Jump to content
Annons

Röstning i Studiofestival #27 - Mangel


JonasW

Recommended Posts

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Oj, oj! Redan dags för röstning, tyvärr kommer inga motivationer, jag har bråttom iväg ut på rep med nytt band.

8 poäng - 15 Reaver

6 poäng - 04 Ripped to Pieces

4 poäng - 14 Pitiful Humans Taste Thy Blade

2 poäng - 05 Sockeblast

1 poäng - 07 The Prophet

Alla var riktigt jävla duktiga!

(Förutom några kanske...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Såja gott folk då var röstningen avgjord! Jag tackar för mig och gläds åt att så många till slut fick tummen ur och gjorde en dödsdänga 🙂

Vinnare av Studiofestival #27 - Dödsmetall, och arrangör av Studiofestival #28, blev ingen mindre än Freddy med sin Reaver!!! Stort grattis till en värdig vinnare!!! 🙂

Här följer resultatet av röstningen:

1. Reaver (Freddy) 104p

2. The Morgue (bloodspill) 74p

3. Deconstruction (Krokodil) 53p

4. The Prophet (JonasW) 43p

5. Pitiful Humans Taste Thy Blade (Rabieshund) 41p

6. Emergence of the Wicked (Memphis, Cruncher, Cain666) 39p

7. Ripped to Pieces (JonasW) 38p

8. My Game (Kiefz) 30p

9. Death Song (Zauron_87) 23p

10. Sockeblast (Metalrobban) 13p

11. Forthbringer (Peterthegreat) & Down to this Planet (Stoneyoung) 8p

12. Död åt Tengil (odel) 5p

13. Legions of the Underworld (sixties) 4p

14. Dödens Mat (Slejnard) 0p

Åter igen ett stort grattis till Freddy! Det blev ju nästan en jordskredsseger tillslut! 🙂

EDIT: Nu var jag snäll och gav inga poängavdrag för uteblivna röster, annars hade ett par åkt ner lite (ni vet vilka ni är!), men detta påverkar inte nåt egentligen så vi struntar i det 🙂

Redigerat av JonasW
Link to comment
Dela på andra sajter

grattis till vinnaren!

har iallfall kommit fram till att jag inte gillar dödsmetall, men det är alltid kul att göra nya grejer än det man brukar.

skulle behövt lägga lite mer tid på min låt. skulle egentligen ha tagit hjälp av en kille som growlar och kan göra metal solon men det blev för ont om tid att göra så, därför gjorda jag allt själv och resultatet blev där efter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

grattis till vinnaren!

har iallfall kommit fram till att jag inte gillar dödsmetall, men det är alltid kul att göra nya grejer än det man brukar.

skulle behövt lägga lite mer tid på min låt. skulle egentligen ha tagit hjälp av en kille som growlar och kan göra metal solon men det blev för ont om tid att göra så, därför gjorda jag allt själv och resultatet blev där efter. 🙂

Det är ju det som är det roliga med studiofestivalerna, man tvingas göra musik man egentligen aldrig gör (eller gillar 🙂) som country och dansband 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör väl som vanligt och berättar lite om låtarna jag gjorde, The Prophet och Ripped to Pieces.

Det blev extremt stressigt och jag hade ingen tid alls egentligen att lägga på låtarna, därav de extremt tråkiga trummorna 🙂

Däremot fick jag chansen att använda min GSSL kompressor jag precis byggt vilket var kul!

The Prophet är mest inspirerad av Hate Eternal och Origin men slutade mer åt det polska hållet antar jag, blev lite Behemoth (usch och fy!) tillslut. Hade jag haft mer tid hade jag nog slängt in nåt break eller nåt för att få lite dynamik men det hanns helt enkelt inte, sången slängdes ihop på 10 minuter så det blev bara text på refrängen, resten är bara läten 🙂

Och det är som någon sa mycket riktigt "the way of the prophet" som sjungs i refrängen, resten är riktigt apcool text, jag lovar! 🙂

Ripped to Pieces började som en del av en annan låt men jag strök allt utom första riffet och så blev det detta istället. Samma sak med sången här med skillnaden att de enda orden som används är sista meningen "i see you ripped to pieces", det fick bli bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratulationer Freddy! Mycket snyggt jobbat på din låt. Nu får du ta och bjuda oss andra på en öl tycker jag 🙂

Och vår låt Emergence of the wicked hamnade på en snygg sjätte plats! Är nöjd. 😄 Kan ju berätta lite om den.

Jag skrev den (utom sången), programerade trummor me AD och lade hemska gitarrer som sedan Cruncher bytte ut med riktigt tajt lir med en del snygga ändringar samt tungt ljud. Jag fick en två dubbar där ena var inspelad stärkare och andra line-signal som jag lade Amplitube LE på och rattade en del. Jag hann dock bara göra en slaskmix på en kvart typ och Djonas gitarrsolo kom aldrig med tyvärr. Med bättre mix och solo så hade vi legat på första plats, garanterat. 🙂 På strupe hade vi Cain666 som jag sammarbetat med tidigare på låten Buying too much där Cruncher gjorde sin roliga gitarr-inspelningsvideo som flera säkert minns. 🙂

Riktigt grym sånginsats iallfall på både skriksång, growl och ren sång. Och de folk som inte tyckte låten var helt death-metal ska jag talas vid med efter maten. 😄 Grymt jobbat alla.

