Jump to content
Annons

Vad är musik?


Freemax

Recommended Posts

Möjligheterna till att skapa musik är ju idag, som bekant, enklare än någonsin. Det är inte ovanligt "mjukvarumusiker" ibland inte riktigt uppfattas som seriösa musikskapare just på grund av enkelheten och tillgängligheten. Jag har påbörjat ett arbete som går ut på att undersöka människors, främst musikskapares, uppfattning i det här ämnet.

Vad uppfattar ni som "riktig" musik? Jag är tacksam för ALLA åsikter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Enligt mig allt som involverar rytm eller toner. Finns det alltså folk som anser att elektronisk musik inte är musik? Då är man ju fan dum i huvudet.

Det behöver inte involvera rytm eller toner för att det ska vara musik, och det behöver inte vara musik för att det involverar rytm eller toner.

En dörr som står och slår i korsdrag kan ha en rytm, men det är i de flesta sammanhang bara ljud, inte musik. Eller ett vindspel, det skulle väl de flesta inte heller kalla musik om man bara låter det hänga framme på verandan; och det har toner och kan även ha rytm.

Samtidigt finns det musik som inte bygger på varken rytm eller toner. Det kan vara inspelat brus och bakvända skratt i fyra minuter, eller en inspelning av ljudet från en tunnelbanestation med en fet gate och reverb på, eller vad som helst.

Det enda som gör att det är musik är att det låter och att någon tolkar det som musik. Exakt samma ljud kan vara musik i ett sammanhang och bara ljud i ett annat.

Tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har tänkt rätt mycket på det här och jag tycker att RIKTIG musik enbart bör kallas riktig om den:

* är inspelad utan kompromisser på kvalité, där ljudet från högtalarna exakt motsvarar den akustiska upplevelsen.

* Digitala omvandlare ska vara Top notch. Minst 20-30Kkr.

* Samma för högtalare etc. ( Om man inte hör om ljudet är bra nog kan man kolla på prislappen. typ 100-200kKr är bra)

* Inspelningens budget för utrustningen får inte vara låg. Då vet man att det har varit oseriösa personer inblandade. Typ 200-350Kkr

( Egentligen bryr jag mig inte så mycket om vad som hörs bara det inte är på grejer som är under 600-700Kkr. Fast helst Eagles! )

Top notch!

Laxlaxlax

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som gör att det är musik är att det låter och att någon tolkar det som musik. Exakt samma ljud kan vara musik i ett sammanhang och bara ljud i ett annat.

Det finns något musikaliskt verk som bara består av ett antal minuters tystnad, där musikerna bara sitter och tittar på klockan - fast jag är böjd att hålla med ändå eftersom tystnad inte kan räknas som musik enligt min mening.

Man kan kanske säga att musik är något som har skapats av någon som säger sig skapa musik, så har man tagit in alla möjligheter. Det kan ju vara så illa att den som har skapat denna musik, är den ende i hela världen som tycker att det är musik, men eftersom det då finns en person som tycker att det är musik, så är det musik oavsett vad övriga 5 miljarder säger... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med alla svar! 😆 Det är ju verkligen en mångbottnad fråga. Skrapar man lite på ytan så förstår man genast att det är en jättekomplex fråga.

Om jag frågar såhär då, värderar ni musik olika? Jämför tex ett band, dvs "riktiga" musiker vilka behärskar sina instrument efter många års spelande, med en person som med hjälp av en dator och ett gäng instrumentpluggar suttit ensam hemma och spelat in en skiva.

Med en dator till hjälp behöver du inte behärska några instrument för att kunna göra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får det att framstå som om det skulle vara en väldigt svart/vit skillnad på att använda datorn och att spela "på riktigt". Allt beror på vad man gör musik. Gör man musik som baserar sig på att spela riktiga instrument - inte fasen kan du sätta dig med ett gäng instrumentpluggar då utan att kunna spela alls, och få fram något bra.

