Jump to content
Annons

Vilket är bäst?


debatt

Recommended Posts

Hej där!

Vilket är bäst - instrumentpluggar eller riktiga instrument? Vad tycker ni?

Finns det situationer när man inte bör sträva efter att få fram det riktiga instrumentet, utan hålla sig till en plugg om en sådan finns att tillgå? När? Och varför?

Är det en fråga om musikstil?

På mitt kommande projekt är det mest riktiga instrument, uppmikade med mikrofon/er, förutom Clavia (som ju är en syntetisator med samplade instrumentljud typ hammond och wurlitzerpiano, så det är ju lite fusk hehe), som lajnas in. Eventuellt kommer det att smyga in Addictive drums också - hemska tanke. I övrigt är allt mikat - akustisk gitarr, spansk gitarr, elgitarr, halvakustisk gitarr, elbas, cello, tvärflöjt, cajon, tamburin, shaker, wah tubes, güiro, vibra slap, bongos, congas, xylofon, kazoo, klarinett, dragspel, elfiol, mandolin, säckpipa, glockenspiel, panflöjter, munspel etc.

Tanken är sparsamt med effekter dessutom och att utnyttja maximalt av rummets egna klang.

:rolleyes:

//:musikinstrumentdebatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, men det tycker jag beror på mer i vilken sits man är .

Skillnad på demo och slutproduktion , skillnad på demo och en prodd överlag känns det som .

Jag använder ALLTID riktiga gitarrer, för det finns ingen plugg i världen som kan ersätta riktiga gitarrer.

Samma gäller BAS och jag kör en riktig prodd, folk tror att det inte är nån skillnad, men det gör 30% av låten känns det som (när man väl jämför).

Däremot stråkar? piano? pads? arpeggios? synthljud? alla digitala ljud finns oftast även i tex en poplåt, dansbandslåt, rocklåt .. whatever.

Jag skulle aldrig falla mig in tex att anlita nån violinist eller nån på säg Cello när det finns extremt bra plugins för denna typen av ljud (enligt mig).

Piano finns det miljardvis , även med extremt bra "äkta" klang.

Trummor finns ju en uppsjö, och jag har egensamplade sett som går att få väldigt verkliga när man programmerar det.

Ändå går det inte jämföra med en riktig trummis där alla 10 uppmickade ljud synkar med låten den spelas till

Ska man programmera på riktigt bör man även recorda room och försöka vrida till nån slags upphängning för att få med allt .

Alla jobbar givetvis olika, men det är nog självklart att det ingår VSTplugins på 99% av alla låtar som görs idag på nåt eller annat sätt.

Även om jag anser att akustisk, elgitarr och bas är det allra viktigaste elementen för att få en låt levande.

Din prodd här verkar ju vara en total slutproduktion? Och det känns som det verkligen är bäst att det händer nåt med låten du gjort :rolleyes: Annars har du lagt löjligt mkt tid i onödan? eller är det ett beställningsjobb eller liknande så går det ju an .

Men du är på tok för överambitiös enligt mig 😛

Blir inte mixen kladdig med sååå mkt uppmickat?

/Perrra

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag hade nog tagit mig mödan att lägga riktiga trummor när du ändå är inne på att köra akustiskt.

Skit i pluggar om du har kompisar som lirar tex fiol eller vad du nu kan tänkas behöva.

Kör akustiskt fullt ut!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Blir inte mixen kladdig med sååå mkt uppmickat?

Hur tror du man gjorde förr? Och fortfarande gör?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ska det låta som ett akustiskt instrument så är ett akustiskt instrument bäst. Men jag tycker gränsen blir svårare och svårare att avgöra. Även om en samplad flygel låter ganska bra och det är svårt att avgöra om det är äkta eller samplat så är det olika skillnad när man spelar. Men tusan vet om det ens är en relevant fråga. Valet av instrument är en del av skapandet. Tyvärr har man inte möjligheter att välja som man vill. Man får klara sig med det man har. Men visst skulle det sitta bra med en vintage telefunken mic och en steinway flygel. Men jag tror inte att det egentligen är

en begränsning att man inte har dem, frågan är väl om någon ens skulle kunna märka någon skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens samplingsbibliotek är så bra så det finns nog inte många som hör skillnad om dom inte sätter sig och verkligen hårdlyssnar. Men jag skulle nog ändå fixa ihop musiker och köra in det mesta med riktiga instrument om jag skulle göra en riktig platta. Undantaget är trummor och stråkar (stråkorkester), DFH Superior 2.0 är tillräckligt bra och jag skulle aldrig ha råd att skaffa utrustning och en bra lokal för att spela in en stråkorkester.

Många av dom instrumenten du skriver om debatt är ju sånna som är ganska svåra att programmera bra, så jag tycker du gör rätt i att spela in dom på riktigt. Det ser ju snyggare ut på ett eventuellt omslag att skriva ut en lång lista med musiker på alla instrument också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur tror du samplingarna kommer in i pluggarna? Har det inte varit mickat?

Jorå, fast skapligt digitaliserade och gått igenom diverse processhantering antar jag, det är ju übercleant sound i syntharna idag.. Allt lär väl inte vara samplat.

Du kan ju nästan göra vad som helst med ljudvågor.

Jag är ABSOLUT inte emot levande instrument, tvärtom, hade man möjligheterna skulle man gärna använda det i samtliga låtar, men det jag säger är att det lät överambitiöst med vissa av instrumenten och att vissa grejer kan man få lika snyggt i midi som med liveljud.

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Eventuellt kommer det att smyga in Addictive drums också - hemska tanke.

hehe 😉

Vissa typer av instrument låter sig göras bättre/enklare som virtuella.. trummor är ganska lätt jämfört med t ex akustisk gitarr.

