Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vet faktiskt inte om detta Àr normalt, men jag tycker det Àr helt sjukt att jag kan köra pÄ mycket med denna cpu och mer dÀrtill!

Tyckte min för Duo sÀckade ihop efter 5 - 6st, men det hÀr Àr ju löjligt.

Ljudet Àr Crunch O Sonic HB Bridge i HI QUALITY pÄ alla kanaler.

Latancy 10ms

167js6p.jpg

Annons
Postat

Skojar du med oss eller?

Vad har du för en burk..?

Jizes,min cpu ligger pÄ smÀrtgrÀnsen efter att jag lagt till pianopluggen,orgelpluggen samt nÄgra sÄngspÄr och en basstÀrkar plugg..Och dÄ kör jag med 10ms latency..

Nu Àr det pÄ tiden att jag uppgraderar studioburken förstÄr jag..

Mvh

Mike

Postat (redigerat)
Skojar du med oss eller?

Vad har du för en burk..?

Jizes,min cpu ligger pÄ smÀrtgrÀnsen efter att jag lagt till pianopluggen,orgelpluggen samt nÄgra sÄngspÄr och en basstÀrkar plugg..Och dÄ kör jag med 10ms latency..

Nu Àr det pÄ tiden att jag uppgraderar studioburken förstÄr jag..

Mvh

Mike

Jag skojar faktiskt inte, det hÀr resultatet fick mig nÀstan att ramla av stolen!

Datorn Àr en följande.

Processor: Intel I7 2.66Ghz som Àr klockad till 3.6Ghz "Orginal flÀkt och TYST"

Moderkortet: Àr ett Gigabyte GA-EX58-UD4P som Àr riktigt bra, man kan ha 24Gb/Ram + Texas Instruments kretsar för Firewire

Minnen: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

Windows: Vista Ultimate

HÄrdisk: Western Digital VelociRaptor 150GB

Redigerat av SoloNo1
Postat (redigerat)

BerÀtta mer om burken! Jag kommer att behöva byta snart och detta lÄter sjukt intressant (nÀstan orimligt faktiskt, det Àr inte en manipulerad bild?)

Edit: Svar kom medan jag skrev meddelande ovan...

Redigerat av Vallin
Postat

Kollade snabbt pÄ Dustin:

INTEL CORE I7 920 2.66GHZ 8MB S-1366 3290:-

GIGABYTE GA-EX58-UD4P X58 S-1366 PCI-E FW ATX 3195:-

CORSAIR 2GB DDR3 XMS3 DHX PC12800 1600MHZ CL7 (2X1GB) 1595x3=4785:-

WESTERN DIGITAL VELOCIRAPTOR 150GB 3.5# 10K RPM SATA/300 16MB 2395:-

Windows Vista Ultimate 3620:-

-------------------------

Summa ca 17.000

...ÄsÄ tillkommer lÄda, grafik, cd/dvd, skÀrm etc som kan behövas.

Verkar stÀmma?

Kör du 64 bitar? (Vista kanske bara Àr 64 bitar? Har aldrig kollat upp Vista ordentligt mÄste jag erkÀnna...)

Postat
BerÀtta mer om burken! Jag kommer att behöva byta snart och detta lÄter sjukt intressant (nÀstan orimligt faktiskt, det Àr inte en manipulerad bild?)

Edit: Svar kom medan jag skrev meddelande ovan...

Bilden Àr inte manipulerad Àven om man skulle kunna tro det, jag kör en och samma wav pÄ samtliga spÄr "Distad Abba" dÀrav alla samma Peaks, gjorde det bara för att ni skulle se att jag spelade nÄgot!

Postat
Kollade snabbt pÄ Dustin:

INTEL CORE I7 920 2.66GHZ 8MB S-1366 3290:-

GIGABYTE GA-EX58-UD4P X58 S-1366 PCI-E FW ATX 3195:-

CORSAIR 2GB DDR3 XMS3 DHX PC12800 1600MHZ CL7 (2X1GB) 1595x3=4785:-

WESTERN DIGITAL VELOCIRAPTOR 150GB 3.5# 10K RPM SATA/300 16MB 2395:-

Windows Vista Ultimate 3620:-

-------------------------

Summa ca 17.000

...ÄsÄ tillkommer lÄda, grafik, cd/dvd, skÀrm etc som kan behövas.

Verkar stÀmma?

