Jump to content
Annons

Tester


debatt

Recommended Posts

Hallo!

Hur mycket ska man tro på tester?

Läste om ett ljudkort som såg intressant ut enligt en engelsk site, en satte 8/10 poäng, en annan 9/10 poäng och den tredje full pott. Sedan läser jag ett gammalt nummer av Studio och där kommer ljudkortet ifråga näst sist, med 6/10. Dubbelt så hög latency som de flesta övriga, men ändå en del knaster och högsta cpu-belastningen, skriver man. Vad ska man tro?

Likadant för ett annat ljudkort jag nyligen sett. Enligt en amerikansk site var frekvensgången katastrofal - med två fruktansvärda dippar just inom prat/sångområdets frekvenser, men enligt företagets egna angivna värden är det ju ypperligt.

😛

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle tro mer på en recension från en källa som jag vet brukar vara objektiva än på vilken försäljare som helst. Och om 3:4 recensioner säger bra, skulle jag nog tro på de tre... om jag har anledning till att tro på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser gärna "tester", men bara som vilka notiser som helst och för att bilda en egen uppfattning. Påhejningar och rekommendationer fäster jag däremot ingen vikt vid eftersom jag tycker sådant tenderar att fördumma.

Spec:en är din vän!

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med ovanstående. Tester är åsikter, och en närmare titt än vad enbart specen kan avslöja. Ännu mer intressant tycker jag är kommentarerna till såna tester - i den mån sajten har en sån funktion inlagd. Att fråga runt på forum och efterlysa ägare till samma produkt, och fråga dem specifika frågor - inte bara "är den bra?" eller "vad tycker du?" - hjälper en hel del. Ju dyrare produkt man ska köpa, desto mer research gör jag och jag undviker att inhandla en dyr produkt när den kommer ut. Jag väntar tills uppdateringar, recensioner och åsikter vädrats i 3-6 månader typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)

Jag instämmer med de ovanstående, tester är eller kan vara väldigt missvisande. Det är väldigt svårt att vara helt objektiv och ibland finns säkert bakomliggande motiv som vi konsumenter aldrig ska veta. Som ni säger, ta reda på vad prylen behöver kunna och läs specen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast inte sällan så visar ju tester att verkligheten ibland avviker från specen? Ett frekvent förekommande exempel är ju hur kurvan för en monitor ser ut i specen och att testarna får fram en annan kurva. Jag tror att man bör läsa specarna men se till att skaffa sig info även från tester, rådfråga butikspersonal (som bör kunna svara sanningsenligt och själva ha erfarenhet av prylen) och att kolla med vänner o bekanta om de har någon erfarenhet. Sen tror jag man ofta glömmer "öppet köp" eler annan deal man kan göra med försäljaren. Vad jag menar är att man egentligen borde hårdköra det man just anskaffat för att själv skaffa sig kunskap om hur prylen uppför sig.

Ang det första inlägget så håller jag i princip med om att man borde kunna tro på de recensioner som är flest (positiva). När dock en avviker så skulle jag gå vidare. I det här fallet så säger ett test att latency var ett problem. Jag blir åtminstone oroad av en sådan information. Då skulle jag gå tillbaka och läsa vad de positiva säger om latencyn. Nämner de ingenting så skulle jag försöka få tag i någon ( t ex en försäljare med personlig erfarenhet av produkten) och be denne om hjälp, gärna med recensionerna som stöd. Sen skall man inte glömma att fråga på forum som detta. Dock kan man få väldigt skiftande svar. Detta verkar bl a bero på hur man använder produkten. Exempel: En som använder mycket mjukvaruinstrument stöter ofta på andra problem än en som huvudsakligen spelar in "riktiga" instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har gjort en kul sak här precis nu, en kompis och jag. Jag hade laddat ned ljudfiler från ett 15-tal ljudkort från Nätet från en stor test (i Studio faktiskt). Sedan spelade han upp dem slumpmässigt utan att jag visste vilket som var vilket. Sedan satte jag betyg. Intressant blev det - för Terratec Phase x24 fw som jag trott mycket gott om tyckte jag inte alls var en höjdare, spretigt och kallt, sterilt ljud. Behagliga var Edirol UA-101 och E-mu 1616m (som jag redan har 1616-versionen av). Smak och tycke var det, men ännu intressantare var det när man kollade in min rangordning av de 15 korten! Eehh... efter prisnivå - dyrast = bäst, hela vägen ned till billigaste = sämsta. Det beror helt klart på att dyrare kort fångar uppå fler nyanser. Instrumentexemplen var sång, akustisk gitarr och trummor. Studio 09-2005. Har precis hittat funktionen /laddaner, från gamla nummer. Jäkligt bra!

