Jump to content
Annons

Ackord


Rowyn

Recommended Posts

Här kommer jag med en liten rolig fråga angående ackord. Jag har stött på ett par gånger i sångböcker några ackord som liksom har ackordnamnet och antingen en cirkel eller triangel efteråt. Vad är de för symboler? Har liksom aldrig förstått dem.

Anledningen till varför jag frågar är att jag ska ha ett antagningsprov i Uppsala och jag kollade precis ett gammalt test som de hade förut. Och då kommer det 4 ackord man ska notera i notskrift.

Ett av dem är ett A-dur ackord (med en cirkel efteråt) och den andra ett Db7 (mellan Db och 7 så är det en triangel).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
Här kommer jag med en liten rolig fråga angående ackord. Jag har stött på ett par gånger i sångböcker några ackord som liksom har ackordnamnet och antingen en cirkel eller triangel efteråt. Vad är de för symboler? Har liksom aldrig förstått dem.

Anledningen till varför jag frågar är att jag ska ha ett antagningsprov i Uppsala och jag kollade precis ett gammalt test som de hade förut. Och då kommer det 4 ackord man ska notera i notskrift.

Ett av dem är ett A-dur ackord (med en cirkel efteråt) och den andra ett Db7 (mellan Db och 7 så är det en triangel).

ringen kallas dim och betyder att ackordet består av 4 mollterser staplade på varandra. Det är alltså inget A-dur-ackord utan ett A-dim som innehåller tonerna A, C, Eb och Gb.

triangeln betyder maj och innebär att ackordet innehåller den stora sjuan (till skillnad från dominantackord som alltid innehåller den lilla sjuan). Den stora sjuan ligger ett halvt tonsteg under grundtonen. Ett Dbmaj innehåller alltså tonerna Db, F, Ab och C.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer jag med en liten rolig fråga angående ackord. Jag har stött på ett par gånger i sångböcker några ackord som liksom har ackordnamnet och antingen en cirkel eller triangel efteråt. Vad är de för symboler? Har liksom aldrig förstått dem.

Anledningen till varför jag frågar är att jag ska ha ett antagningsprov i Uppsala och jag kollade precis ett gammalt test som de hade förut. Och då kommer det 4 ackord man ska notera i notskrift.

Ett av dem är ett A-dur ackord (med en cirkel efteråt) och den andra ett Db7 (mellan Db och 7 så är det en triangel).

Sry för dubbelposten men vad är det för linje och skola du söker till? Frågar av ren nyfikenhet. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
och på maj kan man tänka major=stor

Bm^7 stor sjua, Bm7 liten sjua, har jag rätt?

Inte riktigt.

Bm7 = Vanlig 7a, septim.

B^ = Maj7. Major, stor.

Brukar också skrivas B^ utan 7:a

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Sry för dubbelposten men vad är det för linje och skola du söker till? Frågar av ren nyfikenhet. :rolleyes:

Alltså... Jag söker lite oseriöst till musiklärare. Dom har gjort någon grej med deras musikvetenskapliga grej där tillsammans med lärarutbildningen. (Jag sökte bara för att ha någonting att söka.)

För jag kan inte söka till folkhögskolor p.g.a. att de har fått för sig att man måste vara 20 för att ta studielån! >_<

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt.

Bm7 = Vanlig 7a, septim.

B^ = Maj7. Major, stor.

Brukar också skrivas B^ utan 7:a

GIGAN

Vad va fel i det som skrevs? Kan även skriva Bmmaj7 som det stod ovan av den musikaliska pandan (vet inte vart tecknet är på tangentbodet för maj). James bond - ackordet :rolleyes: Bmaj7 är ett helt annat ackord. Det är ju dur. Maj7 kan du ju ha i både dur och moll.

Bm7 = liten sjua

Bmmaj7 = Stor sjua

Som musicpanda88 skrev.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

ringen kallas dim och betyder att ackordet består av 4 mollterser staplade på varandra. Det är alltså inget A-dur-ackord utan ett A-dim som innehåller tonerna A, C, Eb och Gb.

triangeln betyder maj och innebär att ackordet innehåller den stora sjuan (till skillnad från dominantackord som alltid innehåller den lilla sjuan). Den stora sjuan ligger ett halvt tonsteg under grundtonen. Ett Dbmaj innehåller alltså tonerna Db, F, Ab och C.

