Jump to content
Annons

Mickad akustisk/halvakustisk


Tracer

Recommended Posts

Jag fyller snart år och har önskat mig en sån där akustisk gitarr med inbyggd mick, om jag inte får

någon så har jag tänkt inhandla mig en ändå.

Går det att koppla in den som vanligt i mixerbordet och i efterhand (eller realtid beroende på latency)

lägga på en mjukvarudist och få ett mer el-gitarrsound... eller blir det att låta apkasst?

/ Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju två olika saker. En akustisk gitarr med inbyggd mikrofon låter som just vad det är. Mikrofonen är av samma typ som en sångmikrofon, den tar upp ljud.

En elgitarr (eller halvakustisk) har helt andra mikrofoner. Det är magneter som reagerar på stålsträngarnas rörelser och ger då elektrisk signal ifrån sig. Det blir alltså ett helt annan typ av ljud.

Jag har svårt att tro att du lyckas få bra elgitarrljud från en akustisk mha effekter. Kanske inte omöjligt, men ej så lätt.

Vill du ha en akustisk med lite mer elgitarrkänsla kan du kolla upp stålsträngade akustisk gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har spelat in ackustiskgitarr med mick in i förstärkare och distat den. Låter speciellt, inte alls dumt. Skall se om jag hittar låten igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fyller snart år och har önskat mig en sån där akustisk gitarr med inbyggd mick, om jag inte får

någon så har jag tänkt inhandla mig en ändå.

Går det att koppla in den som vanligt i mixerbordet och i efterhand (eller realtid beroende på latency)

lägga på en mjukvarudist och få ett mer el-gitarrsound... eller blir det att låta apkasst?

/ Fredrik

Det funkar över förväntan! Gjorde en skiss för ett samarbete helt och hållet på acke och var för lat för att spela om det på elgura... Med ett par pluggar - modellering, dist, rörsim mm så blev det - intressant! 😳

Gå in här och lyssna på "Sad moon" så får du höra resultatet1

http://www.myspace.com/catshavedreams

Kompgitarren hörs ju att den är acke och det är väl meningen men även riffen (från c.a 1:40) är spelade på acke. Lyssna gärna på de andra låtarna också när du ändå är där! 🙂

Lycka till!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...