Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Eh?

Sidechaining nÀmns ju lite hÀr och var, och om jag har fattat saker och ting rÀtt sÄ gÄr det till sÄ att t.ex bastrumman pÄ en kanal styr en kompressor för t.ex bas pÄ en annan kanal. Syftet med detta skulle dÄ vara att lyfta fram kicken lite mer dvs dÀmpa basen.

Har jag fattat nÄtt fel?

Det jag vill veta Àr hur man gör rent praktiskt, och om det öht. gÄr att göra i Cubasis?

Har jag nÄgon direkt nytta av det i annan musik Àn t.ex disco eller liknande dansmusik?

MVH

HÄkan

Annons
Postat

Det finns nog mÄnga som vet... för jag vet inte... men skulle vilja veta... ni vet?

Postat
  HĂ„kan Ekberg sa:
Eh?

Sidechaining nÀmns ju lite hÀr och var, och om jag har fattat saker och ting rÀtt sÄ gÄr det till sÄ att t.ex bastrumman pÄ en kanal styr en kompressor för t.ex bas pÄ en annan kanal. Syftet med detta skulle dÄ vara att lyfta fram kicken lite mer dvs dÀmpa basen.

Har jag fattat nÄtt fel?

Det jag vill veta Àr hur man gör rent praktiskt, och om det öht. gÄr att göra i Cubasis?

Har jag nÄgon direkt nytta av det i annan musik Àn t.ex disco eller liknande dansmusik?

MVH

HÄkan

Jag har en kÀnsla av att detta Àmne har diskuterats 100 ggr hÀr pÄ forumet. Har ni testat att söka?

Postat

Det skiljer sig nog lite mellan vilka program man anvÀnder hÀr....har grottat lÀnge i hur man bÀr sig Ät i Logic, och kommit pÄ ett sÀtt......

Som exempel....

SpÄr 1 = Kick

SpÄr 2 = BasgÄngen som skall dÀmpas nÀr kicken slÄr

I normala fall lÀgger man en kompressor pÄ "spÄr 2", och vÀljer "spÄr 1"(kicken) i "sidechain-boxen" pÄ kompressorn(alla mjukvarukompressorer har inte möjligheten att sidechaina)....sen fÄr man ju ratta till lÀmpliga instÀllningar, sÄ att tex basen komprimeras lÀmpligt mkt dÄ kicken slÄr........

Men detta fungerade inte för mig i logic....tyvÀrr.....vet inte varför....

SÄ jag var tvungen att skicka ivÀg kicken till en bus.......tex bus 10 (alla under brukar jag anvÀnda till effekter)....för att sedan kunna vÀlja "bus10" i sidechainboxen pÄ kompressorn istÀllet......dÄ fungerade det utmÀrkt....

Och JA, man har nytta av sidechaining Àven fast man inte gör dance/klubb-orienterad musik....absolut. Oerhört smidigt att anvÀnda i all sorts musik....kanske inte klassisk musik dÄ....men rock, pop, techno osv osv....om det Àr sÄ att kicken och basen komkurrerar lite om samma frekvensomrÄde, sÄ blir det ju lÀtt en "peak" nÀr det lirar samtidigt......det löser man ju smidigt med sidechaining........gÄr ocksÄ att lösa med att skicka dom till en bus, och komprimera paketet pÄ vanligt sÀtt dÀr.......ibland ger det ena önskat resultat, ibland det andra.........

Postat
  HĂ„kan Ekberg sa:

Har jag fattat nÄtt fel?

Nej det Àr helt rÀtt. Fast ibland anvÀnds en gate med sidechaininput istÀllet för en kompressor.

Citat
Det jag vill veta Àr hur man gör rent praktiskt, och om det öht. gÄr att göra i Cubasis? Har jag nÄgon direkt nytta av det i annan musik Àn t.ex disco eller liknande dansmusik?

Det har skrivits jÄttemycket om detta pÄ forumet, sÄ egentligen skulle jag hÀnvisa dig till sökfunktionen. Men men... Det finns en del kompressorpluggar som kan göra detta. TC Native Bundle har en kompressor med en extern sidechain-plugin som du sÀtter pÄ kanalen som ska aktivera sidechainen. dB Audioware Mastering har ocksÄ en kompressor med sidechain. DÀr sÀtter du helt enkelt en kompressor pÄ sidechain-kÀllan och aktiverar "send" och en kompressor pÄ ljudet som ska duckas, och aktiverar "recieve".

