Jump to content
Annons

Vad var ditt allra första instrument ?


spaceman

Recommended Posts

Annons
(Lärde mig tala flytande perfekt vid 10 månader, gå först vid 18 månader!)

Oj, inte ens jag kan tala perfekt - vid 236 månaders ålder. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första instrumentet var piano i lågstadiet för piano fröken. Det var många som började spela i klassen då. I nian var jag den enda kvar som tog lektioner. Det är man tacksam för idag att man inte gjorde som de flesta andra, lade av när fäbovalserna blev för tråkiga.

Första egna köpet blev en beganad Korg MS10, en monofonisk monstersynth som man själv patchade ihop innehållet med. Sen rullade det på med Juno6, DX9, JX8P,DX7,TX7, JV80, MKS80, M3R o.s.v .

Nu kom jag nog ifrån ursprungfrågan lite.

Det jag egentligen vill ha sagt är att det vore kul om man hade haft nån gammal synth kvar, åtmisntonde MS10:an.

Sålde den för 1850kr minns jag.

robc

Link to comment
Dela på andra sajter

Trumset 🙂

Något hyffsat trumset, far har spelat trummor sedan tonåren, så jag fick ett i födelsedagspresent när jag var åtta år (vi hade precis flyttat till en villa - MED DUBBELGARAGE! 🙂)

Far ville ju såklart spela lite han med, och han lärde mig allt från grundkomp, till blues och rockigare komp, fills, hihat och ride-tekniker, trumvirvlar osv 🙂

Sitter fortfarande kvar lite när jag testar trumset, med några månaders övning så är jag nog back on track igen! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med alla svaren... 🙂

Att det skulle vara blockflöjt för många är ingen skräll. Men det som förvånar mig lite är

den yngre generationen (om man säger så) inte synts till ibland svaren. Trodde faktiskt

det fanns någon som typ skulle svara FL Studio eller midi-keyboard, Reason, VST och

liknande. Dom som mer eller mindre vuxit upp med internet, datorer etc.

Det visar kanske också att musikintresset alltid börjar med att man kommer i kontakt

med "riktiga" instrument innan man börjar använda ettor & nollor i en dator. Jag vet inte.

Men så kanske det ändå är tillsist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått berättat för mig att jag satt i farsans knä och rängade på hans akustiska gitarr (han skötte vänsterhanden).. Vet inte hur gammal jag var men jag minns det inte själv... Fast från 6-7årsåldern har det varit piano.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer mig också i blockflöjtsledet! 8-9 år gammal.

Ett år senare var det dock gitarr och har varit så sedan dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara undrar om någon av alla er som började med blockflöjt fortfarande

brukar spela instrumentet?

Jag ställer mig också i blockflöjtsledet! 8-9 år gammal.

Ett år senare var det dock gitarr och har varit så sedan dess.

Spelar mycket och ofta i olika band och ensamblar etc. Nu närmast ska jag börja en folkhögskola - musik.

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det gäller vilket instrument man spelade på först så tror jag d var farfars nyckelharpa. Men som vänsterfattad vart det lite svårt att hänga med på den. (Synd)

Tror mitt första stycke var ett munspel och en gammal les paul kopia (höger) som jag spela som vänster på (strängarna upponed) i många år. Sen dess har flöjtar , gitarrer , pianon , orglar , munspel och diverse synthar livat upp stämningen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en färgorgel för nåt??? 😄

Alla C är röda, alla D är blå etc ....

Sen fanns en medföljande notbok med noter i passande färger.

Tekniskt var det nog nån slags fläktorgel. 2-3 oktaver tror jag. Fan, borde klättra upp på föräldrarnas vind och leta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle du aldrig våga säga till Malena Ernman.

Jo det skulle jag våga göra.

Wikipedias definition:

Musikinstrument är verktyg som används för att framställa eller spela musik. Den mänskliga rösten räknas normalt inte som ett musikinstrument, och inte heller handklappningar, då dessa musikyttringar framställs enbart med den mänskliga kroppen och inte kräver redskap.

Tycker du att händerna också är musikinstrument eftersom de kan klappa? Läpparna eftersom de kan vissla?

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Kommer i håg dom jä**larna.. Försökte göra vem som helst till musiker.. fy attan.. Där började eländet som "vi riktiga musiker" skulle få utstå hädanefter.. Citerar Micke Tretow.. " Bara att trycka på hit-knappen" ☺️

Alla C är röda, alla D är blå etc ....

Sen fanns en medföljande notbok med noter i passande färger.

Tekniskt var det nog nån slags fläktorgel. 2-3 oktaver tror jag. Fan, borde klättra upp på föräldrarnas vind och leta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...