Jump to content
Annons

DAT-bandspelare Sony DTC-790 DAT


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har tänkt köpa en tvåspårs DAT-bandare för att förenkla mixning och redigering. Har blivit erbjuden en Sony DTC-790 DAT för en tusing, då får jag tio stycken oöppnade band med på köpet. Det dumma är att den har bara coaxial på ingången, sen finns det optisk in/out, det kan inte jag koppla ihop med mina andra grejer. Den här har även analoga in och utgångar. Jag tänkte visserligen köra ljudet från DATen analogt genom min Behringer Ultradyne masterburk och vidare in i portan för lite sistaminuten-eq, klippning och bränning. Jag testade detta i dag fast då från cd-spelaren och analogt genom Ultradynen som jag tänker mastra med. Det lät bra tyckte jag, gör ungf samma som T-racks, fast här kan jag själv gå in och peta i inställningarna och fatta vad jag gör.

Jag använde den förr till mastring av backtrax, den har både digitala och analoga anslutningar, men som jag minns det så lät den mycket bättre när jag kopplade den analogt.

Men en DAT med coaxial även på utgången vore ju ännu bättre... Nån som känner till just Sony DTC-790 DAT? Har senare DAT-bandare coax även ut?

post-8284-1237234972_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Annars finns det omvandlare mellan elektrisk och optisk S/Pdif, så det går att fixa. Exempelvis så finns det en från Hosa, som heter ODL276A och ligger på 1195:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sony DTC-59ES, där ES står för extremely standard har två coaxial och 2 optical.

Observera dock att den har inbyggt kopieringsskydd! Så tar den emot material digitalt så kan den bara kopiera över det sedan via analoga ut.

Men tar den emot material analogt in, så kan man dock använda optical eller coaxial ut, en gång.

Har den själv, har testat och även fått det konfirmerat av Sony att så ska det vara.

😛

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sony DTC-59ES, där ES står för extremely standard har två coaxial och 2 optical.

Observera dock att den har inbyggt kopieringsskydd! Så tar den emot material digitalt så kan den bara kopiera över det sedan via analoga ut.

Men tar den emot material analogt in, så kan man dock använda optical eller coaxial ut, en gång.

Har den själv, har testat och även fått det konfirmerat av Sony att så ska det vara.

😄

//:debatt

Då är väl DTC-790 spärrad på samma vis? Det där var förstås före Piratebay och liknande. Hur ska jag göra nu då, shit. En Revox B77 skulle varit mkt läckrare. Jag får bromsa mig och fundera lite. Ringa Musikbörsen Örebro, de hade ju en DAT var det nån vänlig själ som upplyste om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är väl DTC-790 spärrad på samma vis? Det där var förstås före Piratebay och liknande. Hur ska jag göra nu då, shit. En Revox B77 skulle varit mkt läckrare. Jag får bromsa mig och fundera lite. Ringa Musikbörsen Örebro, de hade ju en DAT var det nån vänlig själ som upplyste om.

Inte säkert att 790-an är sådan. Tror es-serien skulle vara en något bättre variant av DAT, därav namnet... men precis som då Marantz gjorde en "finare" cd-player för inte så många år sedan, så var det den enda av deras som inte kunde läsa några cdr. Så det är inte alltid säkert att bättre ljud (åtminstone på papperet) innebär fler möjligheter.

Kolla in om det finns någon Användarhandbok via AltaVista, Google eller annan sökmotor på 790-an.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopieringsskyddet finns på alla konsument-DAT. Det var bara på svindyra proffsmaskiner som det gick att koppla bort det skyddet. DTC-790 och DTC-690 har jag haft själv, så jag vet i alla fall säkert att det stämmer när det gäller dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag köra DAT då får jag nöja mig att mixa digitalt från portan via DATens coaxingång, och sen tillbaka analogt via Behringerburken till portan igen för att klippa låtarna och bränna cd. Det var ju iofs så jag tänkte göra också om jag skulle hitta en bra Revox...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lurar jag kopieringsskyddet med en sån omvandlare?

Nej - den omvandlar bara från optisk till koax och från koax till optisk.

Om du ska kunna ändra SCMS-bitarna från dataflödet, så behöver du en annan burk, som exempelvis Behringer SRC2496, som ligger strax över 2000:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - den omvandlar bara från optisk till koax och från koax till optisk.

Om du ska kunna ändra SCMS-bitarna från dataflödet, så behöver du en annan burk, som exempelvis Behringer SRC2496, som ligger strax över 2000:-.