Postat

Sidechain Ă€r att en annan kanal triggar en annan. Tex sĂ„ som workout-damer anvĂ€nder ducking. Dvs det ligger en kompressor eller gate pĂ„ ett stereospĂ„r med musik som dunkar pĂ„ högt och fint... 😛 gate Ă€r instĂ€lld pĂ„ sidechain eller keyinput och en mikrofon Ă€r inkopplad till kompressorns/gate:ns keyinput. NĂ€r signalen frĂ„n mikrofonen överstiger det instĂ€llda threshold-vĂ€rdet sĂ„ dĂ€mpar kompressorn/gaten med ex antal dB (som den Ă€r instĂ€lld pĂ„).

Det samma gÄr att göra in en mix med olika kanaler.

Det rÀtta ordet Àr engentligen key input.

Sidechainprocessering Àr om du har tex 6 kanaler med trummor sÄ processeserar man det som vanligt med gate...kompressor mm. Vanligt Àr att man sedan skickar det till en buss o smackar pÄ kompressor mm pÄ stereospÄret. IstÀllet för detta sÄ splittar man signal och processerar vÀldigt hÄrt och bara skjuter till detta lite grann till de andra spÄren.

Rörigt....eller hur. Lite dĂ„lig pĂ„ att förklara o e trött som fan idag. Men hoppas det klarnade lite i alla fall 😄

Postat (redigerat)
  addic59 sa:
Hur stÀller man dÄ en comp/gate för att fÄ en sÄdan effekt?

LÄg attack, lÄg release (dock inte för lÄg release), hög kompressionsratio och sedan leker du med tresholden tills det lÄter bra.

Edit: KrĂ€ver ju att du har sidechainen inkopplad och fungerande 😛

Redigerat av dbd
Postat
  dbd sa:
  addic59 sa:

LÄg attack, lÄg release (dock inte för lÄg release), hög kompressionsratio och sedan leker du med tresholden tills det lÄter bra.

Edit: KrĂ€ver ju att du har sidechainen inkopplad och fungerande 😄

Finns ju inget standardvĂ€rde till detta

😛

Postat
  Fredster sa:
  dbd sa:
  addic59 sa:

Edit: KrĂ€ver ju att du har sidechainen inkopplad och fungerande 😄

😛

Jag ser inget standardvÀrde, jag ser riktlinjer. Jag skrev hur jag brukar göra. Fattar du?

Postat
  dbd sa:
Det finns en del kompressorpluggar som kan göra detta. TC Native Bundle har en kompressor med en extern sidechain-plugin som du sÀtter pÄ kanalen som ska aktivera sidechainen. dB Audioware Mastering har ocksÄ en kompressor med sidechain.

Testa ocksÄ Voxengo Crunchessor (v 1.2). En mycket enkel, smidig och billig kompressor.

Har för mig att Waves C1 klarar det ocksÄ.

Postat
  dbd sa:
  Fredster sa:
  dbd sa:
  addic59 sa:

Edit: KrĂ€ver ju att du har sidechainen inkopplad och fungerande đŸ˜±

😄

Jag ser inget standardvÀrde, jag ser riktlinjer. Jag skrev hur jag brukar göra. Fattar du?

Mmmmm..... 😛

Postat
  joachime sa:
Har för mig att Waves C1 klarar det ocksÄ.

Japps, fast jag tror inte den funkar med extern sidechain. I C1 sÀtter vÀljer man med en EQ, en frekvens som ska agera som sidechain-trigger. T.ex. material som Àr 100 hz, ska ducka allt material som Àr över 100 hz. Men det Àr samma princip, bara det att resultatet blir mer subtilt. Detta anvÀnds ofta i enkelbands mastringskompressorer.

Postat
  Fredster sa:
  dbd sa:
  Fredster sa:
  dbd sa:
  addic59 sa:

Edit: KrĂ€ver ju att du har sidechainen inkopplad och fungerande 🙂

😄

Mmmmm..... 😛

đŸ˜±

Postat

Tack, för all hjÀlp!

Har vĂ€l blivit lite klokare 😛

FĂ„r se om jag kan hitta nĂ„gon bra kompressorplugg att testa med, helst gratis om det finns 🙂

K-v-R nĂ€sta 🙂

MVH

HÄkan

PS. om jag inte fĂ„r det att funka Ă„terkommer jag 🙂 DS.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.