slejnard Postat 2 augusti 2009 Postat 2 augusti 2009 Hej Reflekterar ni nĂ„gonsin pĂ„ vilka toner och takter olika ljud i vĂ„r vardag har? Tex en bil som kör förbi GrĂ€sklippare Blinkers Flygplan Ăppning av cocacolaburk Katter som jamar mm Jag gör det ibland....inte ofta men det Ă€r intressant. Ni kanske t.o.m fĂ„r lĂ„tidĂ©er nĂ€r mikron drar igĂ„ng eller telefonen ringer?
Linos Postat 2 augusti 2009 Postat 2 augusti 2009 Inget jag sysslar med sĂ„ jĂ€ttemkt men dĂ€remot gör den hĂ€r mannen det: http://www.youtube.com/watch?v=1kwjDLHX92w Spola till 1:36 - 2:25. Om du/ni inte redan har sett den dĂ€r dokumentĂ€ren borde ni göra det om ni vill bli förstunnande đ
SadamJR Postat 2 augusti 2009 Postat 2 augusti 2009 NĂ€r datbandspelare och samplers kom var det mĂ„nga som var vĂ€ldigt kreativa. De gick omkring och spelade in tryckluftsborrar och fĂ„gelkvitter mm som de sedan samplade och anvĂ€nde i sin musik. Det finns nĂ„gra plattor med Peter Gabriel och Kate Bush, som nĂ€r de hade fĂ„tt sina första Fairlight samplers hade mycket sĂ„nt. Tanken har vĂ€l annars anvĂ€ndts Ă€nda sedan man kom pĂ„ idĂ©en med tapeloopar pĂ„ bandspelare, Varese m fl. Ăven i klassisk musik har det varit vanligt att man anvĂ€nder instrument för att hĂ€rma djur mm.
hegobald Postat 2 augusti 2009 Postat 2 augusti 2009 Det Àr ganska spÀnnande att lyssna pÄ omgivningljud via en mikrofon och tÀtlutande hörlurar. DÄ kan man fÄ ideer
Paste Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Hehe vĂ€ldigt ofta faktiskt đ Allt frĂ„n promenad med barnvagn som ibland kan ge ifrĂ„n sig ljud och folk som sitter i ett cafĂ©. Ănskar ibland att jag hade nĂ„gonting att spela in det med bara âșïž
Hellpig Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Well, ibland. Ett nytt ljud kan ju ge associationer som leder till nÄgot kreativt. Jag hittade en ljudfil pÄ nÀtet med radiostörning och skall nÄgon dag göra en lÄt av detta. AlltsÄ, störningarna gÄr upp o ner i olika toner och vid nÄgot parti sÄ skulle man bara kunna översÀtta det rÀtt av. Om jag nu har kvar filen det vill sÀga...
Anders F Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Om jag minns rĂ€tt sĂ„ gjorde mattias denna nĂ€r han eller om det a hans fru som precis köpt ny skrivare âșïž SjĂ€lv gör jag det ibland, oftast Ă€r det rytmiska figurer jag fĂ„r ut av det đ MVH Anders
Krokodil Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Fick en idé till ett ambientstycke nÀr grÀsklipparen gick pÄ innergÄrden utanför min lÀgenhet. Gjorde aldrig nÄgot av det, dock. Min synestesi gör att jag ofta kan 'se' en bild av hur ljudet eller konceptet ser ut, och varje gÄng jag dÀrefter hör ljudet Äterkommer jag till just den bilden. Just i idén jag fick av grÀsklipparen ser ut som ett vitaktigt, molnigt brus, med tvÄ parallella streck, ömsom vita ömsom ljust blÄ, löpandes ur det hÀr bruset.
slejnard Postat 8 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 8 augusti 2009 Intressant det ni delger đ€Ș . Ska införskaffa en zoom h2 eller dylikt sĂ„ smĂ„ningom och spela in grejer. Just nu kan dagsljudet frĂ„n balkongen rĂ€cka en bra bit.
debatt Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 Det har ALDRIG hÀnt, men sÄ gör jag ju inte den typen av musik heller. Chris Stein (gitarrist i Blondie) har sagt att han numera nÀstan bara inspireras av vardagsljud - diskmaskinen t.ex.
KillwithSkill Postat 8 augusti 2009 Postat 8 augusti 2009 TÀnk tvÀrtom. Försök att hitta den totala tystnaden.
base10 Postat 9 augusti 2009 Postat 9 augusti 2009 Jag brukar försöka lista ut i vilket frekvensomrĂ„de ljuden Ă€r i âșïž. Ăr det för mĂ„nga, tex en pratande folkmassa, musik och kanske en flĂ€kt som lĂ„ter pĂ„ samma gĂ„ng blir jag helt borta. Kan inte koncentrera mig pĂ„ vad som lĂ„ter (vad beror det pĂ„?).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.