Jump to content
Annons

Vad är en preamp?


Chrissey

Recommended Posts

Tjena tjena!

Jag har alltid undrat vad en preamp är och hur den fungerar..förstärker den signalen innan tejp enbart??

vad jag undrar är då alltså: (jag snackar mic preamp här)

1Vad är en preamp?

2Hur fungerar den?

3Varför skall man använda en?

4Övrigt som är bra att veta om preamps kanske?

jättetacksam för svar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tack för alla svar! det var väll det jag trodde ungefär, någon som har lust att gå in lite närmre? uppbyggnad osv.

Jag förstår inte riktigt grejjen dock? signalen från mic-ljudkort , den verkar ju som aldrig bli för svag? jag har hört flera säga "skaffa en schysst mic preamp så får du bättre ljud" vad menar dom då?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar! det var väll det jag trodde ungefär, någon som har lust att gå in lite närmre? uppbyggnad osv.

Jag förstår inte riktigt grejjen dock? signalen från mic-ljudkort , den verkar ju som aldrig bli för svag? jag har hört flera säga "skaffa en schysst mic preamp så får du bättre ljud" vad menar dom då?

Det mesta står i preamp-artikeln som Fertan länkade till. Är det något mer där som behöver förklaras mer...?

Det där med "bättre ljud" är oftast en smaksak - men om du är på nybörjarstadiet och har ett ljudkort med inbyggd micpreamp, så är det enligt min åsikt ingen större mening att fundera över det förrän om något/några år...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta står i preamp-artikeln som Fertan länkade till. Är det något mer där som behöver förklaras mer...?

Det där med "bättre ljud" är oftast en smaksak - men om du är på nybörjarstadiet och har ett ljudkort med inbyggd micpreamp, så är det enligt min åsikt ingen större mening att fundera över det förrän om något/några år...

jag är väll som person kanske att jag hellre lyssnar på vad personer säger än läser en bok t.ex 😎

jo det är väll så, mitt instrument är det inga problem med, men det är allt runtomkring som strular till det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är väll som person kanske att jag hellre lyssnar på vad personer säger än läser en bok t.ex 😎

Den där Wiki-artikeln är skriven med ganska normalt språk och är inte särskilt lång, så läs igenom den lite snabbt, så blir du lite klokare. 🙂

jo det är väll så, mitt instrument är det inga problem med, men det är allt runtomkring som strular till det 🙂

Så kan det ofta vara... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Intet ont om AF, men vem som helst kan skriva i Wikipedias lexikon, det säger en del.

Varför heter det mikpreamp och inte bara mikamp?

Jag vet!

Men jag är stolt över att ha dragit ett strå till stacken 😎

Varför heter du "debatt" och inte bara "batt"? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Intet ont om AF, men vem som helst kan skriva i Wikipedias lexikon, det säger en del.

Varför heter det mikpreamp och inte bara mikamp?

Just eftersom det är en förförstärkare/försteg precis som i all andra förstärkare. Förkortning: pre=för amp=förstärkning. Man vill alltså erhålla en kompatibel signalstyrka till nästkommande steg i signalflödet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för svar!

Har läst på lite på olika ställen nu med, tror jag har en rätt så bra uppfattning om vad det är.

Kastar in en ny fråga:

I hemmastudion jag och min polare har så får vi alltid ett brummande ljud (som tex jordbrumm) när vi skall spela in gitarrerna och basen, blir inte så på sången. Har testat släcka alla lampor osv, funkar inte. Testat olika kablar, allt vi kan komma på, inget funkar. Stör lysrör lika mkt fast dem är avstängda?? några direkta ideer om vad det kan vara? Det är heltäckningsmatta där med och fan, det är ett pissrum egentligen , trodde det var statiskt först men har testat jorda med element, tagit upp allt från golvet osv...några ideer??

Link to comment
Dela på andra sajter

ang. preamp så köper ju många en channelstrip (som ett mixerbord med bara 1 kanal) då får du en preamp, eq, kompressor som du kan påverka signalen med innan det når ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för svar!

Har läst på lite på olika ställen nu med, tror jag har en rätt så bra uppfattning om vad det är.

Kastar in en ny fråga:

I hemmastudion jag och min polare har så får vi alltid ett brummande ljud (som tex jordbrumm) när vi skall spela in gitarrerna och basen, blir inte så på sången. Har testat släcka alla lampor osv, funkar inte. Testat olika kablar, allt vi kan komma på, inget funkar. Stör lysrör lika mkt fast dem är avstängda?? några direkta ideer om vad det kan vara? Det är heltäckningsmatta där med och fan, det är ett pissrum egentligen , trodde det var statiskt först men har testat jorda med element, tagit upp allt från golvet osv...några ideer??

Hur spelar du in bas och gitarr? uppmickat med balanserade kablar? Är det lågfrekvent brum (50 Hz)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur spelar du in bas och gitarr? uppmickat med balanserade kablar? Är det lågfrekvent brum (50 Hz)?

Med gitarren så är det linat till en pod - till ljudkort, med bas linat direkt till ljudkortet .. det är ett rätt så lågt, vad skall man säga. Som man har för mycket dist på gitarren och kommer åt strängarna typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Med gitarren så är det linat till en pod - till ljudkort, med bas linat direkt till ljudkortet .. det är ett rätt så lågt, vad skall man säga. Som man har för mycket dist på gitarren och kommer åt strängarna typ...

Brummet får du ta bort med gaten som finns i poden. Och om du kör med singelcoilmickar så brummar de klart mer än humbickers. Och om du kommer åt strängarna så får du öva vidare med speltekniken. Det är det enda som tar bort sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med gitarren så är det linat till en pod - till ljudkort, med bas linat direkt till ljudkortet .. det är ett rätt så lågt, vad skall man säga. Som man har för mycket dist på gitarren och kommer åt strängarna typ...

Svårt att svara på vad dom är fel. Beror helt enkelt på vilken typ av brum det är frågan om och vilken källa som ger brum. Jag antar att du använt en linebox till basen annars får du ingen vettig signal? Har du långa obalanserade kablar? Dessa tar lätt emot störningar från omgivningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du CRT-skärm till datorn, så testa att stänga av den...

Kör du ojordat, så testa om det blir bättre med en jordad förlängningskabel från köket (där det alltid är jordat) - men se till att verkligen koppla ALLT i studion till den förlängningskabeln då - och gör inte lösningen permanent, utan bara som en test, eftersom det strider mot elsäkerhetsreglerna och kan innebär risker att göra en sådan lösning permanent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brummet får du ta bort med gaten som finns i poden. Och om du kör med singelcoilmickar så brummar de klart mer än humbickers. Och om du kommer åt strängarna så får du öva vidare med speltekniken. Det är det enda som tar bort sånt.

har självklart testat det i poden redan. Speltekniken är det inget fel alls på, jag kommer absolut inte åt några andra strängar än dem jag vill slå på, skrev inget om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...