Jump to content
Annons

Problem med gitarren


Riffraff

Recommended Posts

Har en Epiphone SG G400 som jag har lite problem med. När jag spelar på 2, 7, 10 och 14:e bandet på D och A strängarna, så börjar strängen ovanför den spelande strängen att vibrera och gör då ifrån sig ett irriterande ihållande ljud. Kan säkert slänga upp ett ljudklipp senare om ni inte redan förstår.

Är det micken som sitter för nära strängarna? Var nämligen på och höja bridge-micken förut... Jag la aldrig märke till om jag hade samma problem innan jag höjde micken heller 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har en Epiphone SG G400 som jag har lite problem med. När jag spelar på 2, 7, 10 och 14:e bandet på D och A strängarna, så börjar strängen ovanför den spelande strängen att vibrera och gör då ifrån sig ett irriterande ihållande ljud. Kan säkert slänga upp ett ljudklipp senare om ni inte redan förstår.

Är det micken som sitter för nära strängarna? Var nämligen på och höja bridge-micken förut... Jag la aldrig märke till om jag hade samma problem innan jag höjde micken heller 🙂

Det är inte så att Du bör dämpa med hand/ finger? Vissa toners vibrationer interagerar med andra toner så att de kommer i svängning och börjar låta. Finns säkert någon som kan förklara mer ingående och det finns säkert t o m ett diagram någonstans som visar vilka förhållanden som råder. Dock känner jag igen de ställen Du berättar om och misstänker att Du måste hjälpa till med antingen anslagshanden eller något av fingrarna på grepphanden för att dämpa. Brukar bli speciellt viktigt med dist inkopplad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis. Det är just de toner som gör svängning som stället till det. Måste dämpa strängen ovanför med handen/fingret, ja. Det är väldigt trixigt att dämpa dom i alla fall.

Ska testa sänka pickupen mer, men man vill ju inte sänka hur mkt som helst heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara så att ex en lite finare gitarr inte får lika mycket störningar????

Vet min polare har en fender strata. Byte strängar på den och det blev inte alls bra, fick köpa ett par andra och problemet blev mycket mindre. Visa strängar passar visa gitarr mindre bra osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte så inne i gitarr världen själv. Spelar för att det är kul men tanken slog mig 🙂...

Kolla upp med någon som kan detta lite mera. Kanske ett pm till guitarr nilsson eller prata med någon återförsäljare. Kanske något på deras hemsida står (tror inte det men men)..

Hoppas det löser sig. Men alla gitarrer har mer eller mindre samma "problem", till en viss gräns så att säga.

ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

nu när du sa de där banden var jag tvungen att testa själv på min gura...

Utan att dämpa E och A-strängen medans jag spelade på D-strängens 2:a, 7:e, 10:e band så resonerade E- och A-strängen.

Har inte tänkt på det själv, men det är ju resonerande toner som återfinns i de tjocka strängarna.. Du måste helt enkelt dämpa dessa när du lirar =)

Har du svaj på guran? ofta kan även fjädrarna resonera, det går oxå att lösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Epiphone SG G400 som jag har lite problem med. När jag spelar på 2, 7, 10 och 14:e bandet på D och A strängarna, så börjar strängen ovanför den spelande strängen att vibrera och gör då ifrån sig ett irriterande ihållande ljud. Kan säkert slänga upp ett ljudklipp senare om ni inte redan förstår.

Är det micken som sitter för nära strängarna? Var nämligen på och höja bridge-micken förut... Jag la aldrig märke till om jag hade samma problem innan jag höjde micken heller 😏

Jag har råkat på detta på en gura där den förre ägaren gillade att ha stallet högt justerat inklusive en frikostig böj på halsen.

Själv så gillar jag dämpade ackord typ trefingers barré med tummen på E, det fungerade inte bra..

Har du utrymme så sänk strängarna, lägre stränghöjd förenklar också då dämpning.

RiffRaff... Hehehe AC/DC? Ojaaa dämpning och åter dämpning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har icke svaj.

Okej. jag får väl helt enkelt öva på att dämpa strängarna. Men jag ska ändå testa att sänka micken lite och eventuellt testa att byta strängar till något annat än det jag har nu, så får vi se.

Jag testade nu och mutar (ger dom en tia var 😛 ) alltid de andra strängarna när jag spelar en ton i taget. Så det ska du absolut öva. Kombinerar både med höger å vänster och kan inte förklara hur och har sällan tänkt på det ( låter fingrarna vila med vänstern på de ljusare och vad det nu, ovanför lillfingret, köttstycket på den högra, heter). Men nu när du hör ljudet som du inte gillar kan du börja vrålöva. Tryck på ordentligt på tonerna.

Kör i vind Riffraff! 🙂

Obs! Blir nåt helt annorlunda om du spelar ackord eller dubbelbänder....fasen nu skulle man haft videokamera å gjort en Cruncher. 😱 Men han kanske känner sig manad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...