Jump to content
Annons

Hjälp mig att fixa min akustik + bygge med bilder


peddap

Recommended Posts

Inte för att vara pessimist, men jag tvivlar starkt på att dippen vid 40-50 Hz orsakas av något annat än SBIR/stående vågor eller en kombination av dessa.

Jag delar nog din syn men i detta läga bortser jag gärna inte från något.

Ikväll har jag inte hunnit att ordna något alls.

Mitt nya UAD-2 Nevana 64 kort + LA2A kompressorpluggen kom idag från USA och jag har suttit och testat detta. Om jag gillar det... Gissa... 😄

Dessutom blev det halva priset mot butik i Sverige 🙂 Skönt med bra kontakter over there!

Dessa Neve eq:n är helt gudomliga att skruva på. Sitter som ett smäck på sång och trummorna. Nu ska jag verkligen lägga tid på att lära känna dessa innan och utan.

Med dessa på plats måste jag ju bara få ordning på rummet snabbt. 😉 sedan ska jag iväg och spela live med bandet om en dryg vecka. Måste ju få ordning på mina ljud i POD X3:an också innan dess...

Ett hektiskt fritidsliv fullt med bara nöjen... förutom denna eländiga men utmanande dipp i frekvensregistret. Jag vill ju bara få bukt på den och sedan ordna med absorbenter mm för de högre frekvenserna så rummet blir färdigt.

Jaja... nya tag imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 192
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Nu har jag gjort en snabbkoll med subben placerad snett bakom ryggen och mätt upp lyssningspositionen...

Nu blev jag glad 😉

Mätningen är gjord med enbart subben inkopplad. De andra kablarna är för korta så det måste jag lösa på något smart sätt... Ner i replokalen och leta efter långa xlr-sladdar 😛

post-18082-1250700055_thumb.jpg

Jag måste göra fler mätningar med allt ikopplat för att våga uttala mig mer säkert. Men jag blev helt plötsligt motiverad igen ☺️

Gilbert, med hur många dB skillnad mellan toppar och bottnar bör man känna sig nöjd?

Redigerat av peddap
Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel fråga men inte så enkelt att svara på… Beror lite på vilken upplösning mätningen har samt hur smala dipparna är men om hög upplösning (>65536 block) så skulle jag säga att under 10-15dB skillnad är ganska bra.

Ok, kul att kunna ställa lite klurigare frågor ibland 😐

Mitt basregister från subben ger då i mina ögon en mycket tillfredställande graf. Fast jag ska ändå mäta mer. Jag har ju gått på nitar tidigare.

Skulle detta kunna vara en förklaring till att de tidgare dipparna faktiskt hade att göra med SBIR?

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag nu lyckats flytta subben.

Jag har också testat att fasförskjuta suben och får då fram detta resultat som bäst. Olika fasförskjutningar gav olika svar men då låg problemen vid ca 85 Hz (som det ska när delningsfiltret jobbar där och inte är i fas).

En kraftig dipp strax under 100 hz... Jag hittar tyvärr inte den dippen när jag mäter runt omkring. Det ger hela tiden olika frekvenssvar...

SBIR igen eller?

Annars sewr det riiiktigt bra ut i lyssningspositionen 😄

post-18082-1250787359_thumb.jpg

Redigerat av peddap
Link to comment
Dela på andra sajter

Om dippen ständigt byter centerfrekvens så brukar detta tyda på SBIR men det går ju att bubbelkolla. En 10dB dipp kan man leva med om den är skarp men det ser värre ut över 400 Hz...

Ok, då blir det att exprimentera lite med högtalarplaceringen.

För 100 Hz och ovanför har jag inte börjat behandla ännu då basfrekvenserna kräver mest åtgärdsytor. Frekvenserna ovanför 400 Hz borde det ju fungera att behandla med porösa absorbenter.

Bakväggen är obehandlad och så även sidoväggarna (förutom att det numer sitter en helmholtzare där).

Jag ska prova och se om det händer något i frekvensregistret om jag plockar bort helmholtzaren. Detta då det verkar ha varit problem med SBIR tidigare, och så även nu. Om det är någon frekvens ytterligare, som jag också kan påvisa är en stående våg, så blir det att stämma om fällan.