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaaa ehh jag gjorde den konstiga korta låten såklart. Tog en promenad och spelade sedan in den på en timme innan deadline. Titeln gav jag den typ en minut innan jag var tvungen att skicka in den så jag tänkte inte på att jag skrev fel, haha. Jag gjorde några småändringar i mixen sen och bytte titel till "Pitiful Humans Taste The Blade Of Justice As I Lay My Vengeance Upon Their Flesh". Nån nämnde gitarrljudet och det är Amplitube med en skruttig SG-kopia med typ drop A eller drop Ab på .010-strängar (låter alltid lika jävligt). Fyra dubbar.. Det konstiga gurglandet under tredje rundan av breakdownet är när jag fick en slemboll i halsen och utnyttjade det till lite coola demonljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, yeeeeeeeeeeeeeeeeees!! 🙂 Vilken ära! 😛

Tack alla för era fina ord och röster, glad blir jag.. minst sagt. Tack JonasW för en bra festival och snygg ledning också.

Sist jag kollade så såg det tajtare ut i toppen och jag måste säga att jag är ett stort fan av dom tre efterföljande låtarna (plats 2-4)... Grymt startfält överlag. Vilket gör att det känns än mer ärofullt att vinna. Så tack igen alla som röstat på min lilla Reaver.

Angående mitt bidrag då:

Låten skrevs ganska fort och det rullade på från början till slut. Från början hette låten "Killed by a stabwound", vilket man då skulle sjunga till den rytmiska fraseringen som man hör i introt och refrängen. Dock så övergav jag detta till förmån för ett reaver-vrål istället.

Låten spelades in hyfsat snabbt alltså, i ett tidigt demo-format, sen försökte jag ragga growlare och andra musiker. Jag hade faktiskt kontakt med två olika growlare. Men båda droppade av olika anledningar, tidsbrist och sjukdom. Även en basist som jag pratat med fick förhinder i form av studioras. Så där stod man själv kvar.. deadlinen var bara en dag bort. Jahapp..

Så det blev mitt premiär-growl detta. Det tog några vändor innan jag fick till ett resultat som jag kände var tillräckligt bra. Tyckte det nog blev lite ljust och mjäkigt så jag försökte hitta lite längre frekvenser, men det var inte det lättaste!!

Men på bryggan till refrängen så hör man detta...

"For silence - Through violence"

Det var många "första" för mig detta...

- Första gången jag skrev en dödslåt (eller thrash eller vad vi nu kallar detta) på kanske.. 10 år.

- Första gången jag growlade som jag sa tidigare.

- Första gången jag är med i en studio-festival

- Första gången jag vinner en studio-festival 🙁

Så som ni förstår så kommer jag behöva lite hjälp och ledning nu när det bär av mot festival #28. Eftersom jag har dålig koll på hur det brukar gå till här.

Nu har jag babblat på alldeles för mycket..

Slutligen vill jag bara dela med mig av låten i en lite nyare mix, framförallt med lite högre growl.

Freddy - Reaver

Texten:

Freddy - REAVER

Shut up preacher

Deadly repent for you - knife-fix

Two clicks time ticks - it tolls for you!

Bow down eyes shut taste it - bleed out and scream their name

When the nothing escapes in you

For silence

Through Violence

REAVER

Stick fit blood hit taste it re-pain

Force you head down

Steel cold hitman reap you in vain

Sad tone atone grim moan my throne

Bid them farewell

Killings reclaim the beat

Defeated

For silence

Through Violence

REAVER

YEAH!

OH REEEEEEEEEAVER

Så återigen.. TACK SOM FAN och ROCK ON! /Freddy

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Så som ni förstår så kommer jag behöva lite hjälp och ledning nu när det bär av mot festival #28. Eftersom jag har dålig koll på hur det brukar gå till här.

Nästa steg är att antingen lägga upp en förslagstråd om vad nästa festival ska ha för tema, eller så kör du den senaste varianten som Valle startade att helt enkelt bestämma själv vilket såklart är roligast 🙁

Och gör det fort eftersom alla revanchlystna människor kommer vara på och hacka på dig inom en snar framtid 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa steg är att antingen lägga upp en förslagstråd om vad nästa festival ska ha för tema, eller så kör du den senaste varianten som Valle startade att helt enkelt bestämma själv vilket såklart är roligast 🙂

Och gör det fort eftersom alla revanchlystna människor kommer vara på och hacka på dig inom en snar framtid 😛

Haha, ja det låter som man får akta sig 🙂 Så det är alltså snudd på festivaler hela tiden? Ingen rast ingen vila? 🙁

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var jag som gjorde låten Deconstruction då. Ett olyckligt namnval då gruppen All Shall Perish redan har gjort en sådan, något jag upptäckte efteråt.

