Jump to content
Annons

Gitarr Inspelning


ADM1993

Recommended Posts

Tjena.

Har precis börjat fixa till min hemma studio. Men ett problem har dykt upp ... När jag spelar in min akustiska gitarr så blir volymen på inspelningen väldigt väldigt låg. Helt okej när man ska sjunga i micken, men ingen vidare när man spelar inte gitarren.

Vad kan problemet vara?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kanske ska skriva vad du har för ljudkort, mic (osv) och även posta en ljudsnutt. Att skriva hur du gick tillväga vore även det bra. Skål. Annars är det lite som att leta efter en nål i en höstack, även fast man kan gissa.

Redigerat av barrf
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske ska skriva vad du har för ljudkort, mic (osv) och även posta en ljudsnutt. Att skriva hur du gick tillväga vore även det bra. Skål. Annars är det lite som att leta efter en nål i en höstack, även fast man kan gissa.

SoundBlaaster X-Fi Creative heter ljudkortet, sen har jag nån billig mick, vette fan va det heter, men det är iaf en Philips mick. Ja du, det låter ju bra, kvaliten är ju hyffsad, men det låter bara så jäkla lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

SoundBlaaster X-Fi Creative heter ljudkortet, sen har jag nån billig mick, vette fan va det heter, men det är iaf en Philips mick. Ja du, det låter ju bra, kvaliten är ju hyffsad, men det låter bara så jäkla lågt.

Exakt var står micken och var står du?

Din mick är till 99% inte en kondensator mick. Så du kan bara närmicka saker med den.

Och ditt ljudkort är ju inte direkt gjort för att spela in saker med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt var står micken och var står du?

Din mick är till 99% inte en kondensator mick. Så du kan bara närmicka saker med den.

Och ditt ljudkort är ju inte direkt gjort för att spela in saker med.

Ja du, micken håller jag i handet när jag sjunger, måste nästan nudda med läpparna mot micken för att ljud ska komma. Och med gitarr så måste jag ha micken precis vid strängarna och spela hårt som f*n för att ljud ska komma. Micken suger, ingen snack om saken, men vet inte om det är mitt ljudkort det är mest fel på eller micken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du, micken håller jag i handet när jag sjunger, måste nästan nudda med läpparna mot micken för att ljud ska komma. Och med gitarr så måste jag ha micken precis vid strängarna och spela hårt som f*n för att ljud ska komma. Micken suger, ingen snack om saken, men vet inte om det är mitt ljudkort det är mest fel på eller micken..

En blandning av båda.

Micken behöver mycket förstärkning och ljudkortet levererar för lite förstärkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Ska han spela in akustisk gitarr så är det ju bara kondensator som gäller.

Ingenting är fel. Klart det går med en SM57'a men däremot får du kanske ratta lite extra med eq'n om du måste ha "kristalljudet". Eftersom den inte ger så mycket diskant så går det inte att placera den så att det kommer upp i kondensatormik kvalitet i det höga registret.

Visst, en penna är väl att föredra, jag kör med en penna som vanligt pekad mot 12 band + en stormembrans mik 60 cm ifrån för att få rumsklangen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...