Gör man däremot "elektronisk" musik som går ut på beats och att klistra ihop loopar, så funkar det däremot att inte vara speciellt bra på att spela. Men då blir det istället idéerna och uppfinningsrikedomen som hamnar i centrum. Att det svänger, att det är unikt på något sätt etc.

All sorts musik kan låta skit, och all sorts musik kan låta bra. Oavsett verktyg och instrumentfärdigheter. I slutändan handlar det om idéerna och vad du gör med din talang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med alla svar! 😑 Det är ju verkligen en mångbottnad fråga. Skrapar man lite på ytan så förstår man genast att det är en jättekomplex fråga.

Om jag frågar såhär då, värderar ni musik olika? Jämför tex ett band, dvs "riktiga" musiker vilka behärskar sina instrument efter många års spelande, med en person som med hjälp av en dator och ett gäng instrumentpluggar suttit ensam hemma och spelat in en skiva.

Med en dator till hjälp behöver du inte behärska några instrument för att kunna göra musik.

Nej - i det fallet värderar jag inte musiken som sådan olika, eftersom det är resultatet som räknas. Det är ju bara resultatet jag hör - och då kvittar det hur det har skapats, hur många VSTi och plugins som har använts i stället för "riktiga" instrument och hårdvaruburkar, hur mycket pitchkorrigering o dyl som har körts och om det har spelats in med Neumann-micar eller budgetmic etc. Låter det bra så spelar det ingen roll för mig hur det har uppnåtts (så länge eventuellt "fusk" inte hörs så att man blir irriterad på det...).

Jag värderar däremot ofta musiker och sångare högre om de själva är med och skapar musiken som de spelar/sjunger, än om de bara framför musik som andra har gjort åt dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns något musikaliskt verk som bara består av ett antal minuters tystnad, där musikerna bara sitter och tittar på klockan - fast jag är böjd att hålla med ändå eftersom tystnad inte kan räknas som musik enligt min mening.

Man kan kanske säga att musik är något som har skapats av någon som säger sig skapa musik, så har man tagit in alla möjligheter. Det kan ju vara så illa att den som har skapat denna musik, är den ende i hela världen som tycker att det är musik, men eftersom det då finns en person som tycker att det är musik, så är det musik oavsett vad övriga 5 miljarder säger... 😑

John Cage 4.33 expanded for large orchestra.

http://www.youtube.com/watch?v=ZHEZk6dSReI

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får det att framstå som om det skulle vara en väldigt svart/vit skillnad på att använda datorn och att spela "på riktigt". Allt beror på vad man gör musik. Gör man musik som baserar sig på att spela riktiga instrument - inte fasen kan du sätta dig med ett gäng instrumentpluggar då utan att kunna spela alls, och få fram något bra.

Gör man däremot "elektronisk" musik som går ut på beats och att klistra ihop loopar, så funkar det däremot att inte vara speciellt bra på att spela. Men då blir det istället idéerna och uppfinningsrikedomen som hamnar i centrum. Att det svänger, att det är unikt på något sätt etc.

All sorts musik kan låta skit, och all sorts musik kan låta bra. Oavsett verktyg och instrumentfärdigheter. I slutändan handlar det om idéerna och vad du gör med din talang.

Är det inte skillnad på att spela på tex ett riktigt piano, eller rita in tonerna i pianorullen på ett sequencerprogram?

Elektronisk musik behöver ju inte handla om att bara göra beats och klistra loopar. Jag vet människor som knappt kan ta ett ackord på en gitarr men som ändå, tack vare/pga sequencerprogrammen, kan skapa musik som är långt mycket mer än loopar och beats.

Redigerat av Freemax
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
musik är en oerhört annoying trollare som också agerar under namnet debatt

känd för att agera så skickligt att moderatorer å andra har svårt att avgöra om det är ett troll eller ej

men det är det

Var det där ett trollsvar under förklädnad? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik är det som kommer ut ur högtalarna.

