Jump to content
Annons

Avskaffa ersättningen till "textförfattare"


wonderboy

Recommended Posts

Annons
  • Svar 212
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Angående filmmusik och musik utan melodi så är det givetvis musik även detta.

Jag har dock varit tydlig med att jag pratar om populärmusik. Och som det ofta är då det gäller populärmusik förutsätts låtarna både ha text och melodi.

Att då påstå att man har gjort musiken fastän man inte har en melodi är befängt.

håller inte alls med dig

varför skulle "populärmusik" - hur nu det ska definieras - gå efter andra regler för verkshöjd än annan musik?

finns nån grund för detta eller är det din personliga åsikt i frågan bara?

vad händer om valle skulle skriva tre parallella melodier på varandra som du lägger en fjärde melodi över?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag nämde Wham's last Christmas och Pretenders Don't get me Wrong och kan fortsätta hur länge som helst.

fraseras dom likadant?

alltså ligger dom likadant fördelade i takterna?

hajar du vad jag menar? känner mig lite luddig i min fråga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I stort är det samma antal takter och samma akordföljd även om dom möjligen är lite olika transponerade. (Jag har inte absolut gehör)

Fraseringen är helt anorlunda och framför allt melodin men det var ju liksom hela poängen.

Sen håller jag med om att musik kan ha helt olika komponenter som genererar verkshöjd men det är inte frågan.

Sen kan populärmusik som jag har inriktat mig på vara väldigt olika. Hårdrock tex är ofta väldigt riffbaserad men man kan å andra sidan inte hitta så mycket som är unikt i en harmonisk analys och som många säger kan man ibland beteckna riffet som en del av melodin.

Rap är ytterligare ett exempel. Har sällan någon melodi annat än som hookar och liknande. Dock skulle jag villja påstå att den mesta rappen vore helt ointresant utan text.

Så ja text och melodi är allt. Nåja nästan. Framförandet är i många fall nästan viktigare men en låt får inte verkshöjd av ett bra framförande.

Demonen sa något väldigt intresant angående lagrande av olika melodier på samma arr. För övrigt en teknik som jag ofta själv använder mig av.

I princip kan en låt innehålla hur många låtar som helst utan att vara ett medley.

Ja man kan krångla till detta i oändlighet. Min slutsats är liksom din att det viktiga är att dom inblandade kommer överens om fördelningen.

Min andra slutsatts är att texten för det mesta är viktig och som textförfatare ska man ha betalt för det. Finns ju andra fall som tex modern dansmusik som innehåller några vocaler som säger Yeah ibland och då kan det kanske diskuteras om det är värt 50%.

Annars har textens kvalitet lika liten betydelse som musikens kvalitet hurvida någon ska ha ersättning eller ej.

Jag har käftat för länge nu i denna tråd och upphovsrätts frågor brukar ofta lösa sig bra i den verkliga världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Divine och alla andra. Talar man om att musik låter likadant och inte alltid uppnår verkshöjd därför så är det många kategorier som borde försvinna!

Dansbandsmusik?

Rap?

kanske också

Boro-Techno?

Reggae?

Varför hänga ut just bluesen enbart?

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt hänger ju på just låten/dikten man talar om. För min del så är det en helhet på vissa låtar. En dikt kan beröra otroligt, och ibland när man dessutom har riktigt bra musik/ljudlandskap så blir det magi. Ibland kan även videon ha stor betydelse.

Andra låtar är bara bra utan att man över huvudtaget reflekterar över texten. ytterligare andra låtar har sån bra text att musiken nästan är underordnad.

Det beror på, helt klart.

Dessutom tycker jag väl inte att det tar så mycket längre tid att skriva en låt? Alltså om man tänker att ta fram harmonier eller melodier. Det enorma jobbet ligger ju ofta i produktion/arr. Och det har man väl ingen upphovsrätt alls för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju andra fall som tex modern dansmusik som innehåller några vocaler som säger Yeah ibland och då kan det kanske diskuteras om det är värt 50%.

Annars har textens kvalitet lika liten betydelse som musikens kvalitet hurvida någon ska ha ersättning eller ej.