Luften har gått ur mig lite på sista tiden när det blivit så komplext med SBIR samtidigt så har jag en spelning på lördag och dessutom har ju mitt UAD-2 kort med bl.a. Nevepluggarna gjort att det smugit sig in andra otroligt roliga saker...

Och som inte det räcker så har Arsenal 🙂 börjat sin säsong riiiktigt bra och då får studion konkurrens av TV:n 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

dom du vill dempa högre frekvenser men ändå ha helmhotz resonator på samma ställe så går det väl stätta berdbanldig absorbent utan på om man förlänger portöppningarna med rör som är lika tjocka som absorbanten. borde väl funka? man måste ju räkna på rätt längd på rörren då.

Gilbert får väl rätta mig om jag har fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

dom du vill dempa högre frekvenser men ändå ha helmhotz resonator på samma ställe så går det väl stätta berdbanldig absorbent utan på om man förlänger portöppningarna med rör som är lika tjocka som absorbanten. borde väl funka? man måste ju räkna på rätt längd på rörren då.

Gilbert får väl rätta mig om jag har fel...

”Rörlängden” påverkar i allra högsta grad hur en Helmholtz beter sig. Min rekommendation (som jag tror står högre upp i tråden) är att se helt enkelt ha en luftspalt mellan eventuell porös absorbent och den perforerade ytan.

Link to comment
Dela på andra sajter

”Rörlängden” påverkar i allra högsta grad hur en Helmholtz beter sig. Min rekommendation (som jag tror står högre upp i tråden) är att se helt enkelt ha en luftspalt mellan eventuell porös absorbent och den perforerade ytan.

Vi diskuterade detta tidigare i tråden och att sätta lösa absorbenter utanpå är ett alternativ som kan vara värt att testa.

Dock så sitter helmholtzaren till så att om jag bygger något utanpå den så kommer den att bli för stor. Detta då den sitter på sidoväggen och hamnar mitt framför dörröppningen. Man kliver alltså rakt in i sidan på den då...

Så det blir att fundera lite till.

Det senaste är att jag nu ändå beslutat att flytta datorn inifrån garderoben till racket. Detta gör att skärmsladdarna blir 7,5 m... Hoppas det inte blir eftersläpningar bara. 😄

Detta gör jag för att få bort hyllplan bakom ryggen, och sätta in pärmar o.d. i garderoben istället. Därefter blir väggen helt fri att behandla efter behov...

Så projektet lever fast i lägre tempo med mycket funderingar 🙂

Om någon vet något om ett bra rackchassi för datorn så hojta till. Jag funderar på en Antec Take 3 eller Take 4...

Redigerat av peddap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Då var datorn flyttad och projektet lever igen. Nu har det dock fått konkurrens av ett saltvattenakvarium 😛 Jag känner mig som en dykare igen 😄

Jag testat att sätta mineralull på väggarna enligt spegelmetoden för att komma åt mitt mellanregister över 400 Hz.

Tyvärr har inte den metoden gjort mig speciellt mycket lyckligare.

SBIR verkar vara ett faktum för mig och jag vet inte hur jag ska råda bot mot det...

Jag får försöka med trial'n error tills jag ger upp.

Det glädjande i allt är att vi har anlitat en arkitekt för att rita en ev utbyggnad av huset där ett rum på 30 kvm blir dedikerat åt studio/hemmabio 😛

Det skulle vara såååå kul att få igenom det (kostnaden kanske blir för stor). Om allt faller på plats så tänker jag anlita någon som kan rita upp akustikrummet åt mig... Jag inser att det jag håller på med idag inte är den billigaste vägen till ett "perfekt" rum. All tid och ogenomtänkta lösningar kostar massor av pengar och familjetid... Fast det f-n kul!!!

🙂

Jaja, tips om hur jag kan rulla vidare mottages tacksamt.

Om någon vill rekommendera en arkitekt/akustiker/akustikfirma som kan hjälpa mig i framtiden så blir jag också glad. By the way, Stockholm är min hemort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon vill rekommendera en arkitekt/akustiker/akustikfirma som kan hjälpa mig i framtiden så blir jag också glad. By the way, Stockholm är min hemort.

Lennart Nilsson eller Ingemar Olsson - båda i Stockholm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...