När de har stått oanvända ett längre tid så kan det komma en puff damm ur dem. Det är alltså i så fall musik...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan kanske säga att musik är något som har skapats av någon som säger sig skapa musik, så har man tagit in alla möjligheter. Det kan ju vara så illa att den som har skapat denna musik, är den ende i hela världen som tycker att det är musik, men eftersom det då finns en person som tycker att det är musik, så är det musik oavsett vad övriga 5 miljarder säger... 😄

+1

Perception is reality. Musik är musik om någon upplever det som musik, simple. Men så lever vi ju i olika verkligheter och uppfattar världen och allt som hör där till olika, men den som kan övertyga flest om att ens egen verklighetsuppfattning är mer rätt får fler lyssnare. Så det gäller att vara övertygande. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte skillnad på att spela på tex ett riktigt piano, eller rita in tonerna i pianorullen på ett sequencerprogram?

Elektronisk musik behöver ju inte handla om att bara göra beats och klistra loopar. Jag vet människor som knappt kan ta ett ackord på en gitarr men som ändå, tack vare/pga sequencerprogrammen, kan skapa musik som är långt mycket mer än loopar och beats.

Fast du kommer ju inte ens i närheten av att få det att låta som att någon verkligen spelar piano, om du bara ritar in noterna i pianorullen. Det blir väldigt robotiskt och onaturligt att göra så. Du får ju inte med ett dyft av det musikaliska uttrycket på så sätt. Men du kanske menar att du inte hör skillnad? De flesta torde nog dock ändå höra skillnad, oavsett om man är musikalisk eller inte. Såvida det där stela inte är tänkt att vara en ren "effekt". För då är det en helt annan sak. Men då får man verkligen få lyssnaren att förstå på ett eller annat sätt att detta var avsikten.

Dom där människorna som du känner, som inte kan spela men som skapar musik. Vad för musik gör dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - i det fallet värderar jag inte musiken som sådan olika, eftersom det är resultatet som räknas. Det är ju bara resultatet jag hör - och då kvittar det hur det har skapats, hur många VSTi och plugins som har använts i stället för "riktiga" instrument och hårdvaruburkar, hur mycket pitchkorrigering o dyl som har körts och om det har spelats in med Neumann-micar eller budgetmic etc. Låter det bra så spelar det ingen roll för mig hur det har uppnåtts (så länge eventuellt "fusk" inte hörs så att man blir irriterad på det...).

Jag värderar däremot ofta musiker och sångare högre om de själva är med och skapar musiken som de spelar/sjunger, än om de bara framför musik som andra har gjort åt dem.

Håller med till 100% på alla punkter.

Om så nån har suttit och plitat ihop en wav-fil i en hexeditor så må det vara hänt, bara det låter bra i slutändan. Vägen dit är irrelevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så skapade (skapar?) Ace of Base halvelektronisk popmusik som inte hade behov av några vidare instrumentinsatser. Det är mycket möjligt att de inte kunde spela, men för deras musik behövdes det inte. Vad jag vänder mig emot är att trådskaparen tycks tro att man med dagens datorer/teknik kan ersätta t ex pianospel med att klicka in noter i pianorollen eller använda simulatorer av olika slag. Något som jag anser att man inte kan, om den musik man gör bygger på just livespelade instrument i stor utsträckning. Gör den det inte, så spelar det naturligtvis ingen roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så skapade (skapar?) Ace of Base halvelektronisk popmusik som inte hade behov av några vidare instrumentinsatser. Det är mycket möjligt att de inte kunde spela, men för deras musik behövdes det inte. Vad jag vänder mig emot är att trådskaparen tycks tro att man med dagens datorer/teknik kan ersätta t ex pianospel med att klicka in noter i pianorollen eller använda simulatorer av olika slag. Något som jag anser att man inte kan, om den musik man gör bygger på just livespelade instrument i stor utsträckning. Gör den det inte, så spelar det naturligtvis ingen roll.