Sen beror det ju jättemycket på den som spelar/programmerar också.

Låter som ett spännade projekt iaf!

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Abba o Tretow använde ju DX7 där Benny hade programmerat ett stråkljud. Om jag kommer ihåg rätt så hyrde de in 4 stråkmusiker (kommer inte ihåg vilka instrument - typ cello,violin etc). Dessa fyra musiker fick köra sin grej 4 gånger. Sen blandade man detta med Bennys stråkljud. Soundet blev världsberömt och eftertraktat. Bl a säger John Paul Jones att det var det bästa när Zeppelin spelade in skiva i Abbastudion, att han fick Bennys stråkljud i gåva av honom. Han har använt det på många produktioner där han stått som producent. Kanske kan vara bra att ta det bästa från två världar? Bara för att man har tillgång till ett riktigt instrument så behöver det ju inte bli bra, eller hur? Speltekniska brister, instrumentets kvalitet, tillgång till ett akustiskt bra rum, rätt mikrofon etc. Det finns en massa potentiella "felkällor" som är mer eller mindre svåra att ta sig förbi som hemmapulare och även som proffs. Har jag tillgång till en duktig violinist med ett bar instrument och tillgång till rätt mikrofoner och ett bra rum för ingen eller liten kostnad? Om man svarar "nej" på en eller fler av dessa frågor bör man kanske överväga att prova med en instrumentplugg och se hur långt man kommer den vägen?

Sen är det ju bara att lyssna i demoavdelningen på detta forum för att inse att det inte behöver låta "riktiga" trummor bara för att man haft tillgång till "världens bästa trumplugg". Det behövs också en grundläggande förståelse för hur en trummis och ett trumset fungerar, både avseende dynamik, anslagskänslighet och timing. Vad jag menar är att det inte alltid är så lätt att få till det bra trots bra hjälpmedel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft många disskussioner med vänner speciellet angående inspelning av trummor när man nämner att DFH Superior 2.0 är bättre, enklare och helt enkelt riktigt professionellt tillsammans med ett el-set.

Det är alltid lika roligt att prata om detta med en stenhård "analog" hårdrockare när man själv är "studiomänniska"..

Vilka agressioner de har... haha.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft många disskussioner med vänner speciellet angående inspelning av trummor när man nämner att DFH Superior 2.0 är bättre, enklare och helt enkelt riktigt professionellt tillsammans med ett el-set.

Det är alltid lika roligt att prata om detta med en stenhård "analog" hårdrockare när man själv är "studiomänniska"..

Vilka agressioner de har... haha.. 😉

Ja, om "Analoga hårdrockare" fick reda på hur man jobbar fram det trumsound de hör på dagens moderna metalproduktioner (t ex In Flames och Soilwork) så skulle de antagligen börja lipa?! Studio var ju och hälsade på med "Spår för spår" i deras Gbg-studio under inspelningen av senaste plattan. De hade ju en kille speciellt avdelad för "Sound Replacing" om jag inte minns fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog tagit mig mödan att lägga riktiga trummor när du ändå är inne på att köra akustiskt.

Skit i pluggar om du har kompisar som lirar tex fiol eller vad du nu kan tänkas behöva.

Kör akustiskt fullt ut!

Särskilt detta ska jag ta till mig. Kan ju bli några låtar med trumset och en och annan med Addictive drums. Får se vad som händer.

Känner dem som kan lira fiol, cello, klarinett, tvärflöjt etc. Trummor också iofs... Själv är jag mer inne på gitarrbiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Har haft många disskussioner med vänner speciellet angående inspelning av trummor när man nämner att DFH Superior 2.0 är bättre, enklare och helt enkelt riktigt professionellt tillsammans med ett el-set.

Det är alltid lika roligt att prata om detta med en stenhård "analog" hårdrockare när man själv är "studiomänniska"..

Vilka agressioner de har... haha.. 😆

Ja sätt dem i handen en CD med superior eller så på utan att de vet och de kommer garanterat säga att så här ska det låta när en riktig trummis lirar. 🙂 Jo har känt en del såna metalsnubbar som fnyser av förakt bara de hör ordet trummaskin och samplingar överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jobbar med en demo nu och började med att micka stärkare, det tog sjukt mkt tid och kraft plus att jag inte fick ngt speciellt bra resultat. Så nu har jag helt förkastat det och kör enbart med waves gtr3 solo vilket 1. sparar sjukt mkt tid/svett/roddning och 2 LÅTER BÄTTRE! kanske pga att jag inte är så bra på att micka stärkare, men jag följde iaf alla regelverk, vänner/bekanta mfl (många proffesionella ljudtekniker i bekanskapskretsen) men likväl gick det åt helvete.

Har man inte har rätt akustiska miljöer att tillgå så faller ju hela grejen med att micka anser jag. Så då vinner ju ofta de extremt lättjobbade pluggarna.

mvh jonte

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker köra riktiga instrument så långt det går. Trummor kör jag en del genom EZ drummer, där det funkar.

Till det vi håller på att spela in nu har vi faktiskt till och med trackat ner en stråkorkester á la Electric Light Orchestra (fast utan facer).

Det låter väldigt bra och det blir ju framför allt precis som vi vill... Dessutom är det härligt att veta att varje instrument spelas av någon

som vi känner, gillar och har spelat med.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ju tänka på att det kan låta olika om man spelar in ett trumset för 10'000kr i ett litet trångt rum.. gentemot tex Superior där man använt bra mycket dyrare grejer rakt igenom.. samt ett bättre rum. Detsamma gäller ju stråkar.

Jag tycker att man ska köra akustiskt så långt man kan. Det är roligare att både göra och lyssna på sen.. men man måste ju inse sina begränsningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...