Sällan blifva något så som man vill här i lifvet!

Link to comment
Dela på andra sajter

en mer logisk koppling hade ju varit porta->behringern->DAT så DAT-bandet blir master

Då fär jag en master som är digital men jag inte kommer åt annat än analogt.

Jag kan göra typ samma grej utan varken DAT eller rullbandare om jag vill.

Jag kan göra så att jag mixar ner mastern till två spår inne i portan som jag gjort förut, men lyssningen kopplar jag genom Behringern så jag kan lyssna hur det låter både med och utan mastringsburken. När jag inte kan få ljudet genom Behringern bättre hur jag än gör med regelnivåer mm i portan plus de trix Behringern mäktar, så bränner jag en cd i portan, alltså en omastrad. Sen spelar jag upp cdn i min nya cd-spelare och kör den analogt genom Behringern och tillbaka in på två spår i portan. Sen har jag en sista möjlighet att skära lite eq på nån låt innan jag bränner det slutliga.

Att i stället för att mixa den första svängen till en cd, köra ner det på en Revox är det som jag helst vill. Guuu va läckert det vore. Är det nån som verkligen är ett analogfreak så är det ju jag. Jag kanske skulle byta nick? Är inte det ledigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är ett äkta analogfreak, så skulle du varken fundera på digitalporta eller DAT... 😐😄

Funkar det inte att bara skicka ut digitalt från portan till Behringer-burken och gå tillbaks från Behringern digitalt till två spår i portan? Då löser du ju alla problem i ett slag utan problem med ännu fler prylar...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om du är ett äkta analogfreak, så skulle du varken fundera på digitalporta eller DAT... 😄🙂

Funkar det inte att bara skicka ut digitalt från portan till Behringer-burken och gå tillbaks från Behringern digitalt till två spår i portan? Då löser du ju alla problem i ett slag utan problem med ännu fler prylar...

Njae, det går men inte så bra enligt Tascams support. Man kan bara skicka ut ljud genom send och return. Det blir vrångt.

Har grunnat på hela alltihop idag och det ligger mycket i det där med att det blir fel om man är analogfantast.

Jag kan ju göra alltihop nu om jag först bränner en cd och sen spelar upp den i cdspelaren och genom Behringern analogt tillbaka. Så varför då köpa en DAT? Den tillför ju inget som inte cdn och cdspelaren gör. Skulle jag däremot ha en Revox fick jag ju den äkta bandmättnaden.

På Tradera finns det nu en Revox A77 som inte nån bjudit på, tiden går snart ut.

En annan sak jag funderat på är vad det är för skillnad på A77 och B77? Den senare är ju nyare och säkert kraftigare, men om man kunde jämföra enbart ljudet på två stycken som gått sparsamt kan man höra skillnad på det? Helt plötsligt kan det ju dyka upp en annons på en A77 som stått i en stereohylla och knappt snurrat nåt. Nån som började kopiera cd i datorn när det blev möjligt, men lät Revoxen stå kvar. A77 har kanske inte 38 cm hastighet och därmed lite sämre ljud? Men frågan är om man kan höra det? Jag kommer ju bara att syssla med rå slamrig rocknroll, och både jag själv och andra likasinnade har nog en rejäl dragning åt det äldre soundet.

Jag läste att en DAT har en bandtrumma som snor med 2000 rpm, det låter som en inbjudan till mycket jäkelskap och utslitna grejer i en sån. Till Revox finns det visst alla reservdelar och hittar man en som gått lite behöver man inte göra ett dugg på länge tror jag. Undrar om jag kan skambjuda på Revoxen B77 i Kristianstad. Med en sån vore det kul att göra om Buzzkingsmixen en gång till. Buzzkings själva tycker det låter så bra nu att det inte behövs bättre...

Vem har en oanvänd B77 att skänka bort?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste att en DAT har en bandtrumma som snor med 2000 rpm, det låter som en inbjudan till mycket jäkelskap och utslitna grejer i en sån.

den snurrar på snedden mot bandytan så det behövs hastigheter av den kalibern

köp en dator nu så löses dina problem

Link to comment
Dela på andra sajter

den snurrar på snedden mot bandytan så det behövs hastigheter av den kalibern

köp en dator nu så löses dina problem

I sammanhanget kan man nämna att det är precis samma teknik som videotrumman i en VHS-maskin.

Instämmer i att en dator hade löst väldigt många problem... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

I sammanhanget kan man nämna att det är precis samma teknik som videotrumman i en VHS-maskin.