Jag har inte menat textens kvalitet, snarare dess funktion. Det finns texter som vill berätta något, det finns texter som har en innebörd eller vill påstå sig ha det plus att man kan tolka in lite vad som helst i en text.

Det finns också exempelvis "texter" likt den Du själv refererar till ovan där det mer handlar om ljud som sjungs, ungefär enligt samma princip som man med ett instrument åstadkommer olika ljud/ sound. Är det då en text i samma bemärkelse som en mer traditionell text? Kan man inte snarare se den utifrån dess musikaliska betydelse? Jag menar att ett "Yeah" inlagt på rätt ställe och sjunget med rätt övertygelse kan musikaliskt låta hur rätt som helst och ge en rysningar av välbehag (av musikaliska skäl) mer än att innebörden av ordet gör det?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Alltså Blues e kass men som alltid så beror det på vem som lirar och sjunger den och framför allt vilken tidsålder vi pratar om. Ja typ det gamla ursprungliga är ju det som gäller o det är bra men det finns enligt rykten även ny banbrytande bra. Dom som reproducerar gammal blues kan dra nåt täcke över sig eller vad man nu drar över sig när man reproducerar Blues typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker, som sagt, att texter kan vara viktiga. Jag håller med om mycket av det som skrivits i denna tråd till textens försvar. Samtidigt känns det som om en del inte vill kännas vid att det finns blajtexter/ texter vars budskap går en förbi men där man ändå stendiggar musiken. Jag kan inte heller säga att en låt med både bra text o musik automatiskt berör mig mer/ skulle vara bättre än en låt med bra musik men urusel text.

Sen, om vi nu tycker att texten är så viktigt - varför diskuteras inte dessa då här på forumet? Vi vill ha respons på våra låtar, om musiken är bra, om ljudet funkar etc. Jag läser aldrig om någon som vill ha feedback på text och inte heller någon som feedbackar om texten. Hur kommer det sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att det är svårare för gemene an att avgöra om en fras är berättigad än om man tar en sur ton på en saxofon?

När det gäller "populärmusik":

Jag blev väl 30 innan jag började lyssna även på texterna på mina 100tals plattor. Det säger nog en hel del.

En text för mig får lov att vara åtminstone något banal, men musiken är det jag lyssnar på primärt.

Fast rösten spelar in också.

Sedan kan man ju gilla en lite opolerad röst ibland också, bara den är personlig.

Är texten otrevlig på något sätt går hela låten fetbort.

🙁

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev väl 30 innan jag började lyssna även på texterna på mina 100tals plattor. Det säger nog en hel del.

Shit! När jag var 12 år; WASP - The Crimson Idol hade precis kommit ut. Jag läste texterna till låtarna som besatt! Jag har iof alltid tyckt att texten är sjukt viktig i låtarna. Men med det vill jag inte säga att en bra låt MÅSTE ha en bra text, men har den det så är den fulländad, aldrig annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men med det vill jag inte säga att en bra låt MÅSTE ha en bra text, men har den det så är den fulländad, aldrig annars.

Menar Du allvar? Har Du aldrig fått den där ultimata musikaliska kicken där musiken gripit Dig så att Du glömt av att lyssna på texten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar Du allvar? Har Du aldrig fått den där ultimata musikaliska kicken där musiken gripit Dig så att Du glömt av att lyssna på texten?

Absolut. Det kan vara en asbra melodi, men om det inte finns någon substans i texten så uppnår den inte "det totala". Dock finns det instrumental musik som ger mig den där kicken.

Jag tycker också att en bra text kan rädda en sämre melodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Se till att verksanmäla detta till STIM. Med rätt musik till kan Du tjäna multum!

