Jump to content
Annons

Hörlur för produktion


Paste

Recommended Posts

Hej!

Ni har säkert redan svarat på hundra frågor kring detta, men kanske inte om just denna genre. Jag producerar minimalistisk musik, mycket abstrakt och dylikt. Det är väldigt viktigt att få en bra ljudbild över diskanten och basen, samtidigt på något vis.

Nu sitter jag med ett par Dj lurar från Sennheiser (HD 212Pro) och resultatet blir aldrig bra när jag spelar ut ur mina högtalare .. blir liksom som en helt annan låt :rolleyes: .. Jag har inte riktigt förstått om jag behöver slutna, halvöppna eller öppna lurar. Det är en sak jag behöver hjälp med iallafall.

Om vi säger en budget på Max 1500:- för ett par hörlurar så kanske det kan hjälpa er lite för att hitta någonting vettigt. Känner till märkena AKG & Beyerdynamics, de ska tydligen vara bra 😄 Ni kan lyssna lite på min MySpace .. så ni vet på ett ungefär vad jag pysslar med.

/Paste

Redigerat av Paste
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu glömde jag tillägga att jag sitter alltså minst 90% av tiden jag producerar musik med hörlurar, så det är jätteviktigt att de ger en klar & bra ljudbild över musik man skapar.

1. Bra bas (inte överdriven)

2. mellanregistret ska vara okej

3. Diskanten, minst lika viktig som basen.

Om det är möjligt att få alla dessa element i ett och samma par hörlurar så vore det fantastiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att sträcka budgeten lite längre, så är Audio-Technica ATH-M50 väldigt populära.

Allmänt så tycker jag annars att det är lättare att köra med öppna lurar än med slutna om man sitter och mixar med lurar, men det är kanske en smaksak...

EDIT: Gilbert hann före med Audio-Technica... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Audio Technica ATH-M50 dynamic studio headphones - closed back, neodym speaker system, ideal for mixing and monitoring, frequency range: 15Hz-28kHz, 38ohm impedance, 99dB SPL, 3.5mm stereo jack, includes 6.3mm adapter. Cord cable length: 1.2-3mtrs. Weight: 284g (without cable).

PRIS: 1 544:- helt okej pris 🙂 (Thomann.de)

Såg i en annan tråd att det här med "ohm's" handlar lite om vad det är för omgivning? alltså akustiken i rummet man sitter i etc? kan det stämma?

Att t.ex. 250ohm är mer till för studios, medan 38ohm är mer för hemmabruk?

Så de lurarna är slutna? ... såg ut som Dj lurar 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Att det är ett högt ohm betyder att det behövs en högre spänning för att uppnå samma effekt som ett lägre ohm-tal. En hel del av hemelektroniken är batteridriven så några större spännings resurser finns inte. Men för att få ut effekt så sänker man impedansen (ohm-talet). Kör man med högre spänning så blir man inte heller lika känslig för kablars och kontakters impedanser vilket är en fördel med i studios med många patchbays och kopplingsanordningar. Så köper man en 250 ohms modell så kommer det bli problem att få ut ordentligt med volym med mp3-spelare. Och annan hemelektronik anpassar sig naturligtvis till kundernas behov som idag är mp3 spelare så man har samma nivåer även i annan elektronik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Tycker du ska pröva Beyer DT770 pro. Slutna lurar som går väldigt djupt och har en massa topp, ibland lite för mycket, men man hör verkligen vad som händer både i topp och botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ett par AKG K601. Väldigt lätta. Känns knappt att man har dem på huvudet. Väldigt rak kurva samt att de går mkt djupare än tex 271. Lyssnade på en hel del av de rekommenderade lurarna men tyckte det fattades ordentlig botten i dem. Blev rekommenderad ett par AKG K501 men hittade ingen återförsäljare. 601 skulle tydligen vara nån senare modell. Sen finns 701 också men kostar närmare 3000:-

Graf

Vet inte hur de mäter eller hur rättvisa de är.

