Jump to content
Annons

Dålig studioerfarenhet.


wicked_s

Recommended Posts

För många år sedan spelade vi in en demotape. Det var våran första studioinspelning. Innan dess hade vi använt oss utav en gammal bandspelare av märket MARK.

Det hela utspelade sig i en riktigt dyr och proffsig studio. Första intrycket var mäktigt. Vi klev ner för trapporna till en gammal industrilokal, och bakom en kraftig ståldörr fann vi studion. Det såg riktigt jävla snyggt ut. Stora lokaler, massor av olika prylar och elektriska manicker som vi inte hade en aning om vad de var till för och ett mixerbord som var gigantiskt. Vi möttes av ägaren, en äldre herre i 50 års åldern som lät oss veta hur många miljoner stället hade kostat honom. Våran första tanke var ju att fy fan... detta kommer att bli så jäkla bra.

-"Denna demotapen kommer att låta precis lika bra som Metallica (som på den tiden var ett av favoritbanden).".. sa någon i bandet, och vi andra nickade instämmande.

Detta glädjerus varade ända tills ägaren bad oss koppla in guran och ställa in önskat ljud. Jag som lirade gitarr i bandet, kopplade in guran och började ratta. Hade med mig en Boss Metal Zone- distpedal som jag kopplade in. Ägaren kommer inrusande och skriker, -"vad fan håller du på med?", och jag trodde först att jag hade gjort sönder något, eftersom att han var så upprörd. Han fortsätter -"du kan ju för fan inte koppla in massa jävla pedaler och skit, det förstör ju soundet, Nej! Så här ska det vara". Och så tar han bort min pedal, och kör stärkaren helt ren, med pyttelite gain. Alla i bandet var väldigt missnöjda. Det lät precis som vilket dansbandsound som helst. Jag sa till ägaren att vi lirar stenhård metal, och detta ljudet passar nog inte våran stil. Då fick vi andra utskällningen, han förklarade att: -"Du grabben!, jag har fan haft studio i över 30 år, och jag har lirat gitarr ännu längre än så, du kan ta med dig vilken jävla platta som helst, metallica eller vad du vill, så ska jag plocka bort alla ljud förutom gitarrerna, med mina "specialprylar" så ska du få se att gitarrerna låter exat så här.. så du ska inte tro att du vet någonting!".

Så vi spelade in demon med detta gitarrljud, och det blev skit. Har än idag inte hört någon annan metal-inspelning med rent/odistat gitarrsound, när man ligger och pumpar till dubbla baskaggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
så ska jag plocka bort alla ljud förutom gitarrerna, med mina "specialprylar" så ska du få se att gitarrerna låter exat så här.. så du ska inte tro att du vet någonting!".

Aahhhh...dom specialprylarna ja! Jodå dom fungerar alldeles utmärkt faktiskt! Jag provade att göra detta på Master Of Puppets-skivan och döm av min förvåning när jag enbart lyssnade på gitarrerna.....Lät som gitarrerna på Tomas Ledins sommaren e kort! Helt sjukt att dom fick det att låta så fett i mixen!!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, känner till det där. En liknande pryl höll på att hända med hardcorebandet vi hade för 20 år sedan. Studioägaren ville pilla på våra prylar för att rätta till soundet, men när jag, 2 meter lång + halvmeter mohikan, hotade med att köra upp basen där solen aldrig lyste in på honom, då låste han in sig i kontrollrummet. Och där satt han under nästföljande 2 dagar tills vi hade spelat in våra 23 låtar. När han hade mixat färdigt så lät det som Vikingarna på 78 rpm, och han var nöjd och tyckte vi skulle vara detsamma. Men efter att ha visat honom basen än en gång så lät han oss ha tillträde till mixerbordet. Och nu blev det bra... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också råkat ut för en grinig sur GUBBE som har en studio i östra GBG, inga namn nämnda.

