Jump to content
Annons

varför finns inte det perfekta ljudkortet?


the610

Recommended Posts

hojt, jag har letat som en idiot efter ett ljudkort med 1 eller 2 mic/lineingångar samt optisk ADAT in 16 kanaler, behöver inte finnas mer, men blä, det finns inget sådant, eller?

sen undrar jag om det är någon här som mixar "från" datorn, alltså genom ett externt mixerbord med externa hårdvarueffekter, alltså "bara" använder datorn som en rullbandare, funkar det bra? har funderat lite på detta och det verkar smidigt och bra på ett sätt och totalt onödigt på ett annat sätt, men hursomhelst, det är coolt med analog feeling.

hej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hojt, jag har letat som en idiot efter ett ljudkort med 1 eller 2 mic/lineingångar samt optisk ADAT in 16 kanaler, behöver inte finnas mer, men blä, det finns inget sådant, eller?

Det lär finnas över 10 kort på marknaden som har minst 1-2 mic/line samt möjlighet till 16 kanaler via adat lightpipe. (du får använda dig av ett kort som har två adat ingångar, då lightpipe bara stödjer 8 kanaler vad jag vet.)

sen undrar jag om det är någon här som mixar "från" datorn, alltså genom ett externt mixerbord med externa hårdvarueffekter, alltså "bara" använder datorn som en rullbandare, funkar det bra? har funderat lite på detta och det verkar smidigt och bra på ett sätt och totalt onödigt på ett annat sätt, men hursomhelst, det är coolt med analog feeling.

Väldigt många av de största studiorna använder tex pro tools enbart som "rullbandare" och redigeringsplattform.

Analoga mixers, kompressorer osv, men ljudet lagras och redigeras digitalt.

Väldigt vanlig lösning även bland mindre studios.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ta en titt på exempelvis Echo Layla3G, som har 8 analoga in (varav två är valbara mellan mic och line), 8 analoga ut, samt anslutningar för en extra 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare via Lightpipe.

Det finns nog fler om du letar lite grand - men du kan ju också titta på ljudkort som har många line I/O - och räkna med att skaffa två externa preamps i stället - så har du ännu fler alternativ att välja bland...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag läste något väldigt välformulerat i en bok:

Om man idag bygger upp en studio så skall man inrikta sig på att göra "allt-i-boxen"....där finns framtiden och snart kommer alla externa prylar som mixern att vara stendöd...

För de som hållt på länge och redan har en hel del extern hårdvara är det dock annorlunda...för dem kan de vara vettigt att fortsätta ett tag till

jag tyckte det var väldigt välformulerat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte ekonomiskt försvarbart att köpa upp sig på hårdvaruprylar idag när skillnaden är så liten dom den är. Tänker mest på effekter som eq, reverb, kompressorer och så vidare. Bättre att lägga pengar på ett ordentligt protools system, rumsakustik och mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Det är inte ekonomiskt försvarbart att köpa upp sig på hårdvaruprylar idag när skillnaden är så liten dom den är. Tänker mest på effekter som eq, reverb, kompressorer och så vidare. Bättre att lägga pengar på ett ordentligt protools system, rumsakustik och mikrofoner.

... och instrument!

... och rödvin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...