Kör du 64 bitar? (Vista kanske bara Àr 64 bitar? Har aldrig kollat upp Vista ordentligt mÄste jag erkÀnna...)

Det ser ut att stÀmma, köp dock allt pÄ Komplett sÄ kommer du ner lite i pris!

Jag kör Windows Vista Ultimate 32bit, sÄ du kan dra ner till 3gb i ram ifall du vill dra ner pÄ totalsumman!

Mvh Tommie

Postat

Jag Àger ju en hel del VSTi samt pluggar, sÄ Àr det nÄgot specifikt ni skulle vilja se resultat pÄ sÄ sÀg till!

Postat

Gött att man har en I7 sjĂ€lv dĂ„ 🙂

Tror som sagt att det Àr mycket beroende pÄ Quickpath varför i7 funkar sÄ bra till ljudströmmar...

Kör ocksĂ„ en Velociraptor, 2 samsung spinpoint i raid 0, ett Asus Revoltution, 12GB ram 1600MHZ, och snart ett Nytt PCIe ljudkort 🙂

Har dock inte orkat klockat min Ă€nnu 🙂

Har inte orkat klocka mina minnen heller.

I bios Àr dom ju lÄsta till 1024 mhz, men man ska tydligen kunna

klocka i windows...

pme (oregistrerad)
Postat

Suck! De nya mac pro kommer i köra sina minnen 1066MHz. Obsolete innan den ens har kommit ut! Och vad jag kan förstÄ sÄ Àr det minne i par och inte i triplar.

Postat
Jag Àger ju en hel del VSTi samt pluggar, sÄ Àr det nÄgot specifikt ni skulle vilja se resultat pÄ sÄ sÀg till!

izotope ozone? (snÀÀÀÀllla.. 🙂 )

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat
Suck! De nya mac pro kommer i köra sina minnen 1066MHz. Obsolete innan den ens har kommit ut! Och vad jag kan förstÄ sÄ Àr det minne i par och inte i triplar.

Den dÀr gÄr nog att köra osx pÄ oxÄ.

Postat
Bilden Àr inte manipulerad Àven om man skulle kunna tro det, jag kör en och samma wav pÄ samtliga spÄr "Distad Abba" dÀrav alla samma Peaks, gjorde det bara för att ni skulle se att jag spelade nÄgot!

Kan det inte vara sÄ att att cubase kan spela upp sÄ pass mÄnga eftersom det Àrjust samma spÄr pÄ alla kanaler.

T.ex blir det ju ingen I/O eftersom allt ligger cashat - I/O belastar ju Àven det CPU.

Kanske finns nÄgon liknande optimering om den upptÀcker att det Àr samma clip pÄ alla kanaler, d.v.s att kanaler med samma uppsÀttning pluggar pÄ samma ljudström bara bearbetas en gÄng. Verkar ju logiskt, men Ä andra sidan kan mn ju undra vem som skulle göra nÄgot sÄdant - i verkligheten dÄ alltsÄ.

Om inte annat har ju alla tester visat att Intels nya cpu-er Àr grymma för musik, men kan hÄlla med om att det hÀr nog var mer Àn jag rÀknat med. NÀr första bÀrbara kommer slÄr jag till, men det blir inga flera stationÀra för mig.

Postat
izotope ozone? (snÀÀÀÀllla.. 😏 )

Kan sÀga att jag inte orkar hÄlla pÄ att lÀgga till den mer, blir nog nÄgra 100.

Postat

Jag ska testa en Vst plugin som jag VET tar fruktansvĂ€rt mycket pĂ„ cpuÂŽn, T-Racks 3. Återkommer snart.

Postat

Fy! Det Àr grejjer det! ProTools TDM kan ju packa ner & lÀgga av innan 2010 Àr hÀr!

Jag kan dra 8 st Guitar Rig 3 i Vista64/Cubase5-32 pÄ samma latency med en Dual2Core 3Ghz... Vid 9 st instanser av GR3 sÄ peakar CPU'n.

Postat

cool =)

Postat (redigerat)

Nu skapade jag 4st separata spÄr och la till plugg för plugg, Àven pÄ mastern.

5st T-Racks 3 med Full Vintage Setup 1&2

4st iZostope Ozone 3 "Default"

5st Tracks 1.2 Fullt rack pÄ samtliga.

Jag gnider mig i ögonen hela tiden för att se om jag ser korrekt, men kolla cpuŽn i aktivitets hanteraren, processorn ligger pÄ 17%.

i7tracks3.jpg

Redigerat av SoloNo1
Postat

Nu kan ni klicka pÄ bilden för att se hur det ser ut!

