Jump to content
Annons

Dung Hill - Lovebegging


bosshog

Hur var det där då?  

9 röster

  1. 1. Hur var det där då?

    • Ruggigt!
      1
    • Hyfsat.
      5
    • Kass.
      1


Recommended Posts

  • LÅTNAMN: Lovebegging
  • ARTIST/GRUPP: Dung Hill
  • GENRE: Rock
  • LÅTLÄNGD: 3:22
  • KOMPOSITÖR: Hugo
  • PRODUCENT: Hugo
  • EV. MEDVERKANDE: Hugo & Mike
  • INSPELNINGSÅR: 2004
  • FORMAT: mp3
  • STORLEK: 4,6 mb
  • STATUS: Färdig demo?
  • LÅTLÄNK: Här

Ok, hej. Har lurkat och lyssnat runt här oregistrerad ett tag. Tänkte att det kanske var på tiden att komma in i matchen, inte minst med tanke på att det faktiskt vore kul att få lite kommentarer och kritik på sånt man spelar in.

Här är då en ganska ny låt. Alla synpunkter är välkomna, både gällande ljudbild, låten i sig och spelteknik. Kan dock redan nu lägga in en brasklapp för det något svajiga tempot och trumspelet. Det senare är väl inte min starka sida, om man ska uttrycka det milt. 😛

Hursomhelst, ska bli kul att se vad ni tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra röj och attityd men du kan börja med att höja basen och fläska till gitarren, gitarren låter geting i mina öron. Antar att du har en transistorstärkare eller fixa ljudet. Gitarrljudet är direkt dåligt om jag får säga och i en sån här produktion så måste det vara bra guraljud.

Sen låter det lite "instängt" på nåt vis, kanske skulle hjälpa att lägga på lite mer reverb.

Annars var det rätt bra....det är värt att jobba med låten och få till mixningen och framförallt gitarrljudet. Lyssna på lite band i den här musikstilen för att hitta hem...

Keep on rocking... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med jesp. Det verkar vara ett lyssningsproblem. Balanserna mellan instrumenten är inte helt tokiga, men det finns stora hål i frekvensspektrumet.

Eller så har du haft MC5's Back in the USA som referensmaterial 🙂

Edit: Refrängen är catchy!

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna. Faktiskt ingen transistorstärkare med i bilden alls, gitarrerna och basen är körda genom en GuitarPort.. Borde ju gå att lyckas med tycker man. 😉

Visst, gitarrerna ligger ju och pumpar nånstans i höga mellanregistret. Är nog lite manisk i mitt eq:ande eftersom jag inte vill att det ska gröta så mycket, vilket jag brukar få det att göra om man ger dem ett "bredare" ljud. ska försöka råda bot på det där..

Några bra tips på hur man fettar till gitarrerna utan att allt bara geggar ihop sig? Vill ju ändå ha ett ganska distinkt och urskiljbart ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna. Faktiskt ingen transistorstärkare med i bilden alls, gitarrerna och basen är körda genom en GuitarPort.. Borde ju gå att lyckas med tycker man. :rolleyes:

Visst, gitarrerna ligger ju och pumpar nånstans i höga mellanregistret. Är nog lite manisk i mitt eq:ande eftersom jag inte vill att det ska gröta så mycket, vilket jag brukar få det att göra om man ger dem ett "bredare" ljud. ska försöka råda bot på det där..

Några bra tips på hur man fettar till gitarrerna utan att allt bara geggar ihop sig? Vill ju ändå ha ett ganska distinkt och urskiljbart ljud.

Aha du använder guitarport, antar att det är samma som Podden, en sån har jag haft och jag brukade använda det här distljudet: använd blackpanel läget och skruva upp disten på den, sen lägger du basen med samma ljud bara det att du skruvar ner disten, då borde du få lite fläskigare ljud att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att gitarrerna låter så dåligt, de ska ju vara skitiga i denna låten. De saknar lite bas möjligtvis. Du kanske borde skära lite i de höga frekvenserna på overhead mickarna (cymbalerna). S:n och T:na i sången sticker ut lite för mycket, ett ypperligt tillfälle att använda en deesser!

Men det som jag saknar mest är stereobredd. Låten kan starta i mono, men när trummorna kommer in vilja höra mer stereo och mer ös, dubba eller nått.

En riktigt bra låt, både vers och refräng funkar bra. Påminner lite om the (International) Noise Conspiracy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen gitarrljudet. Och låten! Bland det bästa jag hört på forumet.

Det svänger. Bara kanske någon detalj att haka upp sig på. Detta är färdigt!!!

Bara att digga!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter du och mixar omringad av 10 baslådor? Såväl trummor och gitarrer saknar bas helt...

Annars är det faktiskt en rätt svängig låt som dessvärre är inspelad utan metronom 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är det faktiskt en rätt svängig låt som dessvärre är inspelad utan metronom  😛

Som tur är skulle jag vilja påstå!

Men det kan ju bli ämne för en egentråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar råda delade meningar kring hur pass kass gitarrljudet egentligen är 😛, men generellt mer tryck i låga register. Kan som sagt hålla med i det. Trummor vet jag inte om jag i dagsläget kan få att låta så mycket bättre (har försökt en del). Det är alltså bara mickat på baskagge och overhead, det senare med en bättre begagnad stereomick som hade sina glansdagar någon gång under medeltiden.

Inga 10 baslådor här inte, bara mina gamla subwoofer. Men att mixen låter något sånär hyggligt i mitt ljudsystem garanterar ju ingenting. Ska i fortsättningen försöka lyssna på resultatet i andra system också, tror jag.

Sen, huruvida småsvängiga halvpunkrocklåtar ska spelas till metronom, kan man ha olika uppfattningar om 😛. Själv är jag inte trummis över huvud taget och kan inte spela till klick. Sitter mest bara och fokuserar på att inte driva på tempot för hårt och glömmer i princip bort att spela. Övningsfråga, antar jag.

Tack för all feedback.

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt, svängig och bra låt. Jag sållar mig till de som tycker att du behöver lite mer bas. Gitarrljudet är mycket trevligt, men behöver lite med EQ för att fylla hela spektrumet, så också trummorna. Sen blir det nog mycket trevligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...