Jump to content
Annons

Bygga basfälla - Kan man göra så här?


Qbaze

Recommended Posts

Hej

Nu har jag kommit fram till att sätta upp tilluften till musikrummet, och tänkte kombinera detta med att bygga en basfälla.

Blir det bra att göra så här? eller är det något jag ska ändra på? Mer isolering?

Här kommer tilluften in i rummet. Ett rör på varje sida av långväggen, nere i hörnet. (Totalt 2st tilluftsrör)

mini-P4050121.JPG

Och så här tänkte jag bygga en basfälla som döljer rören:

basstrap.png

Jag har tänkt att sparka igång med detta eventuellt nu i veckan, annars efter helgen, så alla tips och råd är välkomna! 😛

/Q

Redigerat av Qbaze
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Det där såg ju otroligt smart ut. Vilken snygg ritning, hur gjorde du den. Jag kan bara rita streckgubbar på papper.

Konstruktionen måste ju vara lysande. Jag har segelsäckar som basfällor.

Vet inte om segelsäckar tar så mycket lågfrekventljud ur ur rummet.

Men segelsäckar dämpar högre upp i frekvensen, det vet jag med för om en månad så blir mitt rum lite mindre dämpat igen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)

Ställer en ny fråga, har surfat runt lite och även kollat i div trådar men hittar ingen som på ett överskådligt sätt förklarar vilka material som dämpar vilka frekvenser och hur man placerar och utformar detta på ett bra sätt. Vet någon om någon tråd eller sida på nätet som jag kan titta på?

Tacksam för hjälp 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställer en ny fråga, har surfat runt lite och även kollat i div trådar men hittar ingen som på ett överskådligt sätt förklarar vilka material som dämpar vilka frekvenser och hur man placerar och utformar detta på ett bra sätt. Vet någon om någon tråd eller sida på nätet som jag kan titta på?

Tacksam för hjälp 😆

Lite grundläggande om akustikbehandling kan du läsa HÄR.

- och sedan finns ju också Crunchers mastodont-tråd. 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där såg ju otroligt smart ut. Vilken snygg ritning, hur gjorde du den. Jag kan bara rita streckgubbar på papper.

Konstruktionen måste ju vara lysande. Jag har segelsäckar som basfällor.

Hej

Ritningen är gjord i Google Sketchup, som är ett gratisprogram och kan laddas ner här:

Google Sketchup

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite grundläggande om akustikbehandling kan du läsa HÄR.

- och sedan finns ju också Crunchers mastodont-tråd. 😆

Hej Claes

Tack för länkarna!

Efter att ha läst wiki'n om basfällor så verkar det ju som om detta skulle kunna fungera.

Det som jag är osäker på är om det räcker med 95mm isoleringen, eller om jag ska sätta dubbla lager? ....190mm

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en variant som kallas superchunk. Då skär man halva kvadrater (trianglar, duh!) av isoleringsmaterial och lägger bakom den tvärställda skivan. Ska de om jag hittar några länkar...

Här kommer det lite blandat:

Lite info om Superchunk

Info om vanlig hörnabsorbent

Jämförelse mellan Superchunk, vanlig hörnabsorbent och Auralex MeagLENRDS

Suprechunk bass trap project

Akustikbehandling med bl a DIY Superchunks

Länkar till fler DIY-projekt

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är nog bättre ur akustisk synvinkel att låta luften släppas ut där uppe. Dvs låta luften passera ljudisoleringen Kapa av böjen och

låta eventuella ljud studsa i isoleringen. Men det beror väl kanske också mycket på hur mycket ljud som finns och hur mycket luft som man

måste pressa igenom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en variant som kallas superchunk. Då skär man halva kvadrater (trianglar, duh!) av isoleringsmaterial och lägger bakom den tvärställda skivan. Ska de om jag hittar några länkar...

Här kommer det lite blandat:

Lite info om Superchunk

Info om vanlig hörnabsorbent

Jämförelse mellan Superchunk, vanlig hörnabsorbent och Auralex MeagLENRDS

Suprechunk bass trap project

Akustikbehandling med bl a DIY Superchunks

Länkar till fler DIY-projekt

Tjena!

Tack för tipsen!! 🙁

Jag tror att det får bli denna variant som jag hittade på en av länkarna: Basfälla

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet var man kan hitta dessa "semi-rigid boards" som de använder?

Jag har kvar en del glasfiberskivor från byggmax, men de är lösa som sockervadd. Har rätt mycket av dem i inspelningsrummet och det gör rejäl skillnad, men alla byggskrivningar verkar vara gjorda med de lite fastare skivorna. Verkar ju klart bättre eftersom de får lite högre densitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

basstrap.png

Det finns flera brister med den illustrerade designen:

Luftmassan bakom panelen måste vara isolerad (lufttät konstruktion) annars blir det ingen panelabsorbent överhuvudtaget (det är den inneslutna gasen (luft) som agerar fjäder i en panelabsorbent).

Glasullen sitter mot panelen (som hindrar den från att vibrera).

Det sitter en högtalare mot panelen (som även den hindrar en rörelse i panelen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörnabsorbenter av endast isolering skall ju ha luftkontakt gilbert? Alltså, om man gör endast basfälla genom att skära av hörnen med isoleringsskiva?

Jag tror inte det är tänkt att vara nån slags helmholz, eller har jag fattat fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörnabsorbenter av endast isolering skall ju ha luftkontakt gilbert? Alltså, om man gör endast basfälla genom att skära av hörnen med isoleringsskiva?

Jag tror inte det är tänkt att vara nån slags helmholz, eller har jag fattat fel?

det ävar ju panel resonator och inte helmholz resonator som Gilbert menar. panel resonator är bättre lämpad i ett inspelnings(tex om spelar in mycket trummor och andra volymstaka instrument) rum än kontrollrumm pga ojämn absorbering krurva mätt i db. det blir ju mer rörelse i panelen ju högre volym man spelar, altså att den absorberar mer vid stakare ljudvolym.

Link to comment
Dela på andra sajter

mini-P4050121.JPG

Jag har inte provat de rören specifikt men har varit intresserad av att prova, så du får gärna posta dina erfarenheter. Det jag eventuellt skulle ändra på är att forsta vinkeln in i rummet skulle jag ta bort och ersätta med den böjliga, ljudämparen du har. Anledningen är att ljud tycker det är jatteskoj att bli dämpade i krökar, för det är mer effektivt. Annars ser det ut som en konstruktion värd att satsa på.

basstrap.png

Jag fattar att du inte är ute efter att bygga en panelabsorbent eller liknande och jag tycker konstruktionen ser alldeles utmärkt ut för att vara en hörnabsorbent. (Visst den klarar bara att hålla frekvenser över 125Hz i schack men ändå.) Själv hade jag kanske fyllt hela utrymmet fram till röret med stenull, men det fungerar ju ändå. Det man skall komma ihåg är att ljudet som träffar röret är det som transfereras till nästa rum. Isolationen blir alltså inte mer än den sten/glasull som sitter framför röret, resten åker in i nästa rum. Man skall alltså till med en försvarlig mängd stenull i hörnet innan man uppnår samma isolation som en gipsplatta. Bara en varning innan du blir allt för besviken. Men i grunden, om man kan leva med det läckaget, tycker jag konstruktionen ser riktigt intressant ut och definitivt värd att prova. (Jag har själv haft samma konstruktion i åtanke i mindre studios, jag har bara inte haft möjligheten att prova ännu så jag är jättenyfiken på hur det blir! 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

panel resonator är bättre lämpad i ett inspelnings(tex om spelar in mycket trummor och andra volymstaka instrument) rum än kontrollrumm pga ojämn absorbering krurva mätt i db. det blir ju mer rörelse i panelen ju högre volym man spelar, altså att den absorberar mer vid stakare ljudvolym.

Detta påstående får du nog backa upp med en länk som styrker detta.

Skulle gissa på att det omvända förhållandet råder, d v s att panelen absorberar sämre vid högre SPL (men troligtvis bara vid extrema värden) då skivan närmar sig gränsen för hur mycket den kan svänga med fysiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar att du inte är ute efter att bygga en panelabsorbent eller liknande och jag tycker konstruktionen ser alldeles utmärkt ut för att vara en hörnabsorbent. (Visst den klarar bara att hålla frekvenser över 125Hz i schack men ändå.) Själv hade jag kanske fyllt hela utrymmet fram till röret med stenull, men det fungerar ju ändå. Det man skall komma ihåg är att ljudet som träffar röret är det som transfereras till nästa rum. Isolationen blir alltså inte mer än den sten/glasull som sitter framför röret, resten åker in i nästa rum. Man skall alltså till med en försvarlig mängd stenull i hörnet innan man uppnår samma isolation som en gipsplatta. Bara en varning innan du blir allt för besviken. Men i grunden, om man kan leva med det läckaget, tycker jag konstruktionen ser riktigt intressant ut och definitivt värd att prova. (Jag har själv haft samma konstruktion i åtanke i mindre studios, jag har bara inte haft möjligheten att prova ännu så jag är jättenyfiken på hur det blir! 😄 )

Jag hoppas att det inte är tanken att denna absorbent även skall agera isolering för då kommer konstruktören bli väldigt besviken. Basen är nästan alltid det största problemet och då spelar det i princip ingen roll hur mycket poröst material som sitter framför då det fortfarande kommer att skapas en tryckvariation i hörnet som kommer att vandra vidare i röret.

Helt riktigt så kommer konstruktionen bara att absorbera effektivt över ¼ våglängd av tjockleken (alt. placering av materialet) om man enbart använder porösa material, så någon basfälla i ordets rätta bemärkelse kommer det i så fall inte att bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om segelsäckar tar så mycket lågfrekventljud ur ur rummet.

Men segelsäckar dämpar högre upp i frekvensen, det vet jag med för om en månad så blir mitt rum lite mindre dämpat igen 😄

Segelsäckarna är rätt så bastanta. Kryssfocken som ligger förpackad i ett fockkapell fyller upp nästan helt under sängen som står mittemot lyssningsväggen. Och de andra seglen är störreändå. Ju tjockare doningar, ju mer bas borde de väl kunna suga i sig? Ska försöka höra om det är nån skillnad sen jag sjösatt och seglen får göra tjänst som segel.

Bakom väggen där ljudet slår emot har jag en långsmal snedgarderob modell äldre kåk på övervåningen. Taket går ner snett där så kanske hela den lådan blir lite basfälla? Att bo i en träkåk och inte i betong känns som en nästan orättvis fördel i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...