Jump to content
Annons

Motu 896HD funkar inte med min Macbook


Overkill

Recommended Posts

Hej!

Mitt bands gitarrister köpte för ett tag sedan ett begagnat Motu-kort, ett 896HD, för att spela in på min Macbook. Första gången vi testade så kände datorn inte av korter överhuvudtaget, det kom inte upp i Garageband eller i Ljud-delen av Systeminställningar. Jag laddade då hem drivrutiner som jag installerade (de som finns här: http://www.macupdate.com/info.php/id/9720/...raveler-driver) och då gick det bättre! Ljudkortet går att välja som ljud in/ljud ut i systeminställningar och det går även att välja ljudkortet som ljudkälla i Garageband.

Problemet är bara det här: Inspelningsnivån är låst till noll i Garageband, så det går inte att spela in. Jag har även Reaper, i vilket jag testade att spela in också. Allting ser bra ut, jag väljer ljudkällan och det syns att det är ljud. Men när jag trycker record så står det att den inte hittar något, någon mapp tror jag (har inte ljudkortet här så jag kan inte kolla och glömde ta screenshot). Dessutom betatestar jag Propellerheads Record, och jag har den senaste versionen men det känner inte ens av ljudkortet – står att det inte finns någonting att välja.

Trots att det kan vara programmen som krånglar, så är ljudkortet inte helt hundra med datorn än heller. På skivan man fick med var det ett gäng program, bland annat Motu Firewire Console, som jag har försökt öppna åtskilliga gånger. När jag försöker starta det får jag det här felmeddelandet:

2elwi1h.png

Någon aning vad man kan göra för att få det att fungera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Första gången vi testade så kände datorn inte av korter överhuvudtaget, det kom inte upp i Garageband eller i Ljud-delen av Systeminställningar.
Innan ni installerade drivrutinen alltså...
Jag laddade då hem drivrutiner som jag installerade (de som finns här: http://www.macupdate.com/info.php/id/9720/...raveler-driver) och då gick det bättre! Ljudkortet går att välja som ljud in/ljud ut i systeminställningar och det går även att välja ljudkortet som ljudkälla i Garageband.

Gamla drivrutiner!

Inte säkert att de är kompatibla med din nya MacBook.

Ladda hem från MOTU.com. I dagsläget är MOTU_Audio_Installer090522.zip senaste version.

Problemet är bara det här: Inspelningsnivån är låst till noll i Garageband, så det går inte att spela in.
Ja, med MOTU används inte Apples nivåreglage för in- eller utljud. Du sätter gain för mikrofonen på ljudkortets frontpanel och kör...
...bland annat Motu Firewire Console, som jag har försökt öppna åtskilliga gånger.

Gamla versioner återigen. Mixern heter CueMix Console om du kör senaste drivisar och OS X 10.5+

Gissningsvis det är som hela problemet...

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle man göra utan er? 🙂

Claes: Ingen aning faktiskt, förhoppningsvis är det inte det som är felet, utan det är väl ett typiskt Skit Framför Skärmen-fel det här.

Linus: Tack så jättemycket! Har installerat drivrutinerna nu och fått nya program i programmappen. Återkommern när jag har testat med ljudkortet med hur det gick 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...