Jump to content
Annons

"billiga" digitala trummor - Vad bör jag kika på?


ThomasJ

Recommended Posts

Efter att lekt med trummor på guitarhero så har jag blivit redigt sugen på ett par digitala trummor.

Har inte letat så mycket själv men hittade

Big Beat Kick'it Digitala trummor DD501
på 4sound.

3.495 Kr http://4sound.se/itempg.aspx?id=14359&artno=235646

Vad fins det för alternativ? Priset bör ligga mellan 2-3500:-

Är begagnat något att kika på?

Om jag hittar begagnat, vad bör jag kolla efter för eventuella fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Efter att lekt med trummor på guitarhero så har jag blivit redigt sugen på ett par digitala trummor.

Har inte letat så mycket själv men hittade på 4sound.

3.495 Kr http://4sound.se/itempg.aspx?id=14359&artno=235646

Vad fins det för alternativ? Priset bör ligga mellan 2-3500:-

Är begagnat något att kika på?

Om jag hittar begagnat, vad bör jag kolla efter för eventuella fel?

De trummorna som du länkade till, sådana har precis en polare köpt för att lära sig spela och självklart har man ju varit hemma hos honom och kört en del då jag kan spela hyfsat bra.

Jag tycker trummorna är värda sitt pris på 3500:-. Har testat andra digitaltrummor i samma prisklass och dem har bara varit rena skiten jämfört med dessa.

Visst, du kan inte förvänta dig samma känsla som ett digitalset runt 10 000:- klassen och uppåt, men vill du börja lira lite hemma för en billig peng är det finfint.

Känslan i padsen är helt OK (låter kanske lite aningen högt) och de inbyggda ljuden fungerar bra! Setet tar inte heller stor plats vilket är bra om du har ett mindre rum.

Om du vill så kan du alltid köpa EZ-drummer (995:-, ca) eller liknande program och sedan koppla in setet (MIDI) till datorn och få mycket bättre ljud.

Så för 3500:- får du ett helt OK digitalset för att börja lira hemma och avancera dig! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag är också lite inne på ett basic-kit. Jag kan spela trummor någorlunda men gör trumpålägg med musen i Drumkit from hell i mitt sequencerprogram. Det är skittråkigt, men jag behöver fler cymbaler och minst en puka till i kitet i så fall. Dessa billiga kit har ju inte speciellt många pads, måste jag gå upp till en högre prisklass då? Om jag köper fler pads till ett billigt kit måste jag väl ändå byta ut hela ljudmodulen mot en modul som kan ta fler pads?

EDIT: MIDI-ut, är det något som förekommer bland de flesta modeller, även de billigare?

Redigerat av Nordlicht
Link to comment
Dela på andra sajter

Midi finns nog på de flesta kits, fast frågan är hur pass avancerad. I Rolands TD kits som börjar komma ut begagnade på marknaden nu så finns det fler än en triggzon och möjlighet att t e x Choka cymbaler. OM inte triggningnen är bra så riskerar man att få rena kulspruteeffekten av sitt spel och då kan man lika gärna hamra fram grejor på keyboardet.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Har några förslag. 🙂 Allt är ju beroende av vad anledningen är till att man vill ha ett digitalset. Flera anledningar har ju dykt upp här i tråden nu.. 😮

1. Om man vill lära sig lira trummor (som trådskaparen ursprungligen skrev) så är det ju troligtvis bäst att köpa ett digitalset, precis som det sagts här innan. Funkar himla bra! I billiga set så är det ibland så att det inte är några anslagsnivåer så allt låter precis lika starkt, oavsett hur hårt eller löst man slår. Jag behöver nog inte nämna fler trumset än de som är här redan. Läs noga på beskrivningarna bara, så de har vad man tycker är viktigt. 🙂

2. Någon nämnde just möjligheten att spela in setet med t ex EZ Drummer. Vill man göra det på direkten med ditt guitar hero-set så är det bara att hooka up setet till datorn och sedan följa anvisningarna på www.MIDItarhero.com. Så har man helt plötsligt en midikontroller som man kan göra sina trumspår med istället för å banka på sitt midikeyboard eller klicka in trumkompen med musen.

