Jump to content
Annons

Slutvolymen...


Coffeemidget

Recommended Posts

Är det verkligen bra att normalisera en slutmix till -0db?

Jag har hört -0.3, och så har jag hört att folk normaliserar till 106% alltså klipper hela mixen typ.

Jag håller mig till -0,3 för jag hört att radio stationer har kompressor/limiter på allt de sänder ut i etern (e inte säker på kompressor, men limiter iaf) Dessutom tror jag att låten kanske kan låta bajs på en del system efterssom de kanske har nån super-ultra-in-your-fejs-modul-mega-bass-ultraslajser grej som på något sätt kanske höjer det extra å skräpar till något.

Jag undrar om de e bra att ha lite spelrum för ljudet, vad gör ni? plus att jag har en låt faktiskt som jag medvetet klippte (discodängamusik) som lät svinbra när jag lät den klippas.. nån som vet nåt bra om de hela?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man får ju bara klippning om man normaliserar över -0db..

Först gör ja så att jag limitar med en multibandskompressor så att jag kapar bort alla renegade toppar, sen normaliserar jag till -0,3 db.. Då får jag ju inget digitalt överslag, förstår inte vad du menar

EDIT: och då menar jag inte att jag limitar en redan klippt signaltopp, utan bara tar ner topparna så jag kan trycka upp allting en smula mer om ljudet är för svagt generellt.

Redigerat av Maximiliananthony
Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)

Det är dummt att ta normalsiera till 0 dBfs. Det kan då dista i vissa cd-spelare. Vill man vara helt säker är det bättre att ligga -0.6 dBfs. Det beror på omvandlaren i cd-spelaren. Vid radio sändningar är det brukligt att man använder limiter så där det ganska lugnt. Många säger -0.3 dBfs för det läser de flesta överallt. Men man förlorar inte mycket dynamik på gå ner ett snäpp till. 😕😎😮😄😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...