Jump to content
Annons

Synka/Mäta tempo (BPM) av sampling...?


DanceMannen

Recommended Posts

Hej

Med risk för att det ligger i fel forum så ber jag om ursäkt för det redan nu.

Har samplat en kort snutt från en gammal vinyl 12". Tyvärr står ingen bpm (tempo) på den. Något tips på hur jag kan "mäta" detta i t ex Wavelab (lite). Jag vill ju kunna få rösten ( i detta fall) att synka med övriga ljud i en låt. I övrigt så behöver jag tajta till så att den loopar snyggt.

Kanske någon som har tips på någon bra webbplats med tips för att sampla och jobba strukturerat?

Tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter fint det:)

Då borde Sonar göra samma sak kanske...

Tack för hjälpen

ableton live fixar det du är ute efter
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter fint det:)

Då borde Sonar göra samma sak kanske...

Tack för hjälpen

har noll koll på sonar så jag kan bara uttala mig om ableton live

jag skulle försöka göra så här:

om du har orginalsången så släng in den i ableton och warpa. du bör redan nu kunna se ungefär vad tempot ligger på.

spela upp med metronomknappen intryckt. låter det i takt? om inte får du trixa med warp markörerna tills det låter bra.

ett tips är att loopa några takter så du jobbar med en isolerad bit av låten först...

om du bara har acapellan och inte kan ta reda på orginaltempot på sången på annat sätt så är det

bara att försöka göra samma sak med acapellan. warpa och låt ableton hitta transienterna. justera efter behag

tills det låter bra. tålamodsprövande men det går...

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite loopjobb under helgen skulle jag tro:)

Tack

har noll koll på sonar så jag kan bara uttala mig om ableton live

jag skulle försöka göra så här:

om du har orginalsången så släng in den i ableton och warpa. du bör redan nu kunna se ungefär vad tempot ligger på.

spela upp med metronomknappen intryckt. låter det i takt? om inte får du trixa med warp markörerna tills det låter bra.

ett tips är att loopa några takter så du jobbar med en isolerad bit av låten först...

om du bara har acapellan och inte kan ta reda på orginaltempot på sången på annat sätt så är det

bara att försöka göra samma sak med acapellan. warpa och låt ableton hitta transienterna. justera efter behag

tills det låter bra. tålamodsprövande men det går...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...