Låten är det första ärliga försöket på dödsmetall jag gjort. De största influenserna är helt klart Aborted och Bloodbath -- nevertheless, kanske inte min låt blev så strikt dödsmetall. I vanlig ordning orkar jag inte hålla mig efter någon mall, utan jag flummar iväg mellan genrerna något. Låtskrivarprocessen är som ofta med mig en och samma som inspelningsprocessen och mixningen. Jag sätter mig helt sonika ner med guran, improviserar och spelar in, det som låter bra stannar och så bygger jag vidare på det. Skruvar gör jag under tiden; jag är ganska nöjd med ljudbilden i den här låten, börjar känna att jag gör framsteg i mixologin. Vet ej om det hörs, men jag försökte lägga ett litet fokus på mellanregister. I övrigt är jag nöjd med hela låten och skulle nog inte ändra något i det här stadiet.

Detta är alltså även för mig den första färdiga dödsmetallåten, den första färdiga låten med growl (börjar få kläm på det tror jag) och första gången i en studiofestival. Och kul var det, jag lider av det välkända "gör aldrig färdigt låtar"-syndromet vanligtvis.

Texten till min låt följer.

Krokodil - Deconstruction

Blood affliction

Gangrenous encoded kill

Awaiting the reddened hand

Intrinsic murder

Implicit chaos

Bound to double helix

Famished and vicious

Pseudofree

Compulsively

Spring and toil

Grin and coil

Cut and slash

Through bone and ash

Drown the plea

Up to the knee

The prophecy

Of humanity

Fullfilled upon our kill

Break the lie

Hear our cries

Shackled in time

There's no way out

The code

Our blight

No end in sight

No tear shed at our plight

Corrupt existence as means of destruction

Contradicting the very core of another contradiction

We carry on

Defined by the blood on our reddened hand

Titelförslag någon, nu när jag ändå tänkt byta?

Avslutningsvis vill jag tacka de som röstade. Tack, dessutom, för alla fina ord angående låten. Det känns oerhört roligt att det föll någon i smaken. Mina gratulationer till Freddy, en värdig vinnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja det låter som man får akta sig 🙂 Så det är alltså snudd på festivaler hela tiden? Ingen rast ingen vila? 🙂

På senaste har det definitivt blivit så, ett par på raken nu, ett tag var det ju dubbelt med punkfestivalen också! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På senaste har det definitivt blivit så, ett par på raken nu, ett tag var det ju dubbelt med punkfestivalen också! 🙂

Alrighty!

Det kommer snart upp en tema-tråd! Så fnula ut lite schysta teman nu allesammans!

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå manglers..

först o främst ett jävla grattis till vinnaren av denna trevliga festival..

så skriver den förste förloraren dvs jag "bloodspill" som bidrog med låten "the morgue"..

måste ju bara tacka alla som gett mej dessa goa röster o orden man fått läsa om hur de låter mm bara lite synd att alla inte tänkte samma sak..haha

va ju grymt trevligt o läsa att ens egna låt likaväl kunde varit extraspåret på like an ever flowing stream o att man fått ett bra sunlightsound..

O det e ju precis dit ja vill med mitt sound.. så ett jävla tack igen för dom som röstade på mej o gillade min musik..

om låten finns inte mycke o säga.. (en i mängden så att säga)

jo just de.. den hamna givetvis på min myspace bättre mixad på söndag 14/6 tillsammans me andra låtar ja lirat in.. hehe

hoppas nästa festival blir lika inbjudande så man kan återkomma me ett vinnande bidrag:)

//bloodspill

www.myspace/entrailsreborn.com

Link to comment
Dela på andra sajter

www.myspace.com/entrailsreborn (ska det nog vara..)

🙂 Jag ska in och lyssna!

hehe

japp den adressen ska de va,, pekfingervalsen hängde inte med sig själv där:)

bloodspill

www.myspace.com/entrailsreborn

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Freddy!

Jag ser fram emot en ny festival, kan vi tänka oss något mellan ytterligheterna vi haft? ☺️

Edit: till er som inte vann, ni kan hacka på mig, jag tipsade Freddy om denna festivalen 🥰

Redigerat av flabb
Link to comment
Dela på andra sajter

Berättar lite kort jag också då!

Sockeblast blev till en sen natt/tidig morgon när jag och trummisen hade tråkigt. Då tänkte jag att vi slänger ihop ett bidrag till Mangelfestivalen.

Som några sa, är det riktiga trummor inspelade hemma i källaren där min hemma-bygge-studio snart är färdigbyggd. Eftersom vi bara spelade in de första riff och trummor vi kom på har vi inte lagt någon vidare tid på att snygga till det. Varken ljud, mixning eller tagningarna är välgjorda! Där på morgontimmarna kom också namnet sockeblast till.

Eftersom varken jag eller trummisen kan sjunga/growla blev det att vi samplade en okänd röst från internet.

Första bidraget jag lämnat in var kanske i hafsigaste laget....

Nästa kommer jag nog jobba lite mer med. Hoppas det blir ett bra tema på nästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...