Sedan nämner ni här nu tron på spec-ar, men hur mycket ska man tro på dem egentligen? Jag har sett spec-ar för ett och samma ljudkort i olika tester, det gäller M-Audio Fast Track Ultra, och enligt den ena superbt och enligt den andra ett under att det får säljas överhuvudtaget...

Lär sitta med detta ett tag nu! Men måste köpa ett ljudkort i helgen, för han ska lägga Fender-gitarr.

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast inte sällan så visar ju tester att verkligheten ibland avviker från specen? Ett frekvent förekommande exempel är ju hur kurvan för en monitor ser ut i specen och att testarna får fram en annan kurva.

Sant! Men inledningsinlägget visar också att tester avviker från andra tester — som avviker från utvecklarens egna tester. We have no winner!

Fast vi är nog alla överens: Det "rätta" beslutet borde alltid fattas utifrån en spec samt föregås av en egen research. Uppmaningar och testresultat bör på sin höjd inte tas som mer än "kul att se vad andra tycker" — inget mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi har mätt på exempelvis ljudkort så har det framkommit vid några tillfällen att specarna inte alls stämmer med verkligheten. Slumvisa tester på olika källor på nätet skulle jag inte lita på. Däremot skulle jag lita mer på källor som jag vet är helt eller förhållandevis objektiva, och vars tester/testare jag är bekant med sedan tidigare. Då är det enklare att bedöma deras värde.

Tillverkares egna tester skulle jag faktiskt inte lita alls på. Men då är jag ju inte objektiv 😱 De testerna kan man ha som utgångspunkt för vidare research, men inte basera ett köp på.

För den delen skulle jag nog inte basera ett köp på några tester, jag vill helst känna/lyssna/spela själv först. Men "objektiva" tester får gärna göra mig nyfiken.

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast inte sällan så visar ju tester att verkligheten ibland avviker från specen? Ett frekvent förekommande exempel är ju hur kurvan för en monitor ser ut i specen och att testarna får fram en annan kurva.

har du nåt exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för synpunkter och länkar, Olsberg. Att inte lita på tillverkarnas spec-er var ett tungt uttalande! 😱 Otäckt om de bluffar, men som exempel, jag läste ju nånstans om att mxl utan någon egentlig bra förklaring skickat andra, nya frekvenskurvor då en kund undrat över en kurva.

Jag håller fullständigt med om att detta med att själv lyssna måste vara det som avgör. I mitt fall har det hittills varit synonymt med prissättningen, ju dyrare ju mer har jag tyckt om produkten i de blindtester jag gjort av högtalare och ljudkort. Så egentligen räcker det att se prislappen... 😄

Det är lite roligt att det finns en hel del företag, tillverkare inom HiFi, som kör med slogans i stil med "låt öronen avgöra". Inte säkert de uppvisar sämre kurvor för den sakens skull.

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för synpunkter och länkar, Olsberg. Att inte lita på tillverkarnas spec-er var ett tungt uttalande! 😱

...well inte så tungt tycker jag, i så fall skulle ju alla former av övriga tester vara helt överflödiga, inte sant? 😄

Men vad fantastiska alla produkter skulle bli! Vilken skimrande perfekt rosa värld...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillverkares egna tester skulle jag faktiskt inte lita alls på.

Nej fan, det skulle inte någon annan heller göra, hoppas jag — inte publicerade "tester" typ "enligt oberoende tester på ljudinstitutet i Schweiz så toppade vår produkt samtliga testresultat..." Men en produktspec måste ju rimligen antagas vara någorlunda sanningsenlig. Och det är just "någorlunda" som måste elimineras med hjälp av egen research etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte också vara så att de efter klagomål hos kunder och dåliga recensioner uppdaterat både mjuk- och hårdvara och bytt ut komponenter? Så att en del recensioner/specar ligger på den gamla versionen, utan att de har bytt namn eller att det framgår av på annat sätt osv osv... Bara en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej fan, det skulle inte någon annan heller göra, hoppas jag — inte publicerade "tester" typ "enligt oberoende tester på ljudinstitutet i Schweiz så toppade vår produkt samtliga testresultat..." Men en produktspec måste ju rimligen antagas vara någorlunda sanningsenlig. Och det är just "någorlunda" som måste elimineras med hjälp av egen research etc.