Instämmer i att en dator hade löst väldigt många problem... 😳

Nej. Datorer är som var i hjärnan. Och en DAT som är till hälften analog, vad är det för joll?

Ägnar nu hela dagarna åt Revox-sökning. Reparatörfirman i Skåne tyckte 5500 kr som en begär på Blocket för en B77 var typ hutlöst. På en utländsk sida om Revox står att A77 kom redan 1967. Den senare B77 är större och typ kraftigare i allt, men ljudet var typ similar. Så en väldigt lite körd A77 vore lika bra för mig. Har inlett jakt på en sån i Dalarnas urskogar.

Hittade även gammal tråd på annat forum där en person med liknande hjärnsjukdom som min ville ha tag på en A77 för att få tejpljud. Han ville klippa ihop ett kort band som gick runt runt så att han skulle slippa backa bandet, det skulle vara för jobbigt. Han frågade även om de andra trodde att bandet då skulle slitas ut fort. Då svarade någon att ljudet bara blev bättre ju mer utslitna banden var. Så nu vet jag allt.

Har låtit Behringerburken analysera min Buzzking´s-mix. Domen är den samma som jag fick av er datanördar. Det är för mycket bas. Den har typ en sexbands spectralvisare för de sex banden i kompressorn, den visar att det är lite för mycket botten. Frågan är om jag ska ge mig på Buzzking´s inspelning igen. Buzzking´s är nog inte så intresserad av att det ska bli bätre än sist. Men jag kunde ju testa för egen skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Datorer är som var i hjärnan. Och en DAT som är till hälften analog, vad är det för joll?

Inte alls "till hälften analog", utan det är en välbeprövad lösning som fungerar väldigt bra. Anledningen till att man använder samma teknik som i VHS, med en snabbt roterande "videotrumma", är att man kan packa data mycket tätare på bandet då. Även ADAT-maskiner kör på samma sätt, med videotrumma och S-VHS band. För övrigt så har gamla Betamax-video också ofta används som master i studios eftersom de hade väldigt bra ljud på sin tid, så en sådan tillsammans med ett gäng band kan kanske också vara lönt att titta efter, om du nu tvunget vill köra med band.

Angående bandet som går i en slinga så kommer det att slitas ut och bli sämre med tiden. Det blir alltså INTE bättre efter hand... Det blir alltid lite partikelflykt från band som körs och med tiden försämras också bandets förmåga att behålla magnetiseringen (visar sig i form av dropouts), så om det ligger i en kort slinga, kommer det att försämras betydligt snabbare än om man kör hela bandet, som man gör normalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls "till hälften analog", utan det är en välbeprövad lösning som fungerar väldigt bra. Anledningen till att man använder samma teknik som i VHS, med en snabbt roterande "videotrumma", är att man kan packa data mycket tätare på bandet då. Även ADAT-maskiner kör på samma sätt, med videotrumma och S-VHS band. För övrigt så har gamla Betamax-video också ofta används som master i studios eftersom de hade väldigt bra ljud på sin tid, så en sådan tillsammans med ett gäng band kan kanske också vara lönt att titta efter, om du nu tvunget vill köra med band.

Angående bandet som går i en slinga så kommer det att slitas ut och bli sämre med tiden. Det blir alltså INTE bättre efter hand... Det blir alltid lite partikelflykt från band som körs och med tiden försämras också bandets förmåga att behålla magnetiseringen (visar sig i form av dropouts), så om det ligger i en kort slinga, kommer det att försämras betydligt snabbare än om man kör hela bandet, som man gör normalt.

Hehe, det där sista fattar nog vem som helst. Man har väl haft bandekon som lät helvete.

Förhandlar nu med de skånska Revoxreparatörerna om att de ska laga upp en maskin åt mig. Den renoverade A77 de skyltade med var såld i dag, den begärde de 1700 för, det är ju inte så farligt. En inställd krogsupning så är man ju ikapp i lädret. Sist de renoverade och sålde en B77 tog de 3000 för den, två nyktra lördagar alltså. De fick in B77or kanske två ggr om året.

Nu ska jag gå ut i solen och göra änglar i snön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
ja till skillnad från din nuvarande lösning som flyter helt problemfritt 😛

Hehe. Jag tycker inte jag haft några problem alls med grejerna, det är bara det att jag är lite plojty plojty i skallen så jag lär mig sakta. Hade jag satsat på dator hade det inte blivit nånting, nu har jag gjort tio låtar med Buzzking´s.

