Jump to content
Annons

Val av musikinspelningsprogram


Petereon

Recommended Posts

Skulle behöva hjälp med val av inspelningsprogram för tillverkning av låtar hemma. Till en början vill jag göra enkla kompositioner med synth och sång. Utrustningen är en alesis-QSsynth, nio2-4 ljudkort, laptop, mic (som ska köpas in) och mic-preamp. Jag söker något som är lättandvändbart. Några tips?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror förstås på vilken miljö du gillar att jobba i - och kanske också på om du känner någon som har samma program, som kan hjälpa dig att komma igång.

Några exempel är Steinberg Sequel eller Steinberg Cubase Essential, Sony Acid Music Studio, Sonar Home Studio, ImageLine FL Studio Fruity Edition etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror förstås på vilken miljö du gillar att jobba i - och kanske också på om du känner någon som har samma program, som kan hjälpa dig att komma igång.

Några exempel är Steinberg Sequel eller Steinberg Cubase Essential, Sony Acid Music Studio, Sonar Home Studio, ImageLine FL Studio Fruity Edition etc...

Gissar att miljön jag jobbar i är PC-miljö. Tror jag kommer få klara mig hyffsat mkt på egen hand. Var å snackade med Jam idag och de rekomenderade Cubase Essential 4 (1500kr). Med tanke på utrustning och vad jag spelar, rock, pop & jazz. Och i första hand vill spela in sång och synth/piano, och i andra hand lägga på effekter, "virtuella instrument" osv.

Vad sägs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Audacity spelar inte i samma division.

Reaper är definitivt i samma division som Cubase - saknar säkert lite här och där men, men. Dock rejält mycket billigare och utvecklas hela tiden. Ladda ner Reaper och provkör är mitt tips. Trivs du inte har det inte kostat en krona. (Det är 30 dagar fritt prov innan du behöver betala).

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Audacity spelar inte i samma division.

Reaper är definitivt i samma division som Cubase - saknar säkert lite här och där men, men. Dock rejält mycket billigare och utvecklas hela tiden. Ladda ner Reaper och provkör är mitt tips. Trivs du inte har det inte kostat en krona. (Det är 30 dagar fritt prov innan du behöver betala).

// Gunnar

Det blev reaper! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ojdå, rasslade in på den här tråden och kollade upp det där Reaper lite (som jag förövrigt aldrig hade hört talas om). Kan nämna att det också verkar fungera finfint i Linux. På Reapers hemsida anger man Windows/MacOSX eller Wine som systemkrav + att det är platinumrankat på www.winehq.com vilketpå wine-språk betyder att det fungerar utan några som helst problem. Installerade det just i Ubuntu 9.04 och spelade in ett par spår och det ser så bra ut att jag överväger att köpa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...