Jump to content
Annons

Uppdelning av forumet?


mösken

Recommended Posts

Nu var det ett tag sedan jag köpte tidningen, men som jag förstod det så har den delats upp i en tidningen för mer nybörjare, hemstudio för alla, och en för lite mer avancerade användare.

Vore det inte en ide att även dela upp forumet? Som det nu är så tycker jag att frågor som "hur mixar man?" "vad är en eq?" osv tar upp väldigt stor plats i forumet, vilket kanske avskräcker mer avancerade användare från att posta inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det har väl varit uppe på tapeten förut, men blivit avfärdat av någon anledning... För övrigt vore det inte helt fel med en egen avdelning för alla nybörjare som sitter i FL och langar upp 10 sekunders ljudklipp(v.1, v.1.2, v.345.64) 50 ggr i veckan och undrar om man tycker om leadsynthen och blahblahblah - tar liksom lite plats som intressanta trådar skulle kunna ta istället. Eller så hänvisar man dem till flashback bara... Argh, bakfull och grinig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med!!! Dela upp forumet genast. Forumet är bra för amatörer men det står aldrig (i princip) något jag har nytta av. Det är väääldigt basic

frågor på tapeten hela tiden. Det är i för sig inget fel med det men det hade varit roligare om det fanns mer för avancerade/proffs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara väldigt trist med en uppdelning. Som Gilbert säger, så blir det då en större osäkerhet angående var man ska posta - och jag tror att nybörjarforumet skulle dö ut ganska snabbt. När nybörjaren har lärt sig lite grand så är han ju inte lika mycket nybörjare längre - och var ska i så fall gränsen dras för när man ska posta i det ena eller det andra forumet...?

Nybörjarfrågor blir ju ibland en intressant utmaning för de som kan lite mer, där termerna måste redas ut och man kanske behöver tänka från en lite annan vinkel än den invanda och förklara på ett annat sätt än vad som är "normalt", för att få nybörjaren att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Sant, fast jag känner ändå på mig att den utmaningen snarare befäster det man redan kan, än tar dig vidare kunskapsmässigt.

Problematiken skulle säkert finnas, men inte värre än vad det är med folk som postar en inspelningsfråga i mixforumet t.ex. Gearslutz har, om jag inte missminner mig, uppdelat i High End theory och low end theory, vilket iofs inte är samma sak som att dela upp efter kunskap, men ändå har en någorlunda liknande effekt.

EDIT: Det jag vill åt är väl egentligen att mer djupgående, intressanta, trådar riskerar att dö ut när forumet svämmar över av nybörjarfrågor och därigenom blir mindre attraktivt för de mer erfarna. Jag vill inte på något sätt trycka undan de som är nya i studiovärlden, tvärtom!

Redigerat av mösken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...