Jag gjorde ett inhopp vid en demoinspelning som keyboardist i ett metal-band. Jag klarade mig dock från svidande kritik, värre var det för bandet. GUBBEN klagade på allt:

"Trummorna är otajta, ingen av er i bandet håller takten, era gitarr-riggar låter skit, jag orkar inte micka upp dem så vi kör igenom min POD istället".

När det sedan var dags för mixning så sågade han sångaren totalt likt ett sågverk i fyrskift.

Efter flera timmars studiotid och många tusenlappar upp i rök gick bandet snopna från studion med en demo som lät allt annat en bra. Detta på grund av en sur GUBBE som gjorde allt för att sänka bandets självförtroende.

Ingen har väl lust att betala för att få sin musik sågad redan vid inspelning?

Tacka vet jag de studiotekniker som går in med en positiv inställning till sitt arbete och människorna vilka han jobbar för och som har förmåga att ge konstruktiv kritik för att höja bandens prestationer vid inspelning.

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

De här historierna verkar inte riktigt kloka! Kommersiella studios är nog på väg att gå i graven... Varför lägga så många tusenlappar på att hyra en studio när man kan bygga en egen? 😉

Detta är också ett ultimat bevis på att det är den som sitter framför grejorna och skruvar som gör soundet, och inte det som sitter i.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är också ett ultimat bevis på att det är den som sitter framför grejorna och skruvar som gör soundet, och inte det som sitter i.

Ja det har jag märkt. Vi spelade in 2 olika demos i samma studio, (inte samma studio som jag nämnde i mitt första inlägg). Första demon lät skit, vem som helst skulle kunna åstadkomma bättre ljud med en uppmickad raggsocka. Ett år senare spelade vi in en demo till i samma studio, då med en erfaren hårdrocksräv bakom rattarna, och resultatet blev svinbra. Så det spelar väl ingen roll hur mycket pengar man lägger ut på utrustning om man kan sina saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej just det. Det ulitmata är att kunna spela in i badrummet ller var som helst med billig utrustning och få det att låta bra. Dyra grejer är överskattade.

Menar du typ som den gången jag mickade upp mitt vänstra öga med en smörgåstårta och fick det att låta som en drogpåverkad myrslok med mittbena?

För det var ganska häftigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist med band som har blivit illa behandlade av studiotekniker men jag måste försvara en del tekniker också.

Många band kommer in i en studio orepade, otajta mm och tror att det ska låta lika bra som "alla" skivor i deras samling låter.

Väldigt svårt för en ljudtekniker att få ett trumset från tex Jam för 6.000 spänn att låta som Ulrichs trummor på svarta albumet. Sen är det så att hur man spelar även påverkar ljudet.....avsevärt!!!

Men men.....givetvis så ska en tekniker inte lova att det kommer låta otroligt bra och inte heller ska han/hon klanka ned på musiker o säga att dom är kassa.

//Fredster The Deadster 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist med band som har blivit illa behandlade av studiotekniker men jag måste försvara en del tekniker också.

Många band kommer in i en studio orepade, otajta mm och tror att det ska låta lika bra som "alla" skivor i deras samling låter.

Väldigt svårt för en ljudtekniker att få ett trumset från tex Jam för 6.000 spänn att låta som Ulrichs trummor på svarta albumet. Sen är det så att hur man spelar även påverkar ljudet.....avsevärt!!!

Men men.....givetvis så ska en tekniker inte lova att det kommer låta otroligt bra och inte heller ska han/hon klanka ned på musiker o säga att dom är kassa.

//Fredster The Deadster 😕

Word..

