Jump to content
Annons

Funderar på att köpa UAD-2


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Går i tankar om att investera ett UAD-2 kort, kan inget om dessa eller UAD-1.

Finns det allt man behöver till UAD korten? Kompressorer, rverb, delay, osv osv?

Jag har förstått att man måste köpa till pluggar eftersom, men får man många på köpet som är värda att ha?

Tacksam för lite info och erfarenheter angående detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ser inte UAD-korten som en ersättning för andra pluggar utan som ett komplement. Jag tycker de gör riktigt bra kompressorer som är enkla att arbeta med och som låter bra i sammanhanget (mixen). Det finns nog inte ett enda projekt där jag inte använder mig av endera LA-2, 1176 LN, Fairchild eller LA-3. Ofta flera instanser av flera av dem.

Tycker också att VCA VU och Precision Buss Comp är värda att kolla in.

EQ-mässigt klarar jag mig så bra med det jag redan har och har faktiskt inte demat alla eq-pluggar som finns till korten. Men Pulteq-eq'n är riktigt bra.

Visst klarar man sig med de medföljande pluggarna, men det är de man köper till som gör kortet värt att investera i. När man köper ett kort får man med en sorts rabattkuponger som gäller för köp av ytterligare pluggar. Varje månad är det dessutom rabbaterade priser på ett urval pluggar så det är lätt hänt att man bygger ut sin plugg-park succesivt.

Det finns mer att läsa om kortet och pluggarna på www.uaudio.com och det inofficiella UAD-forumet http://www.studionu.com/uadforums/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte UAD-korten som en ersättning för andra pluggar utan som ett komplement. Jag tycker de gör riktigt bra kompressorer som är enkla att arbeta med och som låter bra i sammanhanget (mixen). Det finns nog inte ett enda projekt där jag inte använder mig av endera LA-2, 1176 LN, Fairchild eller LA-3. Ofta flera instanser av flera av dem.

Tycker också att VCA VU och Precision Buss Comp är värda att kolla in.

EQ-mässigt klarar jag mig så bra med det jag redan har och har faktiskt inte demat alla eq-pluggar som finns till korten. Men Pulteq-eq'n är riktigt bra.

Visst klarar man sig med de medföljande pluggarna, men det är de man köper till som gör kortet värt att investera i. När man köper ett kort får man med en sorts rabattkuponger som gäller för köp av ytterligare pluggar. Varje månad är det dessutom rabbaterade priser på ett urval pluggar så det är lätt hänt att man bygger ut sin plugg-park succesivt.

Det finns mer att läsa om kortet och pluggarna på www.uaudio.com och det inofficiella UAD-forumet http://www.studionu.com/uadforums/

Tack så mycket för den infon, schysst att du nämner schyssta pluggar dessutom!

Vad kostar dessa pluggar du nämnt? Handlar det om flera tusenlappar?

Sen ser man ju att det går att koppla 4st kort i serie och få ut extremt mycket prestanda av dessa, hur långt klarar man sig med ett kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tack så mycket för den infon, schysst att du nämner schyssta pluggar dessutom!

Vad kostar dessa pluggar du nämnt? Handlar det om flera tusenlappar?

Sen ser man ju att det går att koppla 4st kort i serie och få ut extremt mycket prestanda av dessa, hur långt klarar man sig med ett kort?

Men ärligt alltså. Om du är seriöst intresserad så har du väl kollat, eller borde kolla själv all nödvändig info på deras hemsida. Dyrt blir det i alla fall. Det är som droger, har man väl köpt en plugg vill man snart ha en till av deras. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ärligt alltså. Om du är seriöst intresserad så har du väl kollat, eller borde kolla själv all nödvändig info på deras hemsida. Dyrt blir det i alla fall. Det är som droger, har man väl köpt en plugg vill man snart ha en till av deras. 😉

Vet inte vad det är, men jag har slutat att läsa reklam och alla dessa lovord och "faktum" som dom säger att deras produkt sägs kunna göra och prestera, men visst kan man kolla upp priser och dyligt på deras sida, eller så kanske det finns billigare sidor att rekommendera att köpa dessa pluggar som man inte vet om?

//Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så kanske det finns billigare sidor att rekommendera att köpa dessa pluggar som man inte vet om?

Pluggarna säljs enbart via Universal Audios hemsida och kostar mellan 79 och 249 USD.

Jag använder ett UAD-2 duo i kombination med ett UAD-1 och upplever det som tillräckligt kraftfullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allright, känns som att man får vänta ett tag då kanske, som du säger att mycket vill ha mer så känns det som att jag brukar drabbas av den åkomman också.

Tack så hemskt mycket för era inputs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...