Jump to content
Annons

Skillnader mellan preamps?

Elof (oregistrerad)

Recommended Posts

Ja då var det dags för mina högst subjektiva åsikter. Måste sägga att jag tycker att det överlag låter bra och att det i synnerhet var svårt att rangordna gitarrerna. För även om vissa lät lite bumliga är det ju ingenting att oroa sig för då det ofta går att skära bort jag har därför försökt att titta på klangspektrat i helhet och transienter. Men det var inte lätt.

Då det gäller OH i mono har jag ingen erfarenhet i hur det bäst ska låta men jag har antagit att cymbaler, hihat och virvel är viktigare än tex. bastrumman så det har ju färgat min bedömning.

För trummorna: D,A,C,B

OH: E,D,C,A,B

Gitarr:B,C,A,G,D,H,F,E

Tyckte egentligen bara att gitarr F och E lät illa. F mycket pågrund av bruset medans E känndes välldigt fattig på transienter. Förmodligen skulle båda fungera bra i en mix ändå.

Ja det ska bli spännande att se hur mycket jag har gjort bort mig eller så är det kanske så att den där Samsonmixern inte är så dum trots allt.

Dela på andra sajter

Annons

Har hunnit lyssna en snabbis på gitarrerna. Dock inte haft tid att rangordna dem. Tyckte om att plektrumljudet kom fram tydligt i A och diskanten fungerar bra till modern pop/rock musik i min mening. A va även den jag kände skulle bli bra i mixen snabbast. Jag gillade inte B alls på gitarren. F som brusade hade nog inte fungerat alls med tanke på hur högt bruset hade blivit i mixen när kompressor och allt kommer på. Tänk sedan att man kanske även hade velat dubba den.

Ska ta och lyssna på de andra sedan när/om jag har tid 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Dela på andra sajter

Kul initiativ Elof och bra utfört.

Dags även för mina subjektiva åsiker då...

Ackgitarr: Gillar A, D, C bäst. B påminner om ljudet från min ADK51 så den gillar jag inte.

Trummor: Gillar D, A, C bäst

OH: trött i öronen efter att ha lyssna på dom andra exemplen . . .

Lyssnat på högtalare JBL LSR4326P, prövade att jämföra med lurar också men blev bara ännu mer förvirrad 😉

Vänta ett tag till med facit tycker jag så fler hunnit lyssna och komma med sina resultat.

Kom igen alla experter, eller är det för lätt 😉

Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ännu ingen som vågar gissar vilken någon av preamp'sen som är vilken för gitarrerna.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

D-alternativet verkar vara min referens på alla exempel. Ska bli spännade att se vad det innebär på de olika exemplen...

Så i rangordning med favoriten först:

Gitarr

DEGHABCF

Trummor

DACB

OH

DCEBA

Stor fet tumme upp för ditt initiativ, nedlagt jobb och för att de olika tagningarna är spelade väldigt lika.

Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hoppade du över G med flit?

Det var inte med flit. DEGHABCF skulle det vara.

(...och gissar också att G och H är Samson, F:s höga brus till trots)

Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Det finns fortfarande tid att bevisa att dyrast inte alltid är bäst.

För de som har ett rykte att upprätthålla så kommer jag lägga upp svaren om någon dag 🙂

Det jag lyckats utröna av att lyssna på filerna även om det inte har varit helt blint (har dock glömt/varit osäker på vilka bokstäver som är vilka preamps de flesta gånger), är att jag oftast inte är ett fan av de allra snabbaste preampsen...

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fantastiskt!!

Är ju på väg att köpa en enklare preamp för att kunna koppla till mik nummer 5 och 6 till mitt M-Audio-ljudkort och så ser jag plötsligt denna test som jag missat tidigare!! Sitter i författarrummet nu, men måste byta rum och koppla ihop till ljudkort och högtalare m.m. i ett annat rum. Vill gärna höra och bedöma.

p.s. Visste inte att Samson var sämre än nåt annat... det är ju enda märket jag känner igen. d.s.

Återkommer.

Redigerat av debatt
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

"Windows Media Player Error Message Help

You've encountered error message C00D10D1 while using Windows Media Player. The following information might help you troubleshoot the issue.

Cannot play the file

Windows Media Player cannot play the file (or cannot play either the audio or video portion of the file) because of a technical problem with your computer.

The problem might be solved by reinstalling the computer's sound card driver. See the following sections for information about how to do this for the version of Windows..."

Taatigt!

Satt nu med det inbyggda ljudkortet Conexant och Sennheiser HD201 enkla slutna lurar och fick ovanstående meddelande i Windows Media Player.

Ska se om det funkar med mitt externa ljudkort om ett tag. Ska tillägga att drivrutinen för ljudkortet är det inget fel på.

Komplettering: Får nu upp att en ljud-codec krävs för att spela upp filen. Och att originalmeddelandet innebar att mediaformatet inte kan hanteras i Windows.

?