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

laaaaa

laaaaaaaaaaaaa

laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

/ 😑 2009

Känns som man är i gott sällskap hehe

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar inte plöja igenom hela tråden, vet heller inte hur seriös frågan är, så mitt svar ligger kanske i samma klass. Är det inte så att det är låtskrivaren som åker snålskjuts på textförfattaren? Tror det är fler bland ickemusikjer som kan texter till låtar än som kan sjunga, nynna dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att tolkningen av all musik är fri. Det som berör mej påverkar inte en annan alls osv. Jag har väldigt väldigt svårt för artister som Lars Winnerbäck, Kent och Ulf Lundell där det bara är ett evigt evigt dravell av ord som ska vara så sjuuukt djupa, och alla låtar går G-Em-C-D. Såg reportaget av Lars Winnerbäck på Tv och fick även se ett inslag från hand konsert i Stockholm. Jag höll på att smälla av... Hade jag varit musiker i hans band så hade jag begått självmord för länge sen.... Det är liksom ingen som helst musikalisk struktur som för låtarna framåt utan allting bygger på texten. Men det är ju det som är skillnaden mellan musiker och "vanliga" dödliga. Jag vill få en musikalist upplevelse, inte högläsning av Lasses tonsatta memoarer. Det är väl därför jag hellre lyssnar på Toto eller Sting. Totos texter är inte speciellt djupa "Pamela, Dont breakt this heart of mine, just remember it may not heal this time..." Men trots det så har jag konstant gåshus från introt tills låten är slut enbart pga det otroliga arret!

Vet inte hur många gånger jag haft denna diskussionen med mina musiker kollegor och hur sjukt dåliga vissa grupper/artister är. Men att Gyllene Tider är det band som haft mest folk på Ullevi säger väl en hel del. Vi lever i en demokrati, även när det gäller musik. Så egentligen borde vi andra hålla käften och rätta in oss i ledet för tydligen är det så massan vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu har jag läst igenom tråden och uppdaterat mig.

Visst ville jag vara lite provokativ i syfte att få igång diskussionen, men......... Många i tråden påpekar hur viktig texten är, dock är det sällan/aldrig som någon lyfter upp några textdiskussioner på detta forum. Att diskutera hur man bäst ställer in kompressorer, eq:ar och annat pillepill diskuteras sida upp och sida ner. Som god tvåa i vad som diskuteras är andra aspekter av utrustning. Som trea kommer väl "off-topic". På fjärde plats diskuteras instrumentala insatser och fräck musik som man vill att andra skall upptäcka. Ni får ursäkta mig men de inlägg Ni gör i denna tråd speglar Ert textintresse dåligt. Kan det vara för att, gud förbjude, är det rätt musik så skulle texten i princip kunna handla om vad som helst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad tänker du dig att en "textdiskussion" skulle innehålla? "Hur man bäst skriver text"? Grammatik? Rim?

Dessutom tycker jag att förmågan att författa en (låt)text går strikt hand i hand med förmågan att uttrycka sig i text. Om man hoppade över svenska-/engelska-/[valfritt språk här]-lektionerna i skolan, så är det utbildning som gäller om man vill kunna förbättra sitt textförfattande — inte diskussioner på ett musikerforum!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad tänker du dig att en "textdiskussion" skulle innehålla? "Hur man bäst skriver text"? Grammatik? Rim?

Dessutom tycker jag att förmågan att författa en (låt)text går strikt hand i hand med förmågan att uttrycka sig i text. Om man hoppade över svenska-/engelska-/[valfritt språk här]-lektionerna i skolan, så är det utbildning som gäller om man vill kunna förbättra sitt textförfattande — inte diskussioner på ett musikerforum!

...Och då torde det gälla musikskapande och teknikkunskap med?

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt torde det finnas mycket att diskutera för den som anser att textförfattande är en konstform i sig. Stavning, rim mm känns kanske lite väl basic även om jag kan förstå behovet från tid till annan. Det finns ju mycket att fundera kring när man medvetet försöker åstadkomma en text med en innebörd och har en tanke om hur man vill den skall uppfattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämförelsen med att diskutera musikteknik och texter är ju lite skev, på så sätt att motsvarande diskussion gällande textförfattande skulle då handla om "Hur man ställer in sitt Word på bästa sätt", eller "Vilket papper som funkar bäst att skriva ut sin text på". Det är ju sällan som det konstnärliga diskuteras i musikkreationen, mer teknik. Mao svårt att föra över till en textdiskussion.

Redigerat av Friberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...