Först ett svar på ditt föregående inlägg!

Det är nog dit jag vill komma. Att det är två skilda sätt att skapa musik. Jag upplever att människor värderar dessa olika, och jag är nyfiken på källan till detta.

Räcker det att ha ett bra gehör och en god känsla för musik för att skapa, eller blir det för svårt att nå ända fram om man inte behärskar instrumentet ifråga?

Jag kan nog själv få en bra upplevelse av ett "programmerat" piano om kompositionen är bra.

Handlar det om komposition eller måste "hantverket" till för att det ska kunna lyfta?

Det musikaliska uttrycket torde väl ändå framgå genom de toner han/hon väljer för sitt musikstycke?

Och nu svar på det senaste.

Du missförstår mig. Jag är bara ute efter att höra vad människor har för uppfattning om detta. Jag ursäktar mig om jag fått dig att tro något annat. Jag ska skriva ett arbete om musik där det här med sequencerprogrammen har en stor del i det hela.

Allt är ren nyfikenhet från min sida. Det är inte min avsikt att det här ska handla om mina åsikter. Jag är intresserad av vad ni här på forumet tycker och tänker.

Link to comment
Dela på andra sajter

om det låter dåligt då?

blir det plötsligt relevant då? 😄

Kort och koncist 😄 Men ett bra inlägg. Hur motiverar man "dålig" musik? Anses det vara bra så får musiken acceptans, men om den anses vara dålig så tas den ju sällan på allvar. Men den dåliga musiken är ju många gånger skapad på ett liknande sätt som den bra, rent tekniskt då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort och koncist 😄 Men ett bra inlägg. Hur motiverar man "dålig" musik? Anses det vara bra så får musiken acceptans, men om den anses vara dålig så tas den ju sällan på allvar. Men den dåliga musiken är ju många gånger skapad på ett liknande sätt som den bra, rent tekniskt då.

Den musik en person tycker är dålig, är skitbra enligt en annan person - så egentligen är det omöjligt att klassa musik som "bra" eller "dålig". Det är ju helt och hållet en smaksak.

Egentligen kan alltså både "Boten Anna", "Hej, hej Monica", Iprenmannens "låt" och "4.33" vara "bra musik", beroende på vem som lyssnar... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Först ett svar på ditt föregående inlägg!

Det är nog dit jag vill komma. Att det är två skilda sätt att skapa musik. Jag upplever att människor värderar dessa olika, och jag är nyfiken på källan till detta.

Räcker det att ha ett bra gehör och en god känsla för musik för att skapa, eller blir det för svårt att nå ända fram om man inte behärskar instrumentet ifråga?

Jag kan nog själv få en bra upplevelse av ett "programmerat" piano om kompositionen är bra.

Handlar det om komposition eller måste "hantverket" till för att det ska kunna lyfta?

Det musikaliska uttrycket torde väl ändå framgå genom de toner han/hon väljer för sitt musikstycke?

Och nu svar på det senaste.

Du missförstår mig. Jag är bara ute efter att höra vad människor har för uppfattning om detta. Jag ursäktar mig om jag fått dig att tro något annat. Jag ska skriva ett arbete om musik där det här med sequencerprogrammen har en stor del i det hela.

Allt är ren nyfikenhet från min sida. Det är inte min avsikt att det här ska handla om mina åsikter. Jag är intresserad av vad ni här på forumet tycker och tänker.

Det kanske var jag som inte läste det inledande inlägget tillräckligt noga 😉 Att det handlar om ett skolarbete. Låter kul hur som helst!

Jag tror att de flesta just här nog anser att datorn också är lika mycket instrument som t ex piano eller gitarr. Det handlar bara om vilka idéer man har och hur man spelar sitt instrument, och vad resultatet blir av det man gör med instrumentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...