Jump to content
Annons

Mixa 14 elgitarrer!


Number2

Recommended Posts

Tjena!

Håller på att mixa lite och har en fråga, rätt ny på det här!

I låten jag mixar är det inspelat 10 gitarrer.

4 av dom gitarrerna är grundgitarrer, alltså dubbade, 2 höger pan, 2 vänster pan.

Men frågan är, är det bäst att mixa gurorna i de enskilda spåren eller bussa ut spåren och mixa tillsammans?

Genren är hardcore/punk

Mvh

Fille

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Men frågan är, är det bäst att mixa gurorna i de enskilda spåren eller bussa ut spåren och mixa tillsammans?

Genren är hardcore/punk

Mvh

Fille

både och

du ställer gurorna internt mot varandra i dom enskilda spåren

bussen använder du för att balansera hela gitarrpaketet mot det övriga i mixen

Link to comment
Dela på andra sajter

OT:

Om jag hade 14 gitarrer skulle jag muta 12 och behålla två bra... 😄

Ursäkta jag kunde inte låta bli, men jag tycker nog att less is more.

Med bra grundljud och lite stereodelay kommer man ganska långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

OT:

Om jag hade 14 gitarrer skulle jag muta 12 och behålla två bra... 😄

Ursäkta jag kunde inte låta bli, men jag tycker nog att less is more.

Med bra grundljud och lite stereodelay kommer man ganska långt.

Nja, vill behålla fylligheten i gitarrerna. gitarrerna låter jätte bra med bas, trummor och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

både och

du ställer gurorna internt mot varandra i dom enskilda spåren

bussen använder du för att balansera hela gitarrpaketet mot det övriga i mixen

okej, låter som en bra idé.

men du menar alltså att EQa och lägga lite andra små effekter på de enskilda spåren, och sen skicka dom till en bus.

men vad ska jag använda för effekter på bussen isåfall? kompressor/eq/reverb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade 14 gitarrer skulle jag muta 12 och behålla två bra... 😆

Ursäkta jag kunde inte låta bli, men jag tycker nog att less is more.

Med bra grundljud och lite stereodelay kommer man ganska långt.

Men hur skulle du göra för att få till soundet som uppstår när 14 unika gitarrer river på samtidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Standard o standard... det är ju inte alls ovanligt att metalgrupper dubbar gitarrerna många många gånger för att uppnå extrem fetma. Personligen brukar jag mixa dem separat och sedan bara anpassa volymen så den känns bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
okej, låter som en bra idé.

men du menar alltså att EQa och lägga lite andra små effekter på de enskilda spåren, och sen skicka dom till en bus.

men vad ska jag använda för effekter på bussen isåfall? kompressor/eq/reverb?

14 guror och inte vet hur du ska mixa? Ja du det låter inte som en bra ekvation. Kill your darlings till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Du skall göra en bus för de fyra grundgitarrerna. Är de inspelade med samma gitarr och stärkaren orörd mellan tagningarna så lägger Du EQ på busen. OBS Panorera gitarrerna var för sig på sin egen kanal och skicka till stereobusen. Jag tycker mig förstå att det handlar om distade gitarrer. Då behövs i allmänhet ingen kompressor. Enda gången det brukar bli aktuellt på distade kompguror är om ljudet blir högt och mullrigt vid sk "tuggning" (när man spelar på en låg sträng och samtidigt dämpar den en aning). Då brukar det funka fint med en multibandskompressor där man bara aktiverar det band inom vilket mullriggheten uppträder (någonstans mellan 140 - 250 H ungefär). Vill Du lägga någon reverb så ta ett kort rum. Tänk bara på att bettet o aggresiviteten i ljudet avtar mer och mer ju högre Du höjer reverbet.

Vad göra med de andra gitarrerna? De som Du upplever hör ihop på ett eller annat sätt kan Du gott gruppera och skicka till en egen bus. Varje plug-in Du lägger på den busen påverkar alla gitarrer som busats dit. Tänk bara på EQ på busen till de första fyra kompgitarrerna - där har Du sparat in tre EQ:s. Nu drar ju inte de så mycket processor men många bäckar små...

Var försiktig med en massa effekter på gitarrer Du redan tycker låter bra. Min erfarenhet är att det ofta tar udden av gitarrljudet. Vill Du ha ljudet i ansiktet så var försiktig med reverb o dyl

Link to comment
Dela på andra sajter

Wonderboy slog huvet på spiken.

Kom ihåg bara att du inte måste "EQa och lägga lite andra små effekter" bara för sakens skull.

Eftersom du redan tycker att det låter bra kan det vara vettigt att göra en referensmix på låten redan NU innan du börjar bussa och eq'a.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nej vissa ljud kan vara så bra att det inte behövs EQ. Ja förutom hp då och eventuellt lp. Får man det att låta bra med ett delay istället för reverb är det oftast att föredra. Finns vissa gratisdelay som simulerar rum ganska bra faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar!

ska testa lite imorgon!

men satt och diskuterade lite med bandpolarna ikväll och vi har bestämt oss för att spela om alla gitarrer nu ändå, vi vill ha ett mycket råare ljud!

i inspelningen nu kör vi på en marshall JCM900 topp + 4x12, men ska nog köra på en Orangetopp istället!

.. och nej, det är inte 14 gitarrer samtidigt :rolleyes:

6-8 gitarrer samtidigt i vissa delar!

om ni vill höra ett klipp sen när inspelningen är klar så hojta till!

Link to comment
Dela på andra sajter

om ni vill höra ett klipp sen när inspelningen är klar så hojta till!

Klart vi vill! Är Du verkligen säker på att Du skall lägga om alla gitarrerna? Är det inte värt att göra en provmix först? Om inte gitarrerna är för distade redan kan Du kanske komplettera med någon distplugg/ förstärkarsimulatorplugg på bussen och "elaka till" soundet. Om Du sen ändå vill spela in igen, prova att bara lägga om de fyra kompgitarrerna. Om bara de blir elakare kan det hända att resten av gitarrerna "smittas" och också upplevs elakare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart vi vill! Är Du verkligen säker på att Du skall lägga om alla gitarrerna? Är det inte värt att göra en provmix först? Om inte gitarrerna är för distade redan kan Du kanske komplettera med någon distplugg/ förstärkarsimulatorplugg på bussen och "elaka till" soundet. Om Du sen ändå vill spela in igen, prova att bara lägga om de fyra kompgitarrerna. Om bara de blir elakare kan det hända att resten av gitarrerna "smittas" och också upplevs elakare.

jo vi är säkra på det, tempot i de olika låtarna måste upp lite också.

vi spelar knappt in med någon dist faktiskt, dubbar istället, vill komma åt lite gallows sound (www.myspace.com/gallows)

Link to comment
Dela på andra sajter

jo vi är säkra på det, tempot i de olika låtarna måste upp lite också.

vi spelar knappt in med någon dist faktiskt, dubbar istället, vill komma åt lite gallows sound (www.myspace.com/gallows)

Rätt skön musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken e som baken , men jag tyckte inte att det var ett vidare bra sound.

Grötigt och otydligt men det kanske hör till genren som jag inte på något sätt är insatt i eller lyssnar på.

Framförallt hör det till MySpace kodning 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...