Hoppas ni fÄtt lite hum om hur kraftfull denna Cpu Àr!

Nu Àr det lÀggdags!

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

90 spĂ„r (iofs kopior) och 27 guitaramp pro, 11 spacedesigner och lite andra pluggar med en q6600 pĂ„ standard 2,4 Ghz Ă€r inte sĂ„ pjĂ„kigt heller 😏 . Samtidigt som jag skriver det hĂ€r

Redigerat av anarkisten1
Postat
Kan sÀga att jag inte orkar hÄlla pÄ att lÀgga till den mer, blir nog nÄgra 100.

😛 ...dags för mig att uppgradera...helt klart. 1 st Ozone orkar min burk knappt med och med 2 sĂ„ stupar den. Men dĂ„ Ă€r den snart 4 Ă„r gammal...

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
Nu skapade jag 4st separata spÄr och la till plugg för plugg, Àven pÄ mastern.

5st T-Racks 3 med Full Vintage Setup 1&2

4st iZostope Ozone 3 "Default"

5st Tracks 1.2 Fullt rack pÄ samtliga.

Jag gnider mig i ögonen hela tiden för att se om jag ser korrekt, men kolla cpuŽn i aktivitets hanteraren, processorn ligger pÄ 17%.

i7tracks3.jpg

Köpte du inte 6gb internminne. DÀr verkar du bara ha 3gb fysiskt.

Postat (redigerat)
Köpte du inte 6gb internminne. DÀr verkar du bara ha 3gb fysiskt.

Det stÀmmer fint, kör dock med Windows Vista 32, men jag kommer uppgradera till windows 7 senare nÀr det kommer och dÄ fÄr jag nytta av resterande minnen!

HÀr Àr en mer riktigt spec.

1zna0wj.jpg

//Tommie

Redigerat av SoloNo1
  • 2 veckor senare...
Postat

Har spanat lite pÄ i7 nu, och Àven den billigaste verkar vara grymt stark i ditt lilla test.

Har plockat ihop en uppgradering pÄ dustin nu, tror det blir som din.

Är du nöjd med moderkortet och processorn?

Kostar ganska mÄnga tusen, hoppas att det Àr vÀrt det.

INTEL CORE I7 920 2.66GHZ 8MB S-1366 5010191763 3 245,00 kr

GIGABYTE GA-EX58-UD4 X58 S-1366 PCI-E FW ATX 5010207203 2 571,59 kr

OCZ DDR3 PLATINUM XTC 6GB PC3-12800 (3X2GB) 5010207251 1 750,28 kr

SAPPHIRE RADEON HD4550 512MB DDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT 5010275284 513,15 kr

Postat

Shit din mĂ€tare Ă€r inte ens i botten Ă€n!!🙂 en MacPro Nehalem 8x2.93 skulle man haft:)

Jag testade liknande setup (8 Guitarrigs per spÄr) i logic med min Macpro 8x2,8 intel xeon och kom upp i 112 instanser (med samma patch) innan den dog. Vore intressant att se vad din klarar som max..!

Postat
Shit din mĂ€tare Ă€r inte ens i botten Ă€n!!🙂 en MacPro Nehalem 8x2.93 skulle man haft:)

De skulle tydligen inte fungera med cubase sÄ vitt jag förstÄtt för att man inte kan stÀnga av multithread pÄ mac-pro.

Postat
Jo det kan man! man fÄr installera xcode och nÄgot tillbehörsprogram bara

Coolt...bara tidsfrÄga tills steinberg vÄgar rekomendera det dÄ.

Postat

Jag har idag faktiskt haft lite felsökning pÄ datorn, i början nÀr jag installerade allt sÄ funkade det kanon, klockad till 3.6ghz.

Har ju inte denna dator enbart i inspelningssyfte, dÀrav har jag installerat en hel del program och uppgraderat bios osv, det har skapat lite dropouts kan jag sÀga....

Har ni ej tÀnkt klocka cpuŽn sÄ lÀr det funka, har kört spÄr nu i flera timmar utan nÄgon dropout med allt pÄ i enhetshanteraren samt en hög belastning pÄ datorn.

Skulle jag fÄ möjligheten att testa olika moderkort sÄ hade jag gjort det.

SkÄl, hoppas ni fÄr en trevlig valborg!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.