Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjena.

Har precis börjat fixa till min hemma studio. Men ett problem har dykt upp ... När jag spelar in min akustiska gitarr så blir volymen på inspelningen väldigt väldigt låg. Helt okej när man ska sjunga i micken, men ingen vidare när man spelar inte gitarren.

Vad kan problemet vara?

Tack!

Annons
Posted
Konstigt om det låter okej när du sjunger i mikken men inte lyckas fånga guran. 🙂 Höj annars inspelningsvolymen.

Den är redan på högsta 😛

Posted (edited)

Du kanske ska skriva vad du har för ljudkort, mic (osv) och även posta en ljudsnutt. Att skriva hur du gick tillväga vore även det bra. Skål. Annars är det lite som att leta efter en nål i en höstack, även fast man kan gissa.

Edited by barrf
Posted
Du kanske ska skriva vad du har för ljudkort, mic (osv) och även posta en ljudsnutt. Att skriva hur du gick tillväga vore även det bra. Skål. Annars är det lite som att leta efter en nål i en höstack, även fast man kan gissa.

SoundBlaaster X-Fi Creative heter ljudkortet, sen har jag nån billig mick, vette fan va det heter, men det är iaf en Philips mick. Ja du, det låter ju bra, kvaliten är ju hyffsad, men det låter bara så jäkla lågt.

Posted
SoundBlaaster X-Fi Creative heter ljudkortet, sen har jag nån billig mick, vette fan va det heter, men det är iaf en Philips mick. Ja du, det låter ju bra, kvaliten är ju hyffsad, men det låter bara så jäkla lågt.

Exakt var står micken och var står du?

Din mick är till 99% inte en kondensator mick. Så du kan bara närmicka saker med den.

Och ditt ljudkort är ju inte direkt gjort för att spela in saker med.

Posted
Exakt var står micken och var står du?

Din mick är till 99% inte en kondensator mick. Så du kan bara närmicka saker med den.

Och ditt ljudkort är ju inte direkt gjort för att spela in saker med.

Ja du, micken håller jag i handet när jag sjunger, måste nästan nudda med läpparna mot micken för att ljud ska komma. Och med gitarr så måste jag ha micken precis vid strängarna och spela hårt som f*n för att ljud ska komma. Micken suger, ingen snack om saken, men vet inte om det är mitt ljudkort det är mest fel på eller micken..

Posted
Ja du, micken håller jag i handet när jag sjunger, måste nästan nudda med läpparna mot micken för att ljud ska komma. Och med gitarr så måste jag ha micken precis vid strängarna och spela hårt som f*n för att ljud ska komma. Micken suger, ingen snack om saken, men vet inte om det är mitt ljudkort det är mest fel på eller micken..

En blandning av båda.

Micken behöver mycket förstärkning och ljudkortet levererar för lite förstärkning.

Posted
En blandning av båda.

Micken behöver mycket förstärkning och ljudkortet levererar för lite förstärkning.

Så borde jag först och främst skaffa en ny mick eller ett nytt ljudkort?

Posted

En ny mick först och främst... En dynamisk enkel mick blir aldrig bra till ak gitarr. Man får ju en hyfsad konding för ca 1000 kr.

Jag tror det blir stor skillnad. Leta nåt begagnat i en musikaffär tex.

Posted

Mig veterligen så har X-Fi korten inte 48v till fantommatning. Så du borde rikta in dig på en dynamisk mikrofon, typ SM57 eller SM58.

Posted

Hur bra är SM57 till att spela in acustic? Måste man vara nära micen? Eller kan man va 10-15 cm ifrån?

• 2 months later...
Posted
Ska han spela in akustisk gitarr så är det ju bara kondensator som gäller.

Ingenting är fel. Klart det går med en SM57'a men däremot får du kanske ratta lite extra med eq'n om du måste ha "kristalljudet". Eftersom den inte ger så mycket diskant så går det inte att placera den så att det kommer upp i kondensatormik kvalitet i det höga registret.

Visst, en penna är väl att föredra, jag kör med en penna som vanligt pekad mot 12 band + en stormembrans mik 60 cm ifrån för att få rumsklangen.