Jump to content
Annons

Snabb Kvalitet fråga!


Musician23

Recommended Posts

Mycket frågor om just recording av gitarr till data, men hitta inga klara svar om just detta.

Har köpt Lightsnake (liknande som Stealthplug), ett snabbt och billigt sätt att koppla gitarr till data via usb.

Självklart får man vad man betalar för, men själva frågan:

Har tillgång till ett 8-kanals mixerbord att använda, och undrar då om kvaliten på ljudet blir bättre om jag går via mixerbordet och sedan vidare till datan med denna billigare variant av kabel?

Tack på Förhand / Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det beror på många olika saker:

om det är ett bra mixerbord kan ljudet bli bättre men risken är att det tillför en massa brus.

och hur vill du spel in från mixerbordet till datorn? om det är ett bra ljudkort så har det kanske bättre omvandlare än ditt lightsnake

men om du vill spela in till det inbyggda standardljudkortet så är det nog bättre med ditt lightsnake...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså det ljudkort jag nu har i datorn är inte ett bra kvalitetskort. Så jag köpte lightsnake för att gå från gitarren till usb porten istället, ett ljudkort i kabelform alltså, men kvaliten kommer väl inte vara den bästa.

Jag vill helt enkelt slippa brus o rassel ljud och få ett rent ljud.

Vet inte om mixerbordet kommer hjälpa på något sätt men det är väl det jag frågar er om =) Kanske finns nåt mer jag kan lägga till i själva processen för att få ett bättre ljud ? (förutom nån hårdvara för tusenlappar dvs)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså det ljudkort jag nu har i datorn är inte ett bra kvalitetskort. Så jag köpte lightsnake för att gå från gitarren till usb porten istället, ett ljudkort i kabelform alltså, men kvaliten kommer väl inte vara den bästa.

Jag vill helt enkelt slippa brus o rassel ljud och få ett rent ljud.

Vet inte om mixerbordet kommer hjälpa på något sätt men det är väl det jag frågar er om =) Kanske finns nåt mer jag kan lägga till i själva processen för att få ett bättre ljud ? (förutom nån hårdvara för tusenlappar dvs)

Det första som spelar roll är i vilken enhet du har den bästa AD omvandlaren, och där skulle jag gissa på den som har den nyaste kretsen om du inte har något riktigt high-end chip i någon av dom.

Det andra som spelar in är vart du kan spela in med min störningar, brus o.s.v. och här finns det nog bara ett svar - testa!

Generellt är det så att en kortare och enklare signalväg är att föredra (särskilt med svaga signaler), men i vissa fall kan ju mixerbord o.s.v. tillföra önskvärd färgning.

I praktiken tror jag inte du märker någon större skillnad - vad passar ditt sätt att arbeta bäst är nog det du skall fråga dig. Då förutsätter jag alltså att mixerbordet har lämplig ingång för gitarr (d.v.s en s.k HI-Z).

Kör du sedan en mjukvaruplugg för emulering av gitarrförstärkare så är nog skillnaden väldigt liten.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren =)

Anledningen till att jag frågar er innan jag ens provat är för att jag befinner mig i USA just nu, och köpte även lightsnake här. Så ville jag veta om jag skulle se till att jag har tillgång till mixerbordet tills jag kommer hem.

Sen just det om jag borde köpa till nåt när jag ändå är här, då det är mycket billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså det ljudkort jag nu har i datorn är inte ett bra kvalitetskort.
Anledningen till att jag frågar er innan jag ens provat är för att jag befinner mig i USA just nu [...] Sen just det om jag borde köpa till nåt när jag ändå är här, då det är mycket billigare.

Köp ett hyffsat bra ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...