det stöd för PHP/mySQL? hur många ftp konton ?

Det är Infinology. Det finns länkar dit på min testsite, så kan du gå dit och se vad som erbjuds. 6.95 USD/månad kostar det billiga UNIX-serverutrymmet jag har använt hittills och vill man hellre ha sitt utrymme på en Windows-server, så kostar det 1 USD mer/månad... Jag har testsiten och firmasiten liggande hos dem - och det har fungerat klockrent hittills - klart bättre än alla andra webhotell jag har haft, trots att de är nästan billigast bland de jag har anlitat...

Själv har jag nyligen uppdaterat till det dyrare och större kontot med 35GB utrymme och 100GB/månad eftersom jag behövde ytterligare trafik - och snart behöver mer utrymme... Så går det när för många får reda på att det finns testinspelningar att hämta och när man är så nördig att man gör sådana inspelningar för att det är kul att testa - och sedan erbjuder dem gratis till alla som är intresserade... 😉😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, har skummat igenom lite tips här....men det här fixar jag inte. Läser trådarna här och blir mer och mer vilsen. Va f-n är PHP/mySQL, ftp, banner, testsite etc etc? Trafik? 😉😆 Känner mig hur dum som helst nu, som en kringvandrande neanderthalare. Någon som kan upplysa en gammal thrashmetallare om vart jag vänder mig för att få lättbegriplig info om det här? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, har skummat igenom lite tips här....men det här fixar jag inte. Läser trådarna här och blir mer och mer vilsen. Va f-n är PHP/mySQL, ftp, banner, testsite etc etc? Trafik?  😆  😉  Känner mig hur dum som helst nu, som en kringvandrande neanderthalare. Någon som kan upplysa en gammal thrashmetallare om vart jag vänder mig för att få lättbegriplig info om det här? 😱

Det är inte lätt innan man får grepp om det - och vissa av uttrycken har du troligen ingen användning för...

PHP är ett programmeringsspråk som kan presentera dynamiska websidor. Används gärna tillsammans med MySQL för att bygga upp webforum, i likhet med detta eller som mitt recensionsforum (länk i min signatur här nedan). Har du inte planer på annat än en helt vanlig, statisk hemsida, så är det meningslöst för dig att leta efter sådan funktionalitet.

FTP är ett protokoll för överföring av filer. Du använder det för att skicka filer till ditt webutrymme eller i vissa fall för att hämta filer från andras utrymme.

Banner är en liten klickbar reklam-bild, som ligger på en hemsida. Om det läggs till en sådan på din sida hos ett gratis-webhotell, så vet du inte alltid vad bannern innehåller - och den drar ofta uppmärksamhet till sig, så det är inte så kul...

Testsite? Titta i min signatur, så hittar du en länk till min testsite, där det finns inspelningar med ett gäng olika micar för att du och alla andra ska kunna jämföra utan att behöva låna hem alla modeller själv... 😉

Glömde ju en sak:

Trafik är mängden data som besökare på din site får ladda hem innan du får börja betala extra för trafikmängden. Hos vissa påstås det vara "fri trafik" - men det innebär inte att du kan ha obegränsad trafikmängd, utan bara att du inte betalar extra för varje byte som hämtas - och oftast också att hotellet förbehåller sig rätten att stänga din site om den blir för poppis och använder för mycket av serverns resurser (en gräns som man aldrig får raka besked om)... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Jag reggade mig nyss för gratis webutrymme på 100webspace. Man får tydligen gratis 100Mb utrymme och en adress likt VALFRITTNAMN.freesuperhost.com och detta utan att behöva lägga in banners eller reklam på sin hemsida. Jag fattar inte var haken finns, men den dyker väl upp 😮

/Kent

Kollar på det här (http://www.100webspace.com]100webspace), men kopplar inte. Måste jag slänga upp namn och adress? Räcker det inte med mailadress och användarnamn? Längre ner står det "Pick up a domain name" för 20 dolares. Vad är det? "Pick up" vet jag vad det är, men jag tror ju knappast det här handlar om bilar. Helt okunnig! 😄 Vad är PayPal? CreditCard har jag inget. Rör mig bara med kontanter. Och skulle inte det här vara gratis? 😄 Får nog anlita hjälp till det här...

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där gratiserbjudandet från 100webspace verkar ju va rätt schysst... Du får iofs en reklambanner på sidan, vilket ju kan va lite trist, dels som Claes sagt, och dels för att den kan dra ner helhetsintrycket rent estetiskt eller segar ner laddningen av sidan.

Om du klickar i "Use a subdomain" istället verkar det som att du slipper de där 20$, men då får du en adress som blir typ <http://slaptap.100webspace.com>. Om du betalar 20$ kan du kanske få <www.slaptap.com> vilket ju är lite enklare att komma ihåg...

Skulle gissa på att anledningen till att de kräver namn och adress är att de ju på sätt och vis är ansvariga för vad som ligger på sina servrar och därför vill ha lite koll på vem som gör vad. Det finns ju en hel del skumt på internet....

Annars kan ju ett litet förslag va att i första hand kolla in svenska leverantörer om man nu tycker att engelska är svårt... Då kanske det också kan gå att ordna en faktura om dom är schyssta. Kolla även med era internetleverantörer, de har nog ofta nåt att erbjuda.

Ja, och PayPal är ett "säkert" sätt att överföra pengar mellan både privatpersoner och företag via internet. Men det kräver vad jag vet att man har ett kreditkort att koppla till sitt PayPal-konto...

Edit: 20$ eller ~150kr verkar va standardpriset för en .com-domän, .se och .nu var lite dyrare...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack android. Snackat med en bekant som har datafirma (ja, han grät när jag började ställa frågor), och lägger jag ihop det som jag snappat upp här med det han sade så börjar jag få ihop det teoretiska här. Ska bara försöka förstå omvandlingen till det praktiska förfaringssättet. Det är det där med "att lära gamla gubbar något nytt". 😆

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

20USD för en .com-domän? Om du registrerar en domän på annat håll, så kostar det 15USD/år eller rentav ännu mindre på andra ställen än den registrar där jag har mina domäner liggande. Dessutom får du full frihet och äger garanterat domänen själv (något som kan vara osäkert om webhotellet registrerar domänen åt dig...), så att det inte uppstår några problem om du vill flytta till ett annat webhotell senare...

Link to comment
Dela på andra sajter

...men...måste man ha en sån där "domän" (va f-n det nu är för något) eller "hemsida"?...

Finns det inget ställe där man bara kan skicka en låt så att andra kan höra? :rolleyes: Jag får inte ihop det här alls. Får ta hit någon med en ABC-bok som fixar och förklarar på "bondtölpskånska"... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, om du nu kör på den där gratissajten, så verkar det som att du kan köra utan domän. Då får du ett ställe där du kan lägga upp dina låtar och dit du kan länka...

Domänen är väl egentligen bara bra för att skaffa ett "varumärke" eller helt enkelt ett ställe dit det är enkelt att hitta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...