3. Vill man ha nåt mellanting för att lira in sina trumspår så finns det ju också varianter som Alesis Performance Pad. En pad som e riktigt najs om man inte behöver ett helt trumset att lira på.

Redigerat av RoBERT
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att jag ska skriva här istället för att skapa en ny tråd..

Även jag är ute efter ett relativt billigt set, som ska användas till övning när jag inte har tillgång till replokal, och inte kan ha mitt akustiska i lägenheten.

Att det låter super är väl inte det viktigaste, snarare att det känns relativt "riktigt" att spela på, och att man kan justera placering aningen. OM möjligt, gärna något som har lite velocity, så att varje slag inte är precis lika starkt, även om det är samma ljud.

Alltså, än mer kortfattat: Ett digitalt set för att repa själv i hemmet, ej för "nybörjare" men självklart kan även "nybörjarset" fungera.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Krillo (oregistrerad)

Jag har lirat i 20 år och har de senaste 3-4 åren börjat bygga upp ett elektroniskt kit hemma. Personligen så tycker jag alla billiga digitalset suger, och jag som lärde mig spela på akustiska tror att man gör sig själv en stor otjänst med att börja spela på digitalt. I alla fall uteslutande på digitalt. Man bör ha tillgång till ett akustiskt set i alla fall. De flesta killar jag sett och hört lira på digitalset kan helt enkelt inte spela. Rent psykologiskt är det ju så att man skärper sig när man t ex sitter och övar på ett akustiskt kit på ett ställe med massa replokaler, typ Fryshuset, för man vet att folk lyssnar. Hemma med lurar är det lätt att man bara sitter och jammar, och det lär man sig faktiskt inte så mycket på, speciellt om man inte har en grund av god teknik och erfarenhet från att spela med andra. Det är också en helt annan sak att med hela kroppen känna ljudet av ett akustiskt set jämfört med att ha ljud bara i lurar. Timing och bra ton ur trummorna lär man sig bäst på akustiskt.

En annan sak som sällan nämns med elektroniska trummor är fördröjningen, latency eller responstid. Alltså den tid det tar från att du slår på paden till att du hör ett ljud. Detta är också en av anledningarna att det är mycket svårare att få det att svänga när du lirar digitalt. Utöver fördröjningen finns jitter. Det betyder avvikelse, och gör att olika slag fördröjs olika mycket. En Alesis DM5 har en fördröjning på 3-6mS, min första, en Yamaha TMX låg på 3mS. Dessa värden är rätt bra, och du kommer inte få så låg fördröjning med billiga set. Triggar du mjukvaru-ljud via USB får du räkna med mer fördröjning och definitivt mer jitter.

Jag spelar själv på ddrum3, vilket är den snabbaste modul som finns (1,6mS). Jag rekommenderar dig att köpa en begagnad modul, helst ddrum. En gammal AT är inte så dyr, lökiga 80-tals ljud, men säkert mer spelglädje. Annars är Yamaha OK, jag sålde min TMX för 400:- så du kanske kan hitta en sån billigt. Bygg dina egna pads, köp begagnade stativ. Finns massor med info om hur du bygger pads på forum som vdrums.com. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Köp ett beggat billigt set med bra hage och en io box tror alesis har en där det följer en nedbantad version av en trum plugin kolla Thomann. Padsen kan du modifiera själv det finns en del bra tips hur man kan göra på Yotube. Själv är jag inne på att hitta nån bra väv som inte låter så mycket när man lirar och och göra om dom till "akustiska" och bygga om/anpassa triggern.

Jag har ett i grundläget ganska kasst Medeli trumset som jag håller på att försöka få fart på och tänker beställa alesis boxen. Har redan testat med ett rullgardinstyg i polyester från Jysk som funkar helt ok om man bara byter ut det mot originalskinnet och låter resten vara original. Som "akustisk" pad så låter det lite högt kanske men funkar förvånansvärt bra och ger en någorlunda ok spelkänsla ändå och det blir inte heller så stumt att slå på padsen.

http://www.thomann.de/se/alesis_trigger_io.htm

Obs! kolla även Videosvaret på den här bra tips på "akustisk" pad
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...