Jump to content
Annons

Ny Metal gitarr


Ekstasis

Recommended Posts

Jag har just nu en 8a strängad Ibanez som primärgitarr, är nöjd med den, men ibland saknar jag en lite mer lättspelad gitarr...som inte begränsar mitt spelande....

Jag har en 6a en gammal Ibanez RG470, som knappt är i spelbart skick...Den är väldigt skön..halsen känns nästan i minsta laget nu när man är van med 8a strängad hals..

Jag är ett stort fan av Ibanez, och har kört Ibanez RG hela livet...Och jag har inget emot att köpa ytterlligare en ibanez...Dom erbjuder bra kvalité till ett bra pris...

Men vill ändå vidga mina vyer lite nu tänkte jag...och kolla mer marknaden har att erbjuda...

Spelar alla typer av musik från lugnare former av musik till det mest extrema...

Det är ju först och främst en 6 strängad, men då vissa 7 strängade gitarrer är såpass lättspelade och flexibla....så är en 7a inte helt uteslutet...

Jag söker inte gitarr som bara "ser" snygg ut, det är först och främst en "bra" gitarr jag söker, som är skön att spela på och som låter bra.

Vill inte lägga ner pengar på en halvbra gitarr som ser bra ut...Dock har jag inget emot om den har fina färger...

Det är en Metal gitarr jag söker, men ska funka bra till andra former av musik jazz, metal, psyckedelisk rock osv..... Gitarren ska ha en väldigt bra klang och sustain, mycket tyngd i ljudet... jag tror Mahogany ska vara bäst på det ??? Att den har bra mickar är ju en fördel, så man slipper krångla en massa och sätta i egna...Att det är låst stall är en fördel, men inget måste, och inte en avgörnade faktor på någotvis..då man kan låsa det om man nu vill det... Det är också en fördel om den inte har någon mittenmick då jag upplever den som oftast i vägen... men samma sak här, det är inte en avgörande faktor... viktigaste av allt är helheten och priset..är också intresserad av baritone...

Max budget 13 500 SEK, (Thomann)

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Även då jag främst är intresserad av en 6a så blev jag lite smått intresserad av den här 7an...

http://ibanez.com/images/finalzoom/APEX2GSF.jpg

Detta erkar helt klart vara en mycket bra och prisvärd gitarr med bra klang..och bra mickar...(läste på harmony central)

Utseendet är helt ok, ganska enkla former och inga konstigheter...den ser dock nästan lite för mycket "nu metal" ut...det är på gränsen...men det är ju som vanligt, det brukar se bättre ut i verkligheten än på bild...Och gillar inte att det står "apex" på halsen..

Skulle som sagt vara intressant att prova den, då halsen är såpass smal, kan jag tänka mig att den påminner väldigt mycket

av en 6 strängad...

Varför jag vill ha en mer lättspelad gitarr är främst för att kunna spela mer komplexa ackord, något som inte är det lättaste på en 8a strängad gitarr.

Speciellt bareé är svårt...

Fan det är synd att man inte har mer pengar så man kan köpa både en 7a och en 6a 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Schecter har en del bra och även 7strängade och har ju seymourduncanmickar på en del. Har lirat på Ibanez länge men gick över till Schecter och är nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollar igenom Schecter's produkt katalog just nu, fan, dom verkar ju ha en hel del fina gitarrer...har nog underskattat dom förut kanske....

Men frågan är ju om gitarrerna är lika bra som dom ser ut ???

Ibanez gitarrer är ju inte lika utseendefixerade, men man vet iallafall att man får en riktigt bra gitarr.

Och köpa en gitarr för 2900 är uteslutet, det är ingen budget gitarr jag söker...

Har fortfarande inte bestämt mig om det är en 6a eller 7a jag vill ha, vill ju igentligen ha båda som sagt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollar igenom Schecter's produkt katalog just nu, fan, dom verkar ju ha en hel del fina gitarrer...har nog underskattat dom förut kanske....

Men frågan är ju om gitarrerna är lika bra som dom ser ut ???

Ibanez gitarrer är ju inte lika utseendefixerade, men man vet iallafall att man får en riktigt bra gitarr.

Och köpa en gitarr för 2900 är uteslutet, det är ingen budget gitarr jag söker...

Har fortfarande inte bestämt mig om det är en 6a eller 7a jag vill ha, vill ju igentligen ha båda som sagt...

Med tanke på hur bra gitarrer Omen modellerna är för dom pengarna så lär deras dyrare modeller vara löjligt bra.

Jobbade på 4sound förut och vi hade aldrig mer prisvärda gitarrer i butiken än schecter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur bra gitarrer Omen modellerna är för dom pengarna så lär deras dyrare modeller vara löjligt bra.

Jobbade på 4sound förut och vi hade aldrig mer prisvärda gitarrer i butiken än schecter.

jo, jag har spelat på gitarrer i den prisklassen förut, t.e.x Ibanez RG270DX (tror jag den hette)

Om det gitarren är så billig, finns det oftast en anledning till det.

Att den kostar 2900 tyder ju på att den är riktad till dom som vill ha en billig budget gitarr.

Det enda jag läst om schecter hittils, är att deras hals är betydligt tjockare än wizard halsarna...som jag iofs tycker är i minsta laget...men samtidigt jävligt bekvämt och smidigt...