Avgör själv men jag är nöjd med mitt köp 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska pröva Beyer DT770 pro. Slutna lurar som går väldigt djupt och har en massa topp, ibland lite för mycket, men man hör verkligen vad som händer både i topp och botten.

De är också slutna 🙁 vet inte om det är negativt eller positivt 😮 i mitt fall menar jag då.

DT-770 Pro och DT-990 Pro ligger på exakt samma pris. Den enda skillnaden är att 990 är öppna (halvöppna?) och 770 slutna. Antar att jag får göra lite research kring dessa Beyer-lurar. Kanske kan hitta någon som producerar liknande musik som kan ge lite feedback.

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Summary:

I was incredibly impressed with the sound of these headphones, they are probably the nicest headphones I have ever heard. Everything from low to high is incredibly clear and represented, and the transient response is very revealing for headphones.

Unfortunately, they keep blowing and distorting bass notes. My pair have blown twice in 6 months and even though Beyer have repaired, I am thoroughly unsatisfied with this. I've never had HP's blow on me in the past and these have only been plugged into the dedicated headphone out of my Focusrite Saffire audio interface.

They have been sat on the shelf as I have not had the time to post them to Beyer (again)

Despite my initial satisfaction with their (truly awesome) sound, these headphones were not worth the money and my low score reflects my disappointment.

Strengths:

Fantastic sounding and very comfortable

Weaknesses:

Until they break..... and break......

Hmm ..

Ska man gissa på att han bara har spelat på tok för högt eller att kvalitén faktiskt är lite sunkig? 😮

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst har vi det 😛 men är osäker på om de har dessa modeller i "lager". Rätt så liten butik..

Men det finns väl ingen anledning att hänga upp sig på modellerna som föreslagits i den här tråden...? Att testa lurarna själv måste väl ändå vara värt mer än rekommendationerna du fått? Plocka med dig musik som du gillar och som du vet hur den låter och be butikspersonalen att langa fram några olika alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

ATH-M50 låter riktigt bra, men är inte helt sköna att ha på sig några långa stunder. DT-770 är väsentligt skönare att ha på sig, men är i mitt tycke smärtsamt skarpa i diskanten.

Mina favoriter är Sennheisers HD-600, men de är några hundringar över din budget. De är iaf ruggigt sköna att ha på sig och låter fantastiskt bra. De är dock basfattiga i jämförsele med lurarna ovan.

Om din lokala handlare inte har lurarna inne kan du säkert få dem att plocka in något par för test. Jag har varit nyfiken på K701/K702 ett tag nu och bad Musikbörsen där jag handlar att ta in dem. Om de låter lika bra som, eller bättre än, HD-600 tror jag att de får komplettera samlingen. Min förhoppning är att de har lika bra ljud men mer bas 😲

Det har sagts tidigare i tråden, och jag instämmer - du måste testa lurarna innan du köper dem. Tänk också på att oavsett hur bra ett par lurar än låter så är det minst lika viktigt att de är sköna att ha på sig under lång tid om de ska vara din huvudsakliga lyssning. Jag verkligen tokgillar ATH-M50 vad gäller ljud, men tanken på att ha dem på mig i 4 timmar ger mig rysningar av obehag.

Link to comment
Dela på andra sajter

ATH-M50 låter riktigt bra, men är inte helt sköna att ha på sig några långa stunder. DT-770 är väsentligt skönare att ha på sig, men är i mitt tycke smärtsamt skarpa i diskanten.

Mina favoriter är Sennheisers HD-600, men de är några hundringar över din budget. De är iaf ruggigt sköna att ha på sig och låter fantastiskt bra. De är dock basfattiga i jämförsele med lurarna ovan.