Viktigt att teknikern kör med öppna kort hela tiden. Sen om bandet är otajt eller orepat eller har värdelöst sound har ju inte teknikern med att göra för fem öre egentligen. Det är ju mer en eventuell producent som ska tycka hit eller dit i det läget. Sedan i dessa semiproffsstudios brukar det ju sitta någon sorts allt-i-allt-kille bakom spakarna som dessutom är lite halvbitter, därför han bara får hem en massa dåliga punkband att spela in. Inte så konstigt att han lätt surnar till då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sen har jag fått många bra erfarenheter i studios också såklart. Vi spelade in våran första fullängdare i Studiomega, som då låg mellan Göteborg och Borås, och det var riktigt jäkla bra. Fick en del kritik där också, men konstruktiv kritik, så att man lärde sig något. När vi spelade in demon, som jag skrev om i första inlägget, så lärde vi oss ingenting. Det var mer -"Ni är ju för fan dumma i huvudet... fattar ni ingenting eller, jag har haft studio i över 30 år, håll käften".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker snarare att dyr utrustning är underskattad... folk verkar inte vilja lägga extra slantar på bra grejer, lika lite som dom verkar ha lust att lägga pengar på att få spela in i en fin studio med en bra producent. Istället sitter dom hemma i badrummet och sjunger i en ADK mick.

Lite överdrivet kanske, men det är en poäng.

Det är kul att fler människor skapar musik med enklare medel, men jag tycker ändå att det är lite trist att så många snålar när det gäller seriösa inspelningar. Utan en bra tekniker får du aldrig en bra inspelning, och utan bra utrustning får du sämre kvalitet.

Sen beror det ju såklart på vad man gör för sorts musik, men jag tänker främst på pop och rockorienterade band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan en bra tekniker får du aldrig en bra inspelning, och utan bra utrustning får du sämre kvalitet.

Sen beror det ju såklart på vad man gör för sorts musik, men jag tänker främst på pop och rockorienterade band.

Man kan INTE påstå att det inte går att få till en bra inspelning utan en bra tekniker och bra utrustning. Allt beror ju givetvis på vad man menar med bra... En demo behöver ju itne direkt hålla abbey road kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det så att hur man spelar även påverkar ljudet.....avsevärt!!!

Veckans visdomsord? Såklart vissa som kommer in spelar illa. Men de måste ju ändå göra det bästa av situationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det så att hur man spelar även påverkar ljudet.....avsevärt!!!

Veckans visdomsord? Såklart vissa som kommer in spelar illa. Men de måste ju ändå göra det bästa av situationen.

Just de. Det är vikigtare att man koncenterar sig på att spela BRA än att ha bra teknisk utrustning. Om man är en bra musiker behöver man inte så mycket grejer för att det ska låta bra. Jag menar; "ljudet sitter i fingrarna"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det så att hur man spelar även påverkar ljudet.....avsevärt!!!

Veckans visdomsord? Såklart vissa som kommer in spelar illa. Men de måste ju ändå göra det bästa av situationen.

Just de. Det är vikigtare att man koncenterar sig på att spela BRA än att ha bra teknisk utrustning. Om man är en bra musiker behöver man inte så mycket grejer för att det ska låta bra. Jag menar; "ljudet sitter i fingrarna"

Ja se bara på Joe Cocker, han spretar med fingrarna och sjunger jättebra...

förlåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker snarare att dyr utrustning är underskattad... folk verkar inte vilja lägga extra slantar på bra grejer, lika lite som dom verkar ha lust att lägga pengar på att få spela in i en fin studio med en bra producent. Istället sitter dom hemma i badrummet och sjunger i en ADK mick.

Lite överdrivet kanske, men det är en poäng.

Det är kul att fler människor skapar musik med enklare medel, men jag tycker ändå att det är lite trist att så många snålar när det gäller seriösa inspelningar. Utan en bra tekniker får du aldrig en bra inspelning, och utan bra utrustning får du sämre kvalitet.

Sen beror det ju såklart på vad man gör för sorts musik, men jag tänker främst på pop och rockorienterade band.

Eller också kanske det kan bero på att alla inte har råd att köpa den lyxigaste studioutrustningen utan måste ha pengar till att handla mat, kläder och betala hyran? Det är väl bättre isåfall att man, efter bra research, köper billigare produkter med hyfsad kvalitet, och sen gör musik istället för att köpa det dyraste så man bara har råd med en mikrofon men inget att spela in i?