Ska man dessutom byta ut mickar får man ju lägga till ytterlligare 3000 ovanpå det priset.

Så vill ju helst att det är bra mickar från början. EMG, duncan, DiMarzio.

Då jag kommer beställa från thoman eller guitarbargains.com , kommer jag dessvärre inte ha möjlighet att prova gitarren i butik...

Men kommer ändå läsa på en hel del, läsa på harmony central osv...så jag vet vad jag köper.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja men Schecter har både Seymourduncan och Emg på sina guror så kolla in dem med. De allra billigaste kanske inte är något för dig men som sagt var de har ju fler modeller.Kör själv med en blackjack med duncan på och är riktigt nöjd med den. Köpte den visserligen beggat men på Thomann brukade den ligga runt 6 laxar. Antar gått upp liiite nu som allt annat pga av euron. Tycker vissa av deras modeller som har Emgmickar på är både bättre och billigare än t ex de flesta Ltdguror jag testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, om du vill betala MER för en gitarr så är det säkert inga problem att hitta nåt 🙂

Om du vill ha tunnare hals så är det väl ibanez som gäller men personligen kan jag iaf säga att omen 7an för 3000 krossar min RG1527 som jag sålde för 7500.

Men för katten, det är ju dina pengar 😆

F.ö. är det samma trä som i de flesta ibanezer, basswoodkropp och lönnhals med rosewood greppbräda

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Schecter Damien 7 som jag är hyffsat nöjd med.

EMG hz mickarna på den är sådär, men har funderingar på att byta dom till EMG 707.

Kliver man upp till Schecter C7 Hellraiser så får man 707:orna direkt =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, om du vill betala MER för en gitarr så är det säkert inga problem att hitta nåt 😐

Om du vill ha tunnare hals så är det väl ibanez som gäller men personligen kan jag iaf säga att omen 7an för 3000 krossar min RG1527 som jag sålde för 7500.

Men för katten, det är ju dina pengar 😆

F.ö. är det samma trä som i de flesta ibanezer, basswoodkropp och lönnhals med rosewood greppbräda

Jo jag ägde en RG1527 innan jag köpte RG2228.

Varför var Omen så mycket bättre ???

Jo, om det blir en 7a, är det nog en Ibanez som gäller...

Då dom har betydligt tunnare hals än andra tillverkare.

Jag kollade på Hals dimensionerna på Wizard prestige och Wizard II-7 halsen,

Skillnaden är verkligen minimal,

Ibanez RG1570 (Wizard prestige neck)

Scale/Length 648mm/25.5"

a: Width at Nut 43mm

b: Width Last Fret 58mm

c: Thickness 1st Fret 18mm

d: Thickness 12th Fret 20mm

Radius 430mm

IbanezApex2 (Wizard II-7 neck)

Scale/Length 648mm/25.5"

a: Width at Nut 43mm

b: Width Last Fret 56mm

c: Thickness 1st Fret 19mm

d: Thickness 12th Fret 21mm

Radius 400mm

Hur som helst...får kolla i Schecter lite mer...kanske ESP också.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag ägde en RG1527 innan jag köpte RG2228.

Varför var Omen så mycket bättre ???

Vem vet, kanske jag hade fått tag i ett dåligt exemplar av RG1527. Den hade påträngande basfrekvenser av mindre trevlig art. Blev bara bluddrigt. För solospel var den såklart trevlig, särskilt med den tunna halsen men även där har jag klarare ton i min Agile interceptor.

Med Omen fick jag betydligt brutalare kompdist, sen har jag en bekant som satt i Lundgren och har ytterst grym ton, dock fick jag alltså väldigt bra kompljud även med stockmicken.

Personligen gillar jag också tunomatic eller vad det heter, bättre än flytande stall. String through ger lite bättre resonans

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att reta någon, utan mer för att få lite motvikt och balans till Schecterprisandet, så skulle jag vilja på stå det motsatta.

I alla fall av de egna erfarenheter i lite mer budgetprisläge. Köpte en Schecter Omen 6 Extreme för runt 3.800.- våren 08, som jag blev tvungen att reklamera pga skev hals. I väntan på ny gitarr under hela sommaren, så tröttnade jag och slängde iväg en chansbeställning på en Ibanez SZR520 hos Thomann.

Egentligen helknäppt att köpa gitarr osett och oprovat på det viset, men vad gör man när man bor lång ut i spenaten? Ångrar nu inte en sekund köpet av Ibanezen som visserligen var aningens dyrare, men känns så många mil mera välbyggd. Tjock stadig kropp med limmad hals å en mensur på 24" nånting passar mig alldeles utmärkt. Lite ljus ton, men riktigt bett i soundet.

Schectern då? Ja frammåt september 08 fick de äntligen hem en ny, som jag numera har i min ägo. Och trots fadäsen med den skeva halsen, så är jag inte helt avog till Schecter, utan behåller troligtvis denna planka som är lite mörkare och "luddigare" i soundet än Ibanezen. Den är ändå rätt småtrevlig. Varför tog det då ända till september innan jag fick en ny? Jo, de fick hem flera ex under tiden, men alla hade samma skeva hals...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...