Om din lokala handlare inte har lurarna inne kan du säkert få dem att plocka in något par för test. Jag har varit nyfiken på K701/K702 ett tag nu och bad Musikbörsen där jag handlar att ta in dem. Om de låter lika bra som, eller bättre än, HD-600 tror jag att de får komplettera samlingen. Min förhoppning är att de har lika bra ljud men mer bas 😆

Det har sagts tidigare i tråden, och jag instämmer - du måste testa lurarna innan du köper dem. Tänk också på att oavsett hur bra ett par lurar än låter så är det minst lika viktigt att de är sköna att ha på sig under lång tid om de ska vara din huvudsakliga lyssning. Jag verkligen tokgillar ATH-M50 vad gäller ljud, men tanken på att ha dem på mig i 4 timmar ger mig rysningar av obehag.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Behöver du inte isolation så se om du hittar några öppna. I de lägre prisklasserna är det smått omöjligt hitta stängda hörlurar som inte känns klaustrofobiska.

8.35D Monitors är ett billigt alternativ helt klart. Stängda de också men låter grymt bra och högeffektiva. Behöver inte någon amp för att prestera. Med nya öronkuddar blir de betydligt mer neutrala och analytiska. K701 är också ett alternativ. Men då ska du gärna ha en hyfsad hörlursförstärkare också så det blir lite dyrare. German Maestro 450 Pro. Hoppas kunna låna 435S nästa vecka borde va ett än bättre alternativ. Enda lilla abret med German Maestros är att de saknar lite dynamik. Är det viktigt så Pro 900 men då är vi en bra bit över budget. Proline 750 eller K701 har båda helt okej dynamik dock men som sagt budgetera med hörlursförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör också Ambient... Jag är nöjd med mina DT 880 PRO. bra bas och väldigt bra diskant...Väldigt hög detaljrikedom... Du behöver dock en bra hörlursförstärkare för att driva dessa lurar...

HD650 ska vara väldigt bra också..har inte provat dom själv...men är extremt sugen på att prova desssa..då jag hört så mycket bra om dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

bobbish (oregistrerad)

Jag vill tipsa om mina hörlurar, Sennheiser HD 380 pro!

De är grymma och ger en bra och klar ljudbild, de har superbra diskant och bra inte överdriven bas, men ändå klar och välbemärkt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska pröva Beyer DT770 pro. Slutna lurar som går väldigt djupt och har en massa topp, ibland lite för mycket, men man hör verkligen vad som händer både i topp och botten.

Och om du vill ha en lite mer balanserad och detaljerad lur kan du kolla på DT880.

I den klassen av lurar kan man börja tala riktigt bra ljud. Konkurrenter till DT880 är Sennheiser HD650, AKG K601/K701. Väljer man nån av dom lär man inte bli besviken men dom har lite olika karaktär.

Många säger att HD650:n är en av de mest naturligt balanserade lurarna, andra tycker den är lite laidback och mjuk. DT880 är lite tunnare/hårdare i sin karaktär, dock jäkligt detaljrika i diskant och mellanregister. AKG kan jag inte uttala mig om men jag har förstått det som att det är lite av ett mellanting. Alla tre är givetvis ruskigt detaljerade och det hänger mest på lurstärkaren och insignalen hur bra de kommer låta.

Jag gör också Ambient... Jag är nöjd med mina DT 880 PRO. bra bas och väldigt bra diskant...Väldigt hög detaljrikedom... Du behöver dock en bra hörlursförstärkare för att driva dessa lurar...

Precis. Lurstärk är riktigt viktigt. Går att hitta vettiga från ~ 1000 kr och uppåt.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

jo lurstärkaren är lika viktigt som själva hörlurarna... så det är viktigt att man tar sig tid och kollar runt...sedan så passar olika stärkare till olika lurar... DT880 ska låta bra med tubestärkare... t.e.x typ little dot MKII

aja kolla in head fi forumet...finns många trådar om stärkare där... kommer ju nya hela tiden..så..jag har är inte uppdaterade alls på den fronten..

http://www.head-fi.org/forums/f5/review-li...pre-amp-284835/

Blir lite sugnen när jag läser recensionen men som sagt..den är ungefär 1 år gammal...kanske kommit nått nytt och bättre..