Jag menar, hellre Protracker på Amigan än ingenting alls. 😉

Tro fan att man skulle köpa dyra grejer om man hade hade en tjugo kilokronor i bakfickan. Det är väl inget snack om saken att om man hade pengar så hade man köpt dyrare utrustning?

Men sen kanske det också handlar om prioritering, och då är vi tillbaks till punkt ett igen. Alla kanske inte _vill_ ödsla alla sina pengar på studioutrustning, utan kanske har flertalet hobbies som också kostar pengar? Att säga att folk är snåla är kanske en aning fördomsfullt.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan en bra tekniker får du aldrig en bra inspelning, och utan bra utrustning får du sämre kvalitet.

Sen beror det ju såklart på vad man gör för sorts musik, men jag tänker främst på pop och rockorienterade band.

Man kan INTE påstå att det inte går att få till en bra inspelning utan en bra tekniker och bra utrustning. Allt beror ju givetvis på vad man menar med bra... En demo behöver ju itne direkt hålla abbey road kvalitet.

det är isåfall du som påstår att en bra tekniker får fram ett abbey-road ljud. jag tycker snanare att en bra tekniker kan få ljudet att bli en del av vad bandet försöker förmedla. Sen om det är att mastra genom en DS1a eller genom en fairchild kompressor spelar ju ingen roll.

En bra tekniker är ju steg ett. Jag tycker att många förlitar sig på sina egna hobbykunskaper istället för att hyra in någon som har koll. Sen tycker jag också ibland att folk blundar för att dom prisvärda (vilket mycket av grejerna är) produkterna inte lever upp till pro-kvalitet.

Men som sagt, så är ju teknikern den stora ettan. Har du ingen bra tekniker så kommer det inte funka oavsett vad du har för apparatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan en bra tekniker får du aldrig en bra inspelning, och utan bra utrustning får du sämre kvalitet.

Sen beror det ju såklart på vad man gör för sorts musik, men jag tänker främst på pop och rockorienterade band.

Man kan INTE påstå att det inte går att få till en bra inspelning utan en bra tekniker och bra utrustning. Allt beror ju givetvis på vad man menar med bra... En demo behöver ju itne direkt hålla abbey road kvalitet.

det är isåfall du som påstår att en bra tekniker får fram ett abbey-road ljud. jag tycker snanare att en bra tekniker kan få ljudet att bli en del av vad bandet försöker förmedla. Sen om det är att mastra genom en DS1a eller genom en fairchild kompressor spelar ju ingen roll.

En bra tekniker är ju steg ett. Jag tycker att många förlitar sig på sina egna hobbykunskaper istället för att hyra in någon som har koll. Sen tycker jag också ibland att folk blundar för att dom prisvärda (vilket mycket av grejerna är) produkterna inte lever upp till pro-kvalitet.

Men som sagt, så är ju teknikern den stora ettan. Har du ingen bra tekniker så kommer det inte funka oavsett vad du har för apparatur.

Så, du förnedrar alltid dina egna kunskaper och anser att du aldrig nånsin kommer kunna lära dig att skruva ljudet rätt?

Att dyra grejor och proffs automagiskt blir högre kvalitet än ens eget hemmasnickeri är för det mesta en myt idag. Förr var det kanske så, men nuförtiden har gränslandet mellan pro och glad amatör faktiskt minskat.

Dessutom så har man god tid på sig att få fram det ljudet man behöver om man hemmaskruvar eftersom man inte behöver känna någon press när pengarna tickar iväg.

WYHIWYG och inte magi 😕

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Att dyra grejor och proffs automagiskt blir högre kvalitet än ens eget hemmasnickeri är för det mesta en myt idag. Förr var det kanske så, men nuförtiden har gränslandet mellan pro och glad amatör faktiskt minskat.

Dessutom så har man god tid på sig att få fram det ljudet man behöver om man hemmaskruvar eftersom man inte behöver känna någon press när pengarna tickar iväg.

