Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Reflekterar ni nÄgonsin pÄ vilka toner och takter olika ljud i vÄr vardag har?

Tex en bil som kör förbi

GrÀsklippare

Blinkers

Flygplan

Öppning av cocacolaburk

Katter som jamar

mm

Jag gör det ibland....inte ofta men det Àr intressant.

Ni kanske t.o.m fÄr lÄtidéer nÀr mikron drar igÄng eller telefonen ringer?

Annons
Postat

NÀr datbandspelare och samplers kom var det mÄnga som var vÀldigt kreativa.

De gick omkring och spelade in tryckluftsborrar och fÄgelkvitter mm som de sedan

samplade och anvÀnde i sin musik. Det finns nÄgra plattor med Peter Gabriel och

Kate Bush, som nÀr de hade fÄtt sina första Fairlight samplers hade mycket sÄnt.

Tanken har vÀl annars anvÀndts Ànda sedan man kom pÄ idéen med tapeloopar

pĂ„ bandspelare, Varese m fl. Även i klassisk musik har det varit vanligt att man

anvÀnder instrument för att hÀrma djur mm.

Postat

Det Àr ganska spÀnnande att lyssna pÄ omgivningljud via en mikrofon och tÀtlutande hörlurar. DÄ kan man fÄ ideer

Postat

Hehe vĂ€ldigt ofta faktiskt 😉

Allt frĂ„n promenad med barnvagn som ibland kan ge ifrĂ„n sig ljud och folk som sitter i ett cafĂ©. Önskar ibland att jag hade nĂ„gonting att spela in det med bara â˜ș

Postat

Well, ibland. Ett nytt ljud kan ju ge associationer som leder till nÄgot kreativt. Jag hittade en ljudfil pÄ nÀtet med radiostörning och skall nÄgon dag göra en lÄt av detta. AlltsÄ, störningarna gÄr upp o ner i olika toner och vid nÄgot parti sÄ skulle man bara kunna översÀtta det rÀtt av. Om jag nu har kvar filen det vill sÀga...

Postat

Om jag minns rĂ€tt sĂ„ gjorde mattias denna nĂ€r han eller om det a hans fru som precis köpt ny skrivare â˜ș

SjĂ€lv gör jag det ibland, oftast Ă€r det rytmiska figurer jag fĂ„r ut av det 😉

MVH

Anders

Postat

Fick en idé till ett ambientstycke nÀr grÀsklipparen gick pÄ innergÄrden utanför min lÀgenhet. Gjorde aldrig nÄgot av det, dock. Min synestesi gör att jag ofta kan 'se' en bild av hur ljudet eller konceptet ser ut, och varje gÄng jag dÀrefter hör ljudet Äterkommer jag till just den bilden. Just i idén jag fick av grÀsklipparen ser ut som ett vitaktigt, molnigt brus, med tvÄ parallella streck, ömsom vita ömsom ljust blÄ, löpandes ur det hÀr bruset.

Postat

Det har ALDRIG hÀnt, men sÄ gör jag ju inte den typen av musik heller.

Chris Stein (gitarrist i Blondie) har sagt att han numera nÀstan bara inspireras av vardagsljud - diskmaskinen t.ex.

Postat

Jag brukar försöka lista ut i vilket frekvensomrĂ„de ljuden Ă€r i â˜ș.

Är det för mĂ„nga, tex en pratande folkmassa, musik och kanske en flĂ€kt som lĂ„ter pĂ„ samma gĂ„ng blir jag helt borta. Kan inte koncentrera mig pĂ„ vad som lĂ„ter (vad beror det pĂ„?).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.