DSCF0450_resize.jpg

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

DT880 ska låta bra med tubestärkare...

Ja kalla lurar, varm stärkare blir perfekt. Jag kör med en Pro-ject audio Headbox II nu och jag tycker det är rätt så hårt och smått livlöst men jag skyller nog lite av det på ljudkortet också som visserligen är bra men kunde vart bättre. Ihop med mina AKG K240 låter det däremot riktigt bra. Blev djupt imponerad över AKG:na med tanke på att det är mina slit o släng-lurar. Men dom är varmare i ljudet också så kombon blir helt klart bättre än med DT880:na. Föredrar till och med AKG:na just pga det.

Naim har en stärk, Headline, som går lös på ~ 8000 kr inkl. nätdel och den har fått oehört bra kritik. Den mest livfulla stärken folk hört osv.. obeveklig kontroll och dynamik. Man blir ju sugen men då måste jag skaffa en Lavry DAC också för att det ska löna sig och vipps var man uppe i 20k istället.

Vad går little dot mk II på?

EDIT: Sen har ju visserligen Lavry DA10:an ett hörlursuttag med ett vansinnigt driv. Den utgången räcker egentligen till allt man behöver.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kalla lurar, varm stärkare blir perfekt. Jag kör med en Pro-ject audio Headbox II nu och jag tycker det är rätt så hårt och smått livlöst men jag skyller nog lite av det på ljudkortet också som visserligen är bra men kunde vart bättre. Ihop med mina AKG K240 låter det däremot riktigt bra. Blev djupt imponerad över AKG:na med tanke på att det är mina slit o släng-lurar. Men dom är varmare i ljudet också så kombon blir helt klart bättre än med DT880:na. Föredrar till och med AKG:na just pga det.

Naim har en stärk som går lös på ~ 9000 kr inkl. nätdel (minns inte modellen men rör var det nog) och den har fått oehört bra kritik. Den mest livfulla stärken folk hört osv.. obeveklig kontroll och dynamik. Man blir ju sugen men då måste jag skaffa en Lavry DAC också för att det ska löna sig och vipps var man uppe i 20k istället.

Vad går little dot mk II på?

Kör med GO Vibe V7...som fick mycket stor uppståndelse när den släpptes på head fi forumet...tillverkas inte längre dock..

Beyerdynamics hare också en egen Referensstärkare...den kostar dock runt 8000 om jag minns rätt...iallafall många gånger mer än själva lurarna...

Äger också ett par AKG240Studio... Dom har ett väldigt mjukt och detalljrikt mellanregister, dock så är dynaminken inte speciellt naturlig... låter nästan som ljudet är "komprimerat"

Så det är ju inget man mixar med direkt...

EDIT: http://www.beyerdynamic-usa.com/en/broadca...dzone-pro1.html

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med GO Vibe V7...som fick mycket stor uppståndelse när den släpptes på head fi forumet...tillverkas inte längre dock..

Beyerdynamics hare också en egen Referensstärkare...den kostar dock runt 8000 om jag minns rätt...iallafall många gånger mer än själva lurarna...

Äger också ett par AKG240Studio... Dom har ett väldigt mjukt och detalljrikt mellanregister, dock så är dynaminken inte speciellt naturlig... låter nästan som ljudet är "komprimerat"

Så det är ju inget man mixar med direkt...

EDIT: http://www.beyerdynamic-usa.com/en/broadca...dzone-pro1.html

Wow. Headzone pro verkade riktigt häftigt. Det hade vart kul att höra lite ljudexempel.

Ja det är mid/diskant jag gillar med 240:na. Basen är rätt boostad och låter som du säger lite hämmad. Jag hade faktiskt inte tänk på det så mycket förrän du sa det. Men allround är det jäkligt bra lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...