Håller med på punkten att klyftan minskat enormt....

Men du är en drömmare om du tror att du kan bygga ett lika fint och stabilt hus som en snickare bara för att du spikar lite på fritiden!

1. Du har inte lika bra verktyg som snickaren

2. Du har inte i närheten av 10-30 års professionell erfarenhet.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Att dyra grejor och proffs automagiskt blir högre kvalitet än ens eget hemmasnickeri är för det mesta en myt idag. Förr var det kanske så, men nuförtiden har gränslandet mellan pro och glad amatör faktiskt minskat.

Dessutom så har man god tid på sig att få fram det ljudet man behöver om man hemmaskruvar eftersom man inte behöver känna någon press när pengarna tickar iväg.

2. Du har inte i närheten av 10-30 års professionell erfarenhet.

Naturligtvis inte. Men jag tänker inte det låta hindra mig själv från att producera iallafall 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis inte. Men jag tänker inte det låta hindra mig själv från att producera iallafall 😛

Det hindrar ingen annan på detta forum heller.

Däremot är det väldigt få häromkring som skriver: "Att dyra grejor och proffs automagiskt blir högre kvalitet än ens eget hemmasnickeri är för det mesta en myt idag."

Wintermute har en poäng, mannen är vis... och det är jag också, eftersom jag följer den vise och inte dåren. 😕

Edit....

Har för mig att Mr. Oldsberg skrev en ledare som berörde det vi diskuterar nu, ta en titt på den ifall ni är nyfikna. (kommer ej ihåg i vilket nummer den medverkade i, men bra ledare var det iaf.)

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis inte. Men jag tänker inte det låta hindra mig själv från att producera iallafall 😕

Det hindrar ingen annan på detta forum heller.

Däremot är det väldigt få häromkring som skriver: "Att dyra grejor och proffs automagiskt blir högre kvalitet än ens eget hemmasnickeri är för det mesta en myt idag."

Wintermute har en poäng, mannen är vis... och det är jag också, eftersom jag följer den vise och inte dåren. 😛

Edit....

Har för mig att Mr. Oldsberg skrev en ledare som berörde det vi diskuterar nu, ta en titt på den ifall ni är nyfikna. (kommer ej ihåg i vilket nummer den medverkade i, men bra ledare var det iaf.)

Men det är ju sant att man automagiskt inte får högre kvalitet för att man har dyra grejer och en erfaren ljudtekniker 🙂. Det är så mkt mer än så som spelar in.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar ju så mycket om vart man vill komma med sin musik. Vill man bli producent så MÅSTE man ha koll på teknikerbiten om man på något realistiskt sätt ska kunna jobba som det (väldigt få producenter har tekniker som skruvar åt dom). Tänker man däremot bli låtskrivare eller artist så är det klart att man behöver en bra tekniker och producent om man ska spela in sina verk så det låter bra...

Vart jag vill komma med resonemanget är att många hemmapysslare drömmer om att bli producenter, det är just det dom vill bli proffs på och då finns det ju ingen mening med att spela in i dyra studios med ännu dyrare producenter om man har en låtidé.

usch.. Nu blev det nog lite flummigt, men hoppas ni fattar tanken med det hela. Är målet med ens skapande att man ska bli en bra producent så är det ju just det man ska öva på! Klart att det inte låter proffsigt direkt men alla måste väl börja nånstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul diskussion, vill även vara med på ett hörn.

Jag har aldrig spelat in i en riktig studio, men jag tror faktiskt att det som gör det mesta av kvalitén är akustiken. Man har helt enkelt mer möjligheter att påverka ljudet som går in i mickarna i en "riktig" studio jämfört med en hemmastudio eller garage.

Mitt tips till er som vill ha bättre ljud på era produktioner är alltså att lägga åtminstone en del av pengarna ni lägger på dyra prylar på att istället förbättra akustiken.

Någon som delar min åsikt? 😛

//Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...