Ett problem när det gäller ljudkort, är att vissa tillverkare uppger de teoretiskt sett bästa värdena på omvandlarchipet (och bortser alltså från de viktiga kringkomponenterna, som påverkar ljudet mycket), medan andra - som regel de dyrare - uppger riktiga mätvärden på den färdiga produkten. Det är verkligen inte lätt att veta vem man ska lita på - men man kan nog lugnt utgå från att om ett ljudkort för tusenlappen enligt angivna data verkar vara bättre än ett för 20 papp, så är det mest sannolikt att man inte kan lita på de värden som uppges för det billigare...

Link to comment
Dela på andra sajter

För att konkretisera, E-mu uppvisar exceptionellt bra mätvärden för frekvensgången på sina kort, tänker på TrackerPre usb, E-mu 0404 usb och E-mu 1616/m pcmcia - lustigt nog inte på samma sätt för det dyrare 1820 pci. Dessa bra värden har jag sett både från tillverkarsidan, men även från minst 2-3 testare i tidningar (E-mu verkar vara populärt att testa). Det får mig att undra vad det är som gör E-mu så bra.

Saken är dock att deras usb2-kort inte är mer än 2-kanaliga - annars skulle jag välja dem igen. Tveklöst!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Man ska nog alltid vara lite skeptisk men man ska inte ignorera testerna. Speciellt ska man titta på negativ kritik som framflörs, den har en tendens att vara mer saklig.

Link to comment
Dela på andra sajter

har du nåt exempel?

Ja. Man kan t ex kolla internationell fackpress när de testar monitorer, främst lite billigare. Jag läste ett test i Sound On Sound där de testade ett antal billigare monitorer. Ett av de största problemen var att specarna sällan överensstämde med SOS egna mätningar. Jag kanske tänker fel men jag litade mer på SOS än tillverkarna. OBS att jag inte köpt några monitorer då jag inte har råd. Olsberg skriver också om detta och nog har vi väl läst, mer än en gång, om hur de kommit fram till annat än tillverkarna. Likaså har MM gjort det och Hifi o Musik, för att nämna några.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Man kan t ex kolla internationell fackpress när de testar monitorer, främst lite billigare. Jag läste ett test i Sound On Sound där de testade ett antal billigare monitorer. Ett av de största problemen var att specarna sällan överensstämde med SOS egna mätningar. Jag kanske tänker fel men jag litade mer på SOS än tillverkarna. OBS att jag inte köpt några monitorer då jag inte har råd. Olsberg skriver också om detta och nog har vi väl läst, mer än en gång, om hur de kommit fram till annat än tillverkarna. Likaså har MM gjort det och Hifi o Musik, för att nämna några.

du vet inte vilka det var?

länk?

Link to comment
Dela på andra sajter

du vet inte vilka det var?

länk?

Jag kommer inte ihåg mer än det jag tidigare skrev. Dock kan Du säkert hitta exempel på det jag skriver om. Både Olsberg och Claes bidrager med exempel på situationer där de också noterat det här. Men jag kan inte nu "leda i bevis" de saker jag påstått i mitt tidigare inlägg genom att hänvisa till källor. Om Du inte tror mig så är ju det ok. Jag påstår inte heller att testarnas metoder måste vara de rätta när de har mätt. Jag bara menar att jag, personligen, skulle gå på ett testresultat från en tidning jag litade på än en tillverkares spec om det förelåg diskrepanser. Jag menar givetvis också att jag inte skulle detta allena avgöra mitt beslut vid ev köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag påstår inte heller att testarnas metoder måste vara de rätta när de har mätt. Jag bara menar att jag, personligen, skulle gå på ett testresultat från en tidning jag litade på än en tillverkares spec om det förelåg diskrepanser.

det är detta jag far efter - inte att jag inte tror dig 😛

jag är mer skeptisk till hur vissa tidningar gör sina tester - kunskapen helt enkelt

varitioner i resultat mellan olika tidningars tester talar ju för det

som tillverkare borde man vara livrädd för att påstå nåt som verkligen inte stämmer

jag har inte sett nån oberoende test än som påvisat ett direkt felaktigt tillverkarpåstående så det är därför jag frågar om du hade nån länk - men det kan säkert förekomma

jag tror det när jag ser det om man säger så 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
debatt: Vilket var det testade ljudkortet? Det är säkert jag som gjort testet om det var ett gammalt nummer, så jag kan gärna djupdyka lite i det om du vill. 🙂

Jodå, du har PM. Ett utförligt och ett slagkraftigt kortare. Där framgår att det gällde det åldersstigna Edirol UA101 som i dagarna gått upp i pris med 3000 spänn(!), näranog 75%.

Otroligt sinnessjukt...

😄

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...