Jump to content
Annons

Gibson Les Paul Faded


TomSinz

Recommended Posts

Tja, har lite planer på att införskaffa en ny gitarr i form av en les paul faded..

Vad jag förstått är den inte klarlackad! Då kom jag och tänka på att det kan man ju fixa.. Har nämligen lite kontakter inom lackbranschen och så..

Hur ser ni på de?? Alltså att klarlacka en les paul faded, för och nackdelar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns säkert de som skulle påstå att "ljud" och "värde" påverkas om du lackar om den. Frågan är varför du skulle vilja göra det? Om du köper en "fade", så köper du ju en gitarr som är menad att se lite "matt/använd" ut... Det är designen, liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, dom är nog billigare. Faded verkar ligga i samma prisklass som Studio, så om du vill ha en billigare LP-modell tillverkad av Gibson som inte är sliten i lacken kan du kika på just Studioserien. T ex:

http://www.thomann.de/se/gibson_lp_studio_aw.htm

Snygga så det räcker, tycker jag. Men de är kanske lite knöliga att spela på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, dom är nog billigare. Faded verkar ligga i samma prisklass som Studio, så om du vill ha en billigare LP-modell tillverkad av Gibson som inte är sliten i lacken kan du kika på just Studioserien. T ex:

http://www.thomann.de/se/gibson_lp_studio_aw.htm

Snygga så det räcker, tycker jag. Men de är kanske lite knöliga att spela på. 😛

Nja, LP Studio är allt lite mer "budget" än LP Faded, den senare är ju i princip en Standard fast i matt utfarande (Burstbucker-mickar, bindings, flammig topp..) och enligt mig en sjuhelsikes prisvärd gitarr!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, dom är nog billigare. [../..] Snygga så det räcker, tycker jag. Men de är kanske lite knöliga att spela på.

Det är de säkert. Knöliga, alltså! 🙂

Men jag undrade lite om sign. babylondays oerhört detaljerade inlägg var en respons till mitt föregående inlägg där jag ställer mig frågan varför trådskaparen skulle vilja köpa en Faded för att sedan lacka om skiten... För i så fall: varför skulle man vilja köpa en ny "billigare" gitarr och sedan lacka om den så att det ser ut som en "dyrare"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sålänge du inte har i åtanke att byta färg på den eller dylikt e det inge vits att lacka om gitarren.

Ifall jag inte minns fel så hade LP faded en dylik lack som min Tokai Love Rock som jag moddat till att mer avlikna en 1959 Les Paul.

Att få den från matt till semi-glansig yta liknande en äldre gitarr var inte alls svårt, en par timmars jobb med vanligt polermedel som man polerar upp matt ljusnad lack på gamla bilar med funkade utmärkt, här gäller väl att tilägga att man troligtvis ska se upp med silikon i polermedlet. För jag antar att det inte e positivt att polera cellulosa lack med silikon. Jag använde polermedel utan silikon på min även om den var tunn poly finish.

Du kan se resultatet här: http://www.multi.fi/~nproject/thursday_burst/

Lycka till! 🙂

Redigerat av eresseraca
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Waltzberger (oregistrerad)
Det är de säkert. Knöliga, alltså! 😄

Men jag undrade lite om sign. babylondays oerhört detaljerade inlägg var en respons till mitt föregående inlägg där jag ställer mig frågan varför trådskaparen skulle vilja köpa en Faded för att sedan lacka om skiten... För i så fall: varför skulle man vilja köpa en ny "billigare" gitarr och sedan lacka om den så att det ser ut som en "dyrare"?

Seriöst?

Det är ju inte raketvetenskap precis?

Han gillar utseendet på Standard med klarlackad finish.

Fast den går på uppåt 25 skorpor ny medans "faded" går på typ 13.

Resten räknar du väl ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Klart han kan göra.

Fast jag utgick väl ifrån att han ville ha en ny helt enkelt.

Hursom så blir de ju ändå billigare.. det var de jag ville ha sagt ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...