Och det här med datorer och program och experter som berättar vad man ska ha och vad man ska köpa... Hur roligt är det egentligen att göra som alla andra? Är det inte bara döa fiskar som flyter med strömmen.

I kväll var jag och såg ett annat band där dotterns kille sköter trummandet. Shit vad bra de var, supertajt. Så nu vet jag en som kan hjälpa mig med lite trumning.

Plojty plojty på eder alla.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

hur vet du det?

du har ju def lärt dig behärska att skriva inlägg iaf 😕

laxen simmar motströms - å hur snygg är den?

Det sämsta med datorn är ju att den inte har några reglar att dra i. Ska jag jiddra med mus ska det vara den som frun har. Ingen plojty plastmus. Hur mycket rocknroll är det?

I dag har jag varit in tillstorstaden Söderhamn och köpt en CD-RW skiva. Såna tyx nästan höra till samma forntid som Revoxarna, jag sprang in i alla radioaffärerna (2) och tre av dataffärerna innan jag hittade en. Nu ska Buzzking´s brännas med mindre bas, och mera gas, jag har dessutom aktiverat Ultramizerns spela-bas-med-tummen-simulator. Eller sibburator kanske det heter. Jag har även akustikbehandlat studion, så nu ska det väl bli bra. Annars får jag väl radera cdn och göra om det en fyrde gång. Billigt och miljövänligt.

Vilket superväder det är här idag föresten...

Link to comment
Dela på andra sajter

dregen spelar gitarr med kuken

men inte på riktigt

Det gör väl alla? Jag spelar även baseboll med min. Nu ska jag till min andra prolyssningsstudio för att höra den nya bränningen... Det kanske blev ett kvarts snäpp för lite bas nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör väl alla?

inte janne schaffer

sån här musik ska väl ha lite mer tydlig bas - ska den inte?

nåt som påminner om ståbas kanske?

så även om du skär bort basigheten i ljudet på basen så ska man höra den tydligt

fast det kanske kräver lite mer rappt spel än dansbandsgunget för att det ska ge nåt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

inte janne schaffer

sån här musik ska väl ha lite mer tydlig bas - ska den inte?

nåt som påminner om ståbas kanske?

så även om du skär bort basigheten i ljudet på basen så ska man höra den tydligt

fast det kanske kräver lite mer rappt spel än dansbandsgunget för att det ska ge nåt...?

Nu har jag kört förra mixen (stereospåret, jag orkade inte göra om grundmixen) genom masterburken och skurit och härjat lite i eq. Lite lätt exciter, sexbandskompressor, vanlig kompressor, limiter för att trycka upp vollen. Kanske gör den nåt mer skumt som den håller hemligt? Men nu låter det äntligen bra i alla stereogrejer här hemma, i två olika bilar och en båt. Så nu är hela fan klart för min del med den här grejen, orkar inte rota mer i det här nu, d.ags för ett nytt projekt. Det blev lite bättre än vad jag hoppades på ändå. Basgitarren låter som den gjorde i replokalen vilket var meningen. Han har köpt slipade strängar för att testa hur det låter, det blir ju lite åt kontrahållet, men det blir till nästa gång.

Och när jag tänker efter lite så hade det nog varit sämre att tjata med musikanterna om taskigt ljud i förstärkare, trummor, dåligt repat, osv. Då hade de nog tappat en del av spelglädjen. Jag tror att den här CDn med tio låtar kommer att tagga dem att repa mer, om de hinner, en jobbar i Norge och är borta mycket. De kan absolut få ett och annat speljobb på CDn det är ju helt klart. Och jag har lärt mig en massa om digitala apparater på vägens gång, fast jag tänkt ge upp flera ggr.

Jag ska försöka lägga ut nåt mer, får ladda hem nåt mp3-konverterare först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Nilsson!

Jag kom på en grej som kanske är lite smidigare. Kolla in Philipsen:

http://www.blocket.se/vi/20352625.htm?ca=8_s

Inte lika coolt som Dat men du slipper kopieringsskyddet.

En sån där Philips cd-brännare har jag. Tyvärr. Den ska ut i soptunnan. Jag vet inte hur många ggr jag lämnat in den sen jag köpte den ny. Den modellen är visst nåt Philips ångrar. Den är dum även om den funkar ibland på så sätt att man måste köpa särskilda audio cd för bränning, vanliga går inte. Och nästan jämt avbryts bränningen efter ett par låtar, sen är det bara att kasta cdn.

Daten kanske vore nåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...