Redigerat av debatt
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
"Windows Media Player Error Message Help

You've encountered error message C00D10D1 while using Windows Media Player. The following information might help you troubleshoot the issue.

Cannot play the file

Windows Media Player cannot play the file (or cannot play either the audio or video portion of the file) because of a technical problem with your computer.

The problem might be solved by reinstalling the computer's sound card driver. See the following sections for information about how to do this for the version of Windows..."

Taatigt!

Satt nu med det inbyggda ljudkortet Conexant och Sennheiser HD201 enkla slutna lurar och fick ovanstående meddelande i Windows Media Player.

Ska se om det funkar med mitt externa ljudkort om ett tag. Ska tillägga att drivrutinen för ljudkortet är det inget fel på.

Tyvärr så har jag ingen koll på windows över huvud taget. Det kanske är så att ditt ljudkort eller mediaplayer inte kan spela 24bits-filer?

Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Snabbaste? Syftar du då på hur snabbt transienterna svarar?

Precis.

Men det är också lite klurigt eftersom snabbhet kan vara bra att ha för att tränga fram bättre i ett sammanhang, men nu är ju detta solo-filer.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Djupt vatten detta för mig...

Men okej. Lyssnade på trummorna iaf.

Där tyckte jag att C och D lät bäst, även att dom lät lika. B och A hade inte lika fylligt ljud, A lät snudd på konstigt...

Väldigt små skillnader överlag, vilket får mig att känna att det här med vilken typ av preamp är ganska oviktigt...

Bra initiativ Elof!

Redigerat av Freddy
Dela på andra sajter

Tyvärr så har jag ingen koll på windows över huvud taget. Det kanske är så att ditt ljudkort eller mediaplayer inte kan spela 24bits-filer?

Det var tråkigt, men nu ger jag upp.

Har kopplat in mitt vanliga externa ljudkort M-Audio Fast Track Ultra (som iaf ligger på drygt 5 papp riktpris) och får upp samma meddelande i Windows Media Player.

"En ljud-codec behövs för att spela upp filen". Klickar man då vidare på hämta så kommer man till samma förklaring igen även för det externa ljudkortet, nämligen att drivrutinen inte funkar. Det stämmer inte alls - faktiskt varken för det interna Conexant-ljudkortet och inte för M-Audio-ljudkortet.

Inget av ljudkorten krånglar på något sätt annars.

M-Audio kan definitivt spela upp 24-bits filer.

//:debatt

Dela på andra sajter

"Why do I get a message that says my computer is missing a codec?

Answer: You are probably trying to play a file that uses a codec that is not on your computer. When you try to play a file that uses a codec that is not on your computer, the Player tries to download the codec from a Microsoft server. If the codec is available, the Player installs it on your computer and then plays the file. If the codec is not available on the server (for example, because the codec wasn't created by Microsoft), the Player displays a message that your computer is missing a codec. If you are connected to the Internet, the message usually has a Web Help button that you can click for more information. If the Player can determine which codec you are missing, when you click that button, a Help topic is displayed that contains a link to WMPlugins.com, a Web site that lists a number of codecs that are available to download. The MPEG-2 and DivX video codecs and the ACELP.net and Ogg Vorbis audio codecs are examples of codecs that are not included in the operating system or the Player by default. For more information, see How do I find a codec?

In some cases, the file you want to play uses a codec that isn't available or compatible with the Player. When that happens, the Player won't be able to play the file."

Fullödigt svar från Windows web site. Den ljud-codec som behövs för att spela upp dessa filer finns inte på min pc och finns inte heller tillgängliga för nedladdning. Sorry.

Kör med Windows XP Pro och SP3.

😄

Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
"Why do I get a message that says my computer is missing a codec?

Answer: You are probably trying to play a file that uses a codec that is not on your computer. When you try to play a file that uses a codec that is not on your computer, the Player tries to download the codec from a Microsoft server. If the codec is available, the Player installs it on your computer and then plays the file. If the codec is not available on the server (for example, because the codec wasn't created by Microsoft), the Player displays a message that your computer is missing a codec. If you are connected to the Internet, the message usually has a Web Help button that you can click for more information. If the Player can determine which codec you are missing, when you click that button, a Help topic is displayed that contains a link to WMPlugins.com, a Web site that lists a number of codecs that are available to download. The MPEG-2 and DivX video codecs and the ACELP.net and Ogg Vorbis audio codecs are examples of codecs that are not included in the operating system or the Player by default. For more information, see How do I find a codec?

In some cases, the file you want to play uses a codec that isn't available or compatible with the Player. When that happens, the Player won't be able to play the file."

Fullödigt svar från Windows web site. Den ljud-codec som behövs för att spela upp dessa filer finns inte på min pc och finns inte heller tillgängliga för nedladdning. Sorry.

😄

Lyft in filen i ditt musikprogram, det kan definitivt spela helt vanliga wav-filer.

Jag tror inte att ljudkortet är problemet.

Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Debatt, du försöker väl inte lyssna på filerna i C:\...\preamptest\__MACOSX\preamptest? C:\...\preamptest\preamptest ska det vara (om du har filerna på enhet C: alltså, annars ska det ju stå någon annan enhetsbokstav.

prova annars att ladda hem VLC media player, där kan jag iaf öppna filerna.

http://www.videolan.org/vlc/

Dela på andra sajter

Det var tråkigt, men nu ger jag upp.

Har kopplat in mitt vanliga externa ljudkort M-Audio Fast Track Ultra (som iaf ligger på drygt 5 papp riktpris) och får upp samma meddelande i Windows Media Player.

"En ljud-codec behövs för att spela upp filen". Klickar man då vidare på hämta så kommer man till samma förklaring igen även för det externa ljudkortet, nämligen att drivrutinen inte funkar. Det stämmer inte alls - faktiskt varken för det interna Conexant-ljudkortet och inte för M-Audio-ljudkortet.

Inget av ljudkorten krånglar på något sätt annars.

M-Audio kan definitivt spela upp 24-bits filer.

Windows Mediaplayer kan hantera en enda typ av 24-bitsfiler - och det är inte den typen som musikprogrammen sparar i, så felet ligger i att Mediaplayer inte hanterar rätt sorts 24-bitsfiler.

Här finns en lösning: http://www.gearslutz.com/board/music-compu...dia-player.html . Har dock inte provat den själv, men jag antar att det funkar. Annars finns det andra players man kan köra med i stället för Mediaplayer...

Dela på andra sajter

Ok, jag testade att för första gången koppla in mina nya 6meters Cordialkablar till stereon från ljudkortet här och provade att spela upp diverse andra filer i Windows Media Player som jag hade på C-hårddisken och det var inga problem. Det är "bara" denna test av preamps som spökar med ljud-codec-en.

Ska kolla länkarna från er bägge, Maart och Claes. Maart, jag är inte inne i Mac-mappen och försöker. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jahapps då har även jag lyssnat igenom dessa :-P Är samma bokstav samma preamp i de olika testen förresten? "D" lät generellt bra. "A" hade tråkigt ljud (dåliga transienter) "F" var alldeles för brusig.

Svårt att rangordna alla, men här är mitt tycke, bäst först:

Trummor:

D C B A

Gitarr:

D G E H A B C F

Överhäng:

B E D A C

Generellt gillade jag de tre första i varje rad, och svårt att sätta vilken av dem som jag tyckte bäst om... Dvs på trummorna var den endast A jag ej gillade.

EDIT: Läste igenom tråden lite tydligare, och det olika bokstäverna är inte samma preamps i de olika testen :rolleyes: Lite dumt av mig att säga att D lät generellt bra då haha.. men jaja, Svårt att välja, bra inspelning =)

Redigerat av Limpan
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ok, jag testade att för första gången koppla in mina nya 6meters Cordialkablar till stereon från ljudkortet här och provade att spela upp diverse andra filer i Windows Media Player som jag hade på C-hårddisken och det var inga problem. Det är "bara" denna test av preamps som spökar med ljud-codec-en.

Ska kolla länkarna från er bägge, Maart och Claes. Maart, jag är inte inne i Mac-mappen och försöker. :rolleyes:

Windowsmediaspelaren är kass på att spela upp 24 bitarsfiler.

Du bör nog skaffa en annan spelar om du skall kunna lyssna på 24 bitars filer eller starta Cubase.

Quicktime spelar galant upp 24 bitar, iTunes likaså.

Dela på andra sajter

😏

Jag kör med WinXP Pro SP3 och kan spela upp dem utan problem. kan hända att Windows Media Player är problemet? Jag använder aldrig den utan kör uteslutande med Foobar.

http://www.foobar2000.org/

Foobar eq presets:

http://tech-buzz.net/2006/08/24/foobar-equalizer-settings/

Dela på andra sajter

Ang. 24-bitars ljud och WMP...

Jag saxar mitt inlägg från tråden CODEC som handlar om WMP och 24 bitar.
Nåja, ladda hem och installera ffdshow.

Men i installationen, välj bort all registrering av format i avkodningen för att undvika att ffdshow tar överhand över dina befintliga codecs.

Vi ska istället manuellt aktivera avkodning i efterhand.

När installationen är klar går du i Start-menyn och under ffdshow kör du igång Audio decoder configuration.

ffdshowwc1.jpg

Här aktiverar vi att ffdshow ska sköta alla okomprimerade ljudfiler.

Du kan också välja 24-bit integer i listan, för att ffdshow enbart ska ta hand om 24-bitars filer, men ignorera t.ex. vanliga 16-bitars wav-filer.

Nackdelen är att om du kör igång en 32-bitars wav-fil, får du det här "problemet" igen.

Så låt den stå på All supported så går allt okomprimerat ljud genom ffdshow.

Dela på andra sajter

Och... kanske skall ta resten av diskussionen om hur man får filerna att funka i Windows i en annan tråd, som någon påpekade.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.