Jump to content
Annons

Bandmikrofon eller stormembran?


BoJonatan

Recommended Posts

Ja, vilket av dessa två typer ska jag välja(se titel) . Vill spendera högst 8-9000 :-

Har läst mkt o lyssnat lite på AEA r84.. den lockar. Men finns den o köpa i Sverige?

Vad har ni för erfarenheter? Jag spelar helst in akustiska saker.. piano, ak. git., varma karakteristiska röster, cajun osv.

Fördelar/Nackdelar med bandmikrofoner? Börjar bli lite trött på kondensatormikkar för 3 tusen:- som skär hål i öronen med för mkt diskant.

Länka gärna till ljudexempel på bandmikrofoner om ni har.

En sista fråga.. krävs det en preamp för bandmikr. eller duger tex ingången på ett firewireljudkort?

Tack för hjälp och tack även för detta forum!

Må Gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ett gäng bandmicar på min testsite:

Oktava ML52

AEA R-84

Royer R-121

GA Project R1

GA Project R2

Crowley and Tripp Studio Vocalist

Crowley and Tripp Proscenium

sE Electronics R-1

Sontronics Sigma

Oktava ML-53

Crowley and Tripp Soundstage Image

Crowley and Tripp Naked Eye

Det var nog alla bandmicar som finns där i nuläget...

Många bandmicar har ganska svag output, så preampen får gärna kunna ge i alla fall 50-60dB gain utan allt för mycket extra brustillskott...

Jag hade AEA R-84 som favorit före Royer R-121 - och var på väg att köpa en R-84, innan jag testade ett par av Crowley and Tripp's micar... 🙁 Det är förstås alltid en smaksak, så det är svårt att säga något definitivt och allmängiltigt. Med mina testinspelningar kanske du kan få en idé om vad som skiljer i alla fall. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ( fortsätt gärna svara här)

Aa väldigt bra testsajt. Även fast du sjunger som en kratta 🙁 nä men bra jobbat med den! Gillar aea r84 soundet.

Beakta att jag inte har råd med mer än det jag skrev.. Har ev råd med en aea.. men inte över det priset

Du claes. Hur fick du tag i aea'n ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ( fortsätt gärna svara här)

Aa väldigt bra testsajt. Även fast du sjunger som en kratta 😉 nä men bra jobbat med den! Gillar aea r84 soundet.

Beakta att jag inte har råd med mer än det jag skrev.. Har ev råd med en aea.. men inte över det priset

Du claes. Hur fick du tag i aea'n ?

Även om min sång lämnar en hel del att önska, så kan man avgöra hur ljudet låter jämfört med andra i alla fall... 😉

Jag lånade den av GoldenAge, som är svensk distributör... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Crowley and Tripp Studio Vocalist

Crowley and Tripp Proscenium

...

Crowley and Tripp Soundstage Image

Crowley and Tripp Naked Eye

BTW; Crowley and Tripp lär ha blitt uppköpta av Shure, så med lite framförhållning får man kika där i stället! (Utmärkta mickar!)

En av mina favorit bandare är Beyer Dynamic M160, låter kalas på röster, använder den ofta i MS tillsammans med sin 8-syster M130 som spot på tex. flyglar eller akustisk gitarr...

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina favorit bandare är Beyer Dynamic M160, låter kalas på röster, använder den ofta i MS tillsammans med sin 8-syster M130 som spot på tex. flyglar eller akustisk gitarr...

Jag gillar också M160. Men för att vara bandmikrofon är den ganska bright. Inte så att jag upplever den stickig. Men är man istället ute efter mulligheten hos en "klassisk" bandmikrofon är mitt tips en beggad Bang & Olufsen M3.

Bland de nytillverkade bandmikrofonerna gillar jag både Royer 121 och AEA R84.

Link to comment
Dela på andra sajter

BTW; Crowley and Tripp lär ha blitt uppköpta av Shure, så med lite framförhållning får man kika där i stället! (Utmärkta mickar!)

Stämmer bra. Shure köpte både tillverkningsutrustning och rättigheterna till tekniken den 6/4 i år.

De har introducerat de nya modellerna KSM313 och KSM353.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Har haft R84or i några år nu. De är väldigt feta och stabila i botten och går djupt, du kan räkna med att få micka ungefär dubbelt så långt bort som du skulle gjort med en konding på gitarr, alternativt hitta nya placeringar (som är väldigt intressant att labba med), därför kräver de mer av rummet eftersom man inte kan gå lika nära.

De har också en öppen topp, inte riktigt som en "vanlig" konding men nära på, dock så maskeras den ganska rejält av bottnen och proximityn. Den kan vara fin på rätt sångröst, om man vet (lär sig) hur man ska anpassa position, EQa och komprimera för att få det bästa av den. Det är bättre att skära en massa botten och lågt mellan än att börja addera diskant om man vill få ett mer neutralt ljud ur den, eftersom diskanten redan finns där. Man får helt enkelt lära sig jobba på ett lite annat vis.

Den är förövrigt en av de absolut bästa mickarna jag testat på just akustisk gitarr, bas och överhäng.

Har faktiskt aldrig jobbat med royer vid inspelning, men mixat en del inspelningar med dem och prövat originalet, bang & olufsen. De verkar inte ha samma botten och diskant, det har inte heller m160 eller coles 4038. R84 är mer HiFi än de flesta bandmickar skulle jag tro...

R84an har väldigt låg output, en vanlig ljudkortspreamp kommer nog få gå nära max och billiga konstruktioner börjar ofta brusa när man kommer nära max och ibland dessutom få ett lite annat, mer påträngande ljud.

Min erfarenhet är att den behöver runt 60-65 dB gain för plektrumspel och såklart mer för fingerplock.

Det är en fin mick med ett speciellt ljud, som kräver lite nytänkande om man är van att spela in med kondingar.

Helt klart att rekommendera, men kanske inte som huvudmick i en liten mikrofonsamling...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack för info. Jo jag räknar med en dell pill o trix om jag införskaffar mig en bandmikrofon. Men det är värt det. Om jag kommer på att en aea r84 kostar för mkt o är intresserad av AEA R92 istället? Någon som har erfarenheter?

Tack för mkt bra info! Tack claes för din sångröst också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...