Kan man tänka såhär att ett Dim ackord är som ett D-dur ackord fast med tersen och kvinten ett halvt tonsteg ner? Kan man tänka så? (Jag är rätt ny med detta om ackord i sådan utsträckning så försöker tänka rätt enkelt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man tänka såhär att ett Dim ackord är som ett D-dur ackord fast med tersen och kvinten ett halvt tonsteg ner? Kan man tänka så? (Jag är rätt ny med detta om ackord i sådan utsträckning så försöker tänka rätt enkelt.)

Det viktiga med dim-ackord i noteringen är att du har tersstapling i noterna! Sedan får du med tillfälliga förtecken göra så att det bli små terser hela vägen. Om du exempelvis skriver C-dim på följande sätt: C - Eb - Gb A, så kommer du troligtvis få FEL på NOTERINGEN! Det skall skrivas C - Eb - Gb - Bbb, med dubbelsänkt b då b är i tersavstånd till g. Men det klingar lika dant, men det är ju en annan sak :rolleyes:

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
och på maj kan man tänka major=stor

Bm^7 stor sjua, Bm7 liten sjua, har jag rätt?

Visst är det så, men man ska vara lite försiktig med att blanda in andra termer. På engelska betyder t.ex. major dur. man bör också tillägga att ∆-färgning på mollackord är ganska ovanligt (även om det såklart förekommer). Oftast färgar man med 7 (liten), 6 eller 9 (eller 6/9). Durackord färgas ofta med ∆, speciellt det första och fjärde skalstegen (tonikan och subdominanten)

Kan man tänka såhär att ett Dim ackord är som ett D-dur ackord fast med tersen och kvinten ett halvt tonsteg ner? Kan man tänka så? (Jag är rätt ny med detta om ackord i sådan utsträckning så försöker tänka rätt enkelt.)

jag förstår inte riktigt hur du menar. Ett D-durackord innehåller D, F# och A. Om du sänker tersen och kvinten får du D, F och Ab. Dessa toner utgör 3/4 toner av ett dim-ackord men det saknas ett B (eller H om man vill kalla det så).

jag skulle snarare se det som ett dominantackord med liten 9:a och tersen i basen. Som i ditt ex Aº: A C Eb och Gb, F7(b9)/A: A, C, Eb och Gb. (det är ofta så det används eftersom man då får kromatisk basgång från dominanten till ackordet det leder till, i detta fallet ett Bb av något slag, oftast moll).

En lite rolig grej med dim-ackord är att det bara finns 3 stycken som innehåller olika toner:

C, Eb, Gb och A

Db, E, G och Bb

D, F, Ab och B

Sen börjar det om igen. Självklart kan man ha olika grundtoner och på så vis få alla 12 ackorden.

Gizmozis, du hann före och har helt rätt i det där med enharmonisk stavning. jag förenklade lite vilket egentligen är ganska dumt...

Hoppas du blev något klokare av detta :rolleyes:

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad va fel i det som skrevs? Kan även skriva Bmmaj7 som det stod ovan av den musikaliska pandan (vet inte vart tecknet är på tangentbodet för maj). James bond - ackordet 🙂 Bmaj7 är ett helt annat ackord. Det är ju dur. Maj7 kan du ju ha i både dur och moll.

Bm7 = liten sjua

Bmmaj7 = Stor sjua

Som musicpanda88 skrev.

MVH

Anders

YAY 😲 Jag hade rätt i något *bröstar upp sig* ☺️

Nu en fråga till trådskaparen, har du koll på C proven som man gör när man söker musiker och musiklärar utb? Dem finner du här annars: LÄNK

Kan säga att de är tämjligen svåra om man inte har total koll på sin musikteori, känns också jäkligt om du söker för att ha något att göra för det kostar ju en slant att få ta provet 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

valle-89 (oregistrerad)
Kan man tänka såhär att ett Dim ackord är som ett D-dur ackord fast med tersen och kvinten ett halvt tonsteg ner? Kan man tänka så? (Jag är rätt ny med detta om ackord i sådan utsträckning så försöker tänka rätt enkelt.)

Ja som "Maart" sa:

Ett E-dur ackord med sänkt ters och sänkt kvint är alltså ett "moll minus 5"

"tex: Em-5"

Det här är egentligen inte ett rikigt dim-ackord. Det här ackordet kan du göra både till ett "dur 7-ackord" (genom att lägga bastonen en stor ters nedanför så att bastonen hamnar i C)

Eller:

utveckla till ett dim genom att lägga till en ton... Nämligen c#/db

Så har jag förstått det... Vet inte ifall jag pekade på nåt relevant men men...

Here we go!😲

/Valle*

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...