Jump to content
Annons

strippat piano


SuneMangs

Recommended Posts

hallå.

jag har just kånkat in mitt piano i min replokal. det är typ från 1930-talet, nu ostämt men snart ska det ordnas.

iallafall, det är ju så äckligt mycket fräckare om man tar bort alla luckor och sånt, alltså själva resonanslådan. är det en dum idé? 😆 jag hade tänkt att micka upp det sen också för inspelning. är det att föredra med allt på?

har hört att man kan få lite schysstare bas om man tar bort locket vid fötterna så det står öppet där. stämmer detta?

SM

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En "låda" i ett piano är till för att helt enkel ta fram det ljud som strängarna skapar. Om man tar bort alla väggar osv så kommer du nog att få en rejäl volym-minskning.

Jag är själv ingen expert på piano men jag tycker att det låter mest logiskt. Sen det där med att bara ta bort nån lucka i botten eller så, har jag därför ingen aning om hur resultatet av det kan bli. Men om det inte är allt för stora ingrepp att ta bort nån lucka så kan du ju alltid micka upp när allt är på och sen jämföra lycka för lucka om du tycker det blir bättre eller sämre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...