Jump to content
Annons

Hagströms viking


überfuzz

Recommended Posts

Hej

För något år sedan hamnade en gammal Hagströms Viking i min famn. Gitarrsamlaren som ägde den sa, om du vill kan du få byta strängar på den. Ja, resten är historia, ni vet ljuv musik uppstod osv.

Nu verkar det som att något fastnade där och då. Jag har aldrig lyckats släppa tanken på den där gitarren; den supersmala halsen, den burkiga klangen och de störtsköna kurvorna. Suck!!!

Sedan några år tillbaka görs ju tydligen Hagströms på nytt, nu i Kina eller vad det nu är för Asiatiskt land, Korea kanske? Hur är kvaliteten på de nytillverkade Hagströmmarna? Tittar man runt på nätet skänks ju gitarrerna i det närmaste bort. Är de värda priset eller får man kanske rent av en ganska bra gitarr..?

Redigerat av überfuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

För något år sedan hamnade en gammal Hagströms Viking i min famn. Gitarrsamlaren som ägde den sa, om du vill kan du få byta strängar på den. Ja, resten är historia, ni vet ljuv musik uppstod osv.

Nu verkar det som att något fastnade där och då. Jag har aldrig lyckats släppa tanken på den där gitarren; den supersmala halsen, den burkiga klangen och de störtsköna kurvorna. Suck!!!

Sedan några år tillbaka görs ju tydligen Hagströms på nytt, nu i Kina eller vad det nu är för Asiatiskt land, Korea kanske? Hur är kvaliteten på de nytillverkade Hagströmmarna? Tittar man runt på nätet skänks ju gitarrerna i det närmaste bort. Är de värda priset eller får man kanske rent av en ganska bra gitarr..?

Ljudet är det inget fel på. Dock upplever jag att den är något svajig i halsen (känslig för böjning). Dessutom på det exet jag har erfarenhet av är inte strängarna jordade tillsammans med mickar och anan hårdvara vilket gör den "brummig". Vet ej om de medvetet struntat i det eller om det är slarvfel. Detta går dock att fixa om än en smula pilligt.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

hagström gitarrerna håller bra klass och är välgjorda, sen har ju hagström gitarrerna en H- balk i halsen så de inte ska vrida sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet är det inget fel på. Dock upplever jag att den är något svajig i halsen (känslig för böjning). Dessutom på det exet jag har erfarenhet av är inte strängarna jordade tillsammans med mickar och anan hårdvara vilket gör den "brummig". Vet ej om de medvetet struntat i det eller om det är slarvfel. Detta går dock att fixa om än en smula pilligt.

//KG

Kan det vara så att du upplever den tunna halsen som svajig just pga att den är tunn? Hagströms halsar har ju truss rod:en som gör att de kan göras extra tunna. Vidare så gör truss rod:en att en ett hagstrom-instrument ofta, eller alltid, har spikraka halsar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en? Vilken i så fall? Själv har jag nästan bara testat gamla hagström:ar.

jag har en hagström swede bas från -78 och en ny hagström swede gitarr. testade massor av les paul modeller innan jag köpte hagström gitarren, tyckte den kändes prisvärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en hagström swede bas från -78 och en ny hagström swede gitarr. testade massor av les paul modeller innan jag köpte hagström gitarren, tyckte den kändes prisvärd.

Mhmm, jag får helt enkelt se till att testa en.

Hittade du basen i V-ås? Jag känner en Hagströms-samlare där. Vad jag vet säljer han av det mesta nu. Dock ingen Viking. 😄 Om du är intresserad av gamla Hagström-prylar